Phillip Ko - interview with Phillip Ko
Leung Kar Yan - Rarescope promo
Tsou Mei Yi -
Regisseur Chao Chung Hsing -
Speelduur 94 mins -
Prod. maatschappij Great earth film co -

Een bizarre kung fu meester genaamd 'Doom' (Phillip Ko) doet er alles aan om de beste vechter ter wereld te worden. Als hij hoort dat er in Wu tang een apparaat is wat hem hiermee kan helpen bedenkt hij meteen een plan. Hij moet en zal het in handen krijgen. Samen met twee helpers sluipt hij de tempel binnen en vergiftigt bijna iedereen. Natuurlijk wordt het apparaat goed bewaakt. De meester die het beschermd levert dus ook een harde strijd om 'Doom' uit de buurt te houden. Helaas mag dit allemaal niet baten. 'Doom' krijgt zijn zin en kan de tempel verlaten met hetgeen waar hij voor kwam. Alleen dat hij een speciale sleutel nodig had om er iets aan te hebben wist hij niet. De abt had deze uit veiligheid weggegeven aan iemand die ver buiten de tempel woont. 'Doom' baalt hier behoorlijk van maar zweert de sleutel te vinden. Ondertussen kabbelt het leven van Doggie (Suen Kwok Ming) op een rustige wijze voort. Hij woont al jaren samen met zijn oma (Chiang Sheng) en dit bevalt hem allemaal prima. Hij staat zelfs op het punt om zijn oude jeugdliefde wederom te ontmoeten. Alleen dit pakt even heel anders uit dan verwacht. Het kleine meisje dat hij van vroeger kende is iets groter geworden. Ze is nu enorm dik en om het wat erger te maken nog bazig ook. Hierdoor wordt het rustige leventje van Doggie dus ook best ruw verstoord. Alleen dit is niet het ergste waar hij zich druk om moet maken. Zijn oma is namelijk degene die de sleutel bewaart die 'Doom' nodig heeft. Langzaam begint hij in hun richting te komen en zodra hij ze vindt zal het niet gezellig aflopen. Helaas gebeurt dit precies op het moment dat Doggie een periode bij zijn oma logeert. Hij ging hier heen om wat meer man te worden. Hij liet zijn oma alleen achter. Op zich kon de oude dame prima voor zichzelf zorgen. Alleen tegen het geweld van 'Doom' is ze jammer genoeg niet opgewassen. Als hij later weer thuis komt wacht hem een onaangename verassing.

Als we het hebben over bizarre kung fu films dan zijn 'Shaolin drunkard' en 'Miracle fighters' toch wel titels die de kroon spannen. Tenminste van de films die enige kwaliteit in huis hebben. Want Koreaanse films kunnen er natuurlijk ook wat van. Alleen daar laat de continuïteit nog wel eens wat te wensen over. 'Drunken dragon' is een film die perfect in de traditie van de eerder genoemde films valt. Compleet gestoorde personages, bizarre humor en keiharde kung fu. Dit alles schiet werkelijk aan je voorbij in het tempo van een losgeslagen trein. De film begint met grootse opgezette beelden van een taoïstische tempel. De wacht wordt op rituele wijze gewisseld en even lijkt het een serieuze film. Maar al snel belanden we in een gevecht. De strijd gaat tussen een man met een soort kaars op zijn hoofd en een monnik in een roeiboot. Jawel, je leest het goed een roeiboot. En om het nog wat sterker te maken vindt dit alles plaats op het droge. Waarom de monnik in die boot zit wordt niet genoemd. Wat wel als een paal boven water staat is dat hij met de peddels kan vechten als de beste. Dit doet hij zonder uit de boot te komen of op te staan. Als de kaars op het hoofd van de man dan ook nog in een vlammenwerper verandert is het feest compleet. Voor dit gevecht alleen is de film al twee keer het aanschaffen waard. Het feit blijft echter wel dat je hier van moet houden. Maar als je zuiver naar de actie kijkt kan er niet zoveel mis gaan. Ieder gevecht heeft namelijk zijn eigen gimmick. Zo neemt een hele dikke vrouw het op tegen meerdere tegenstanders,  probeert de hoofdrolspeler te voorkomen dat hij door een deur moet. Of wordt de hoofdrolspeler compleet in elkaar geslagen terwijl zijn gestoorde oom het op primitieve wijze filmt. Ieder gevecht is dus een klein verhaaltje op zich. Maar de choreografie is van hoog niveau en op de acteurs is maar weinig aan te merken. Maar wat wil je ook met grote namen als Leung Kar Yan, Chiang Sheng en Phillip Ko. Opvallend is dat hoofdrolspeler Suen Kwok Ming het meest onbekend is van de acteurs. Hij maakte ook maar een stuk of vier echte kung fu films. Niet geheel vreemd want zijn carrière begon pas in het begin van de jaren tachtig. Actiefilms heeft hij wel voldoende op zijn naam staan. Alleen wel bijna allemaal kleinere rollen. En dat is eigenlijk jammer want hij heeft genoeg in huis. Zijn stijl is vrij rauw en ongepolijst maar de energie die hij er in legt maakt dit meer dan goed. Gek genoeg speelt Chiang Sheng de rol van de oma. Hij blijft een aandoenlijk acteur en de rol past dus ook perfect bij hem. Gelukkig komt hij ook nog even in actie. Zoals je van hem mag verwachten zit dit gevecht vol acrobatiek en liggen zijn bewegingen eng dicht bij de perfectie. Phillip Ko is harder dan hard in zijn uitstraling en gevechten. Eigenlijk geldt dit voor alle actie in de film maar hij spant de kroon. Er worden dus ook geen doekjes om bepaalde zaken gewonden. Zonder pardon worden er op harteloze wijze mensen vermoord. Natuurlijk blijft dit allemaal met een lichte knipoog aangezien de film niet serieus te nemen is. Maar de balans tussen humor, actie en verhaal is goed aanwezig. De film kijkt dus ook erg makkelijk weg. De trainingsscènes zijn ook erg verrassend. Geen standaard kung fu training maar eerder een combinatie van een fysieke workout met het bewerken van het onderbewuste. Leung Kar Yan speelt hier de meester maar eigenlijk heeft hij niet echt verstand van kung fu. Hij heeft het veel te druk met zijn maffe uitvindingen en gadgets. Heb je dus behoefte aan een compleet gestoorde en over de top kung fu film waag je dan maar aan 'Drunken dragon'. Alleen waarom Rarescope heeft besloten om deze titel te gebruiken is een raadsel want Drunken stijl is niet terug te vinden in de film. 'Exciting dragon' past een stuk beter en dit is ook de titel waarmee hij in 1985 uitgebracht werd.

Erg veel extra's zijn er op deze Rarescope DVD niet aanwezig. Er is wel een William Yen demo aanwezig.  Deze acteur heeft een vrij onbeduidende rol in de film maar ze moesten er toch iets opzetten. Wat we te zien krijgen is een stuk uit een solo Peking opera optreden wat hij jaren geleden gaf. Waarschijnlijk is dit afkomstig uit een film maar welke word helaas niet vermeld. Een iets relevantere extra is het interview met Phillip Ko. Dit duurt nog geen vier minuten maar zit wel vol met informatie. Phillip Ko loopt op rap tempo zijn hele carrière door. Hij benoemd zijn favoriete films en verteld over hoe het was op de set van 'Enter the dragon'. Het enige wat hij niet benoemd is wat er op die video tapes staat die in de kast achter hem staan.

Beeld kwaliteit Redelijk (1.85:1)
Taal Engels of Cantonese
Uitgever Rarescope