Shawn Yue - On the set
Chen Kuan Tai - Star interviews
Tung Jei - Cannes night & Hongkong gala
Regisseur Wilson Yip - Photo gallery
Speelduur 94 mins - Deleted scenes
Prod. maatschappij Mandarin films LTD -

Eens per jaar kiest de leider van de bijna duivels Lousha bende een traide uit waar hij direct mee samenwerkt. Dit jaar is het wederom de groep die onder leiding staat van Ma Kun (Chen Kuan Tai). Dit zet natuurlijk veel kwaad bloed bij de andere triades van de stad. Het duurt dus ook niet lang totdat er een strijd ontstaat over het dode-plakkaat waar de samenwerking mee bezegeld wordt. Alleen tot een echt gevecht komt het niet. Zonder het te weten verstoord Tiger Wong (Nicholas Tse) deze bijeenkomst. De dode-plakkaat wordt door een van zijn vrienden gevonden en in zijn zak gestoken. Hiermee halen ze een compleet leger van maffia vechters op hun hals. Maar een probleem is dit niet voor Tiger Wong. Zonder moeite mept en schopt hij zich een weg door de mensen massa heen. Hij is immers een van de oudste leerling van de Dragon Tiger Gate, een kung fu school met het goede hoog in het vaandel. Alleen de situatie verandert opeens drastisch als Dragon Wong (Donnie Yen), de bodyguard van Ma Kun opeens ten tonele verschijnt. Tiger heeft een behoorlijk zware dobber aan hem. Sterker nog als Dragon Wong zich niet in had gehouden had hij verloren. Hierdoor wordt hij aan het denken gezet. De conclusie die hij hier uit haalt is dat Dragon Wong zijn broer is die jaren geleden vertrok. Het tweetal zou zich graag herenigen. Alleen de twee verschillende werelden waar ze zich in bevinden zijn een enorme belemmering. Het moet dus ook zo ver komen dat de leider van de Lousha bende hun beide werelden compleet overhoop moet trekken voordat ze gaan samenwerken. Een vriend genaamd Turbo Shek (Shawn Yue) sluit zich ook bij hun aan. Alleen of dit nog op tijd is blijft een beetje de vraag.

Voor vele in Hongkong is de strip 'Mega Dragon and Tiger' een algemeen begrip. De populariteit is vergelijkbaar met wat 'Batman' en 'Spiderman' voor Amerika is. Het kon dus ook niet uitblijven dat ook deze strip verfilmd werd. Voor de fans in Hongkong een droom die werkelijkheid werd en voor het westerse publiek een eerste kennismaking. Maar de grote vraag is maakt deze legende zich ook waar als film.

Het antwoord hierop ligt eigenlijk net iets over de middenlijn. De actie knalt namelijk enorm maar wat er als verhaal omheen zit is cliché en kinderlijk romantisch. De eerste twintig minuten kom je ogen te kort vanwege het visuele geweld wat er op je afkomt. Alleen daarna belanden we in een soort dip. Langzaam maar zeker krijgen we een beetje informatie over de geschiedenis van de hoofdrolspelers. Alleen echt toereikend is dit niet te noemen. Alleen de basis elementen worden behandeld. Maar dieper wordt er niet op de onderwerpen in te gaan. Een mooie voorbeeld is het feit dat het personage van Donnie Yen de Dragon Tiger Gate op zeer jonge leeftijd achter zich liet. Waarom wordt totaal niet duidelijk. Ook verteld het verhaal niet waar hij dan wel zijn kung fu geleerd heeft. Hier mogen we dus gewoon naar raden. Verder doen er zich nog een aantal van dit soort vergelijkbare zaken voor. In plaats van in te gaan op de onderwerpen die boeien krijgen we de bekende kalverliefde die momenteel wel vaker in een Hongkong film zit. Erg jammer allemaal maar gelukkig zijn er punten die je dat allemaal weer doet vergeten.

De visuele stijl van de film is erg aangrijpend. Bijna alles wat we te zien krijgen is fotomateriaal. Er wordt op bijzondere wijze met kleuren gespeeld. Op deze manier belanden we in een andere wereld dan we gewend zijn. Dit wekt zeker het gevoel dat we hier met de verfilming van een strip te maken hebben. Veel neon wordt gecombineerd met grauwe tinten en zo ontstaat er een dromerige sfeer. Het enige is wel dat het wereldje wat klein gehouden wordt. We springen continue van de ene plek naar de andere. Reizen te voet, per auto of openbaarvervoer is er vreemd genoeg niet bij. Hierdoor verdwijnt het gevoel van afstand en ruimte. Hier tegenover staat wel dat er op andere punten op heel bijzondere wijze met ruimte omgegaan wordt. Dit klinkt natuurlijk als een contradictie. Maar de wijze waarop de sets zijn gemaakt is erg ruim en groots. Opvallend genoeg krijgen ze het toch nog voor elkaar om alles te slopen tijdens de gevechten.

Voor de actiescènes zijn er drie plaatsen die erg belangrijk zijn. Twee aan het begin en één aan het einde. Twee werden er speciaal gemaakt voor de film. Het Japanse restaurant is hier een mooi voorbeeld van. Hier is ook op erg inventieve wijze met de ruimte omgegaan. Deze plek heeft geen dak en zo kan er dus ook makkelijk van boven af gefilmd worden. En dit is ook wel nodig ook want de hoeveelheid mensen het er hier opnemen tegen drie man is ongekend. Bruce Lee zou jaloers zijn op de grote hoeveelheid tegenstanders. Donnie Yen, Nicholas Tse en Shawn Yue meppen, trappen en gooien zich hier zonder moeite door heen. Tussen al dit geweld door nemen ze de ene na de andere coole pose aan. Een waar visueel spektakel. Dit overtreft het gevecht wat er eerder in de film zit op mooie wijze. Daarna wordt het enigszins wat stil op het gebied van de actie. We krijgen wat kleine sparpartijtjes te zien en wat trainingen. Ook mag Chen Kuan Tai een kleine duit in het zakje doen. Verwacht hier alleen maar niet te veel van. Maar de klapper zit natuurlijk aan het einde. Dit is de grootste set en het motto is alles moet stuk. Met de typische stijl die Donnie Yen zich in de loop der jaren eigen maakte gaat het drietal hun tegenstander te lijf. Donnie Yen zijn choreografie benut de goede punten van Nicholas Tse en Shawn Yue erg goed. Hij laat ze dus ook geen dingen doen die ze eigenlijk niet kunnen. Het idee dat er af en toe gebruik gemaakt is van een stuntman is alleen niet uit te vlakken. Alleen echt sluitende bewijzen hiervoor zijn er niet te vinden. Natuurlijk wordt er het een en ander ondersteund door touwtjes. Maar het is en blijft natuurlijk een stripverfilming en dat mag dus ook best. De manier waarop het trouwens gebruikt is, mag erg netjes genoemd worden. De snelheid en afstanden zijn precies goed. Het zelfde geldt ook voor de hoeveelheid waarin het toegepast wordt.

Als er een ding erg opvalt aan de stijl van de film dan is het wel de haardracht en de kleding van de hoofdrolspelers. Lokken waar Reinout Oerlemans in zijn 'Goeden tijden' periode, jaloers op geweest zou zijn. Het gezicht van zowel Donnie Yen als Shawn Yue is dus ook bijna de gehele film verstopt achter haar. Het zou dus ook zo door kunnen als een shampooreclame. De kleding die ze dragen is eigenlijk de gehele film hetzelfde. Zelfs in hun kindertijd droegen ze het al, alleen dan kleiner natuurlijk. Vreemd genoeg is er geen acteur aan te wijzen die de slechterik speelt. De gehele film zit hij verstopt achter een masker. Het enige wat we er over kunnen zeggen is dat hij in een gevecht zeker zijn mannetje staat en dat echt iets aan zijn haar moet doen.

Het mag duidelijk zijn dat de extreemheid van 'Dragon tiger gate' een beetje op de lachspieren werkt. Dit neemt alleen niet weg dat de film vol zit met geweldige actie scènes. Hierdoor vergeet je het matige verhaal en de mislukte romantiek. Sterker nog je gaat de bizarre haardracht en overdreven poses gewoon cool vinden. Visueel is alles totaal overdonderend en zuigt het je compleet hun wereld binnen. 'Dragon tiger gate' is dus ook een absolute garantie voor een goede avond film kijken. Je kan er namelijk alle kanten mee op.

Op deze dubbele DVD van Deltamac zijn maar liefs honderd en veertig minuten aan extra's te vinden. Je kan dus ook met zekerheid zeggen dat als je deze door geworsteld hebt je een expert bent op het gebied van deze film. Natuurlijk ontbreken de Teaser, trailer & tv spots niet. Daarnaast is er een hoofdstuk te vinden wat on the set genoemd is. Dit is verdeeld in maar liefs drie delen. Je kan kiezen uit een uitgebreid verslag van de pre-production of hoe het filmen ging in the shooting diaries. Als laatste is dit allemaal samengevoegd tot the making of. Het volgende hoofdstuk bevat de interviews.  Iedereen die belangrijk was voor de film komt hier aan bod. Helaas is het alleen wel even gokken om wie het gaat. De interviews zijn namelijk alleen in het Chinees geïndexeerd. Dit wordt gelukkig goed gemaakt door de lengte van de interviews. De eerste reactie bij het zien van het hoofdstuk deleted scene's is natuurlijk blijdschap. Het blijft helaas bij dialogen. Alle actie die geschoten is werd dus netjes in de film verwerkt. In een minuut of vijf paseren er een groot aantal foto's de revue in te photo gallery. Dit word ondersteunt door de muziek uit de film. 'Dragon tiger gate' had ook zijn vertoning op het film festival in Cannes. Hiervan is er op de DVD een compilatie van beelden te vinden. Dit duurt een minuut of twee. Ook zijn er beelden van de grote première in Hongkong aanwezig. Dit duurt allemaal net geen vier minuten. Gelukkig zijn bijna alle extra's voorzien van ondertiteling. Alleen bij de deleted scene's zijn ze niet aanwezig.

Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS 6.1 ES, 6.1 EX, 5.1 EX)
Uitgever Deltamac