Michelle Reis -
Liu Chia Hui -
Andy Lau -
Regisseur Liu Chia Liang -
Speelduur 91 min -
Prod. maatschappij Super film -

Er heerst een burger oorlog in China en het land is zonder leiding. Diverse partijen strijden om de macht en schuwen geen enkel middel. Een Generaal (Liu Chia Hui) probeert met de hulp van de White lotus clan Yuen Shin Kai tot keizer te maken. Maar voor dat Yuen Shin Kai de troon kan bestijgen moeten ze eerst in het bezit komen van een Jade ring. Deze speciale ring is in handen van prinses Sun Yu (Michell Reis) en ze zal deze overhandigen aan haar toekomstige echtgenoot. De trouwplannen tussen haar en Yuen Shin Kai zijn gemaakt maar onderweg naar de bruiloft wordt ze ontvoert. Ze belandt in de handen van de tegenpartij en raakt gewond. Via Yeung Kwan (Andy Lau) komt ze bij Wong Kei Ying terecht. Deze dokter verzorgt haar en beloofd haar over drie weken op een afgesproken plek af te leveren. Maar de generaal krijgt het idee dat Wong Kei Ying iets verbergt en houdt hem nauwettend in de gaten. Sun Yu is dus niet meer zo veilig als ze verwachten en om het leger te omzeilen gaat Sun Yu alvast vooruit met Wong Kei Ying's zoon, Wong Fei Hung (Willie Chi Tin Sang). De reis loopt niet echt soepel en door het wereld vreemde gedrag van Sun Yu komen ze steeds weer in de problemen. Na een vermoeiende reis belanden ze uit eindelijk bij Yan (Liu Chia Liang). Deze aparte man heeft een wijnmakerij die tevens functioneert als een opvangtehuis voor zwangere vrouwen zonder man. Sun Yu doet net alsof ze zwanger is om opgenomen te worden in de groep. De truc werkt en voor de komende tijd hebben ze een schuilplaats. Een periode gaat alles goed maar uiteindelijk worden ze toch ontdekt. De generaal is ze toch nog op het spoor gekomen. Na een hevig gevecht moeten ze zich gewonnen geven en Sun Yu wordt gevangen genomen. Maar de ring waar het allemaal om ging is per ongeluk stuk gegaan. Dit is voor de White lotus clan onacceptabel en ze besluiten Sun Yu op halloween te offeren aan de goden. Als Wong Fei Hung dit nieuws hoort trommelt hij iedereen bij elkaar om een reddingsactie op touw te zetten.

Door een onenigheid gaf Liu Chia Liang de regie voor 'Drunken master 2' deels uit handen. Jackie Chan maakte de film die toch al bijna af was tot hetgeen zoals we hem nu kennen. Toch zat dit Liu Chia Liang niet helemaal lekker en vrijwel meteen begon hij met het filmen van 'Drunken master 3'. Waar de onenigheid tussen hem en Jackie Chan precies overging weet ik niet. Maar het mag wel duidelijk zijn dat de eens zo geweldige regisseur toch wat ouderwets aan het worden is. Dit komt niet zo zeer in de actie scènes naar voren, maar meer in de ontwikkeling van het verhaal. Als doet namelijk aan als een tekenfilm en alle emoties zijn net iets te veel aangedikt. In een old skool film werkte dit natuurlijk perfect. maar in 1994 komt het helaas niet helemaal uit de verf. Simon Yam die in een gastrol een overdreven homo neerzet is verre van grappig. De leider van the White lotus clan wordt gespeeld door Bradley James Allen. Ten eerste is hij veelste jong en ten tweede kost het me wat moeite om te accepteren dat de leider van de clan een blanke is. Helaas is dit niet de enige casting fout die gemaakt is. Er werkte namelijk bijna geen acteurs met een echte martial arts achtergrond aan de film mee. Natuurlijk Hebben Liu Chia Liang, Liu Chia Hui en Willie Chi Tin Sang allen een hele goede achtergrond, maar om de een of andere reden vechten deze niet tegen elkaar. Telkens staan ze tegen over mensen met een stuk minder ervaring. Hierdoor krijgen we gewoon niets te zien van wat het had kunnen zijn. De gevechten zijn absoluut niet slecht, maar je zou van Liu Chia Liang toch wat beters verwachten. Er wordt veel van dichtbij gefilmd en er zijn maar weinig series van lange bewegingen te zien. Natuurlijk krijgen we de meester zelf ook nog even in actie te zien en dit is een van de betere momenten van de film. Ondanks dat het geen meesterwerk is weet de film toch wel te vermaken. Dit is alleen niet op de manier zoals het oorspronkelijk bedoeld is. De stijl van filmen van Liu Chia Liang is goed terug te vinden. Zoals ik al zei doet het allemaal een beetje denken aan een tekenfilm en als 'Drunken master 3' ook zo behandeld wordt, komt het allemaal wel goed. Er valt wat te lachen, er zijn goed bedoelde emotionele momenten en natuurlijk de actie. Wat het meest opvallend is aan de film is de Halloween scène. Opeens krijgt het wat luchtige geheel een hele duistere sfeer. Een sfeer die enigszins doet denken aan een film als 'The crow'. De maskers, de getoonde beelden en de muziek zorgen voor een heel verassend stukje film. Het is alleen jammer dat die sfeer als snel weer verdwenen is. Eigenlijk is dit weer een typische Hongkong productie. Een mengeling van verschillende smaken waar je het lekkeren tussen uit moet zoeken. Helaas smaakt de ene wat beter als de anderen. Na het maken van 'Drunken master 3' hield Liu Chia Liang het voor gezien met het maken van films. Zijn glorie dagen waren geweest en het werd tijd om ruimte te maken voor de nieuwe generatie. In 2002 probeerde hij het nog eenmaal opnieuw en maakte 'Drunken monkey'. Een film die veel raakvlakken met 'Drunken master 3' heeft. Ook deze film heeft namelijk vergelijkbare zwakke punten maar ook zeker zijn momenten. Geen topper, maar wel leuk om een keertje te kijken als je zin hebt in iets makkelijks.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit goed (mono)
Ondertiteling Nederlands/Frans