Simon Yuen - Deleted scene
Lee Hoi San - Stills/poster gallery
Kong Do - Lee Hoi Sa Demo
Regisseur Ho Meng Hua -
Speelduur 81:12 mins -
Prod. maatschappij Film CO -

Bamboo Stick (Simon Yuen) is een oude kung fu meester die lekker aan het genieten is van zijn  welverdiende rust. Hij trekt wat rond, geniet van het leven en helpt de hulpbehoevenden als het nodig is. Hij zet zich dus ook helemaal in als een meisje gedwongen wordt met de zoon van een gangster te trouwen. Alleen hij is net even iets ter ruig met de jongen en deze sterft. Lung Yung Feng (Lee Hoi San), de vader van de jongen gaat compleet door het lint als hij zijn zoon dood ziet. Hij zweert onmiddellijk wraak op Bamboo Stick en geeft zijn mannen opdracht hem te zoeken. Al snel komen ze er achter dat de oude meester niet te vinden is. De beste man woont overal en nergens en kan dus werkelijk op elke plek in het land zijn. Voor Lung Yung Feng zit er niets anders op dan hem uit de tent te lokken. Ze besluiten dit te doen door Kwan Chang Chi (Chan Lung), een leerling van Bamboo Stick eens flink aan te pakken. Alleen Kwan Chang Chi blijkt slimmer dan verwacht. Hij weet te ontsnappen maar moet hiervoor wel een internationale kunstschat achter laten. Hierdoor is het niet alleen Lung Yung feng die achter hem aanzit maar nu ook de Chinese regering. Zij zijn namelijk de eigenaren van dit voorwerp en ze houden hem verantwoordelijk voor het verdwijnen hiervan. Maar Kwan Chang Chi pakt het slim aan. Hij vermomt zichzelf en sluit zich aan bij een niet zo slimme vrijbuiter (Cliff Lok). Samen trekken ze de omgeving rond en maken ze van alles mee. Maar het tweetal blijft natuurlijk niet onopgemerkt. Lung Yung Feng heeft ze al vrij snel weer in de smiezen en hij is van plan zijn idee voort te zetten.

Er is een ding wat onmiddellijk opvalt als je de credits van 'Drunken master slippery snake' gaat bekijken. Degene die namelijk verantwoordelijk was voor de regie is niemand minder dan Ho Meng Hua. Bijna zijn gehele carrière werkte hij voor de Shaw brothers. Hier maakte hij een groot aantal films en het merendeel hiervan behoort absolute tot de klassiekers. Tot de meest bekende hiervan kunnen we 'Monkey goes west', 'Black magic' en 'Mighty Pekingman' rekenen. Alleen het is niet helemaal eerlijk om hem alleen de credits te geven van 'Drunken master slippery snake'. Hij maakte de film namelijk samen met de redelijk onbekende Yu Cheng-Chun. Toch is de stijl van de Shaw legende duidelijk in deze individueel geproduceerde kung fu film terug te vinden en dit maakt de film des te interessanter.

Zoals je mag verwachten van een kung fu komedie draait het verhaal maar om een ding, wraak. Het grappig is dat de rollen ditmaal omgedraaid zijn. Normaal gesproken is het de leerling die wraak neemt voor de dood van zijn meester of iemand uit zijn familie. Ditmaal is het de gangster die wraak zoekt voor de dood op zijn zoon. Tegen het einde draait dit wel weer om maar voor meer dan een uur is dit waar het omgaat. Natuurlijk is dit niet iets waar de film de gehele tijd mee bezig is. Eigenlijk dwalen we al vrij snel af. We volgen Cliff Lok en Chan Lung op hun hilarische en oerstomme avonturen. Er gebeurt hier werkelijk van alles. Opvallend is alleen dat het eigenlijk niets nieuws is voor het genre. Dezelfde situaties dus als normaal alleen de volgorde wijkt een beetje af. Regie technisch is alles prima in orde. De timing is goed en de afwisseling zit er ook lekker in. Hierdoor kijkt de film makkelijk weg. En dit is knap want zonder een verhaal wat echt boeit toch voor tachtig minuten vermaak zorgen is niet makkelijk.

Het zwakke punt van de film zit hem eigenlijk in de gevechten. Ondanks dat de choreografie van Chin Yuet Sang was is het niet altijd even vermakelijk te noemen. Het gekke is dat het ene moment je op het puntje van je stoel zit en het andere moment naar de klok zit te kijken. De schuld hiervoor wil ik bij Cliff Lok neerleggen. Fysiek is er niets op hem aan te merken. Zijn grote probleem is dat zijn bewegingen slordig zijn en hierdoor valt hij wat weg bij de rest van de cast. Lee Hoi San is namelijk erg op dreef. Vooral in zijn eerste gevecht knalt hij van het scherm. Daarna wordt het helaas een hele tijd rustig. Chan Lung laat hier ook goed zien wat hij in huis heeft. Door zijn uiterlijk heeft hij nooit echt films kunnen maken waarin hij echt de hoofdrol speelde. Ook hier speelt hij de tweede viool. Maar dat neemt nier weg dat hij ruimschoots de tijd heeft om zich goed te profileren. Hij bewijst hier perfect dat hij tot veel meer in staat was. Zijn bewegingen zijn super strak en krachtig en zijn acrobatiek verrassend en origineel. Voor Simon Yuen hoeven we niet uit te leggen dat hij voor zijn actie hoofdzakelijk gedubbeld wordt. Iets wat natuurlijk ook niet anders kon want hij is hier ruim over de zestig jaar. Verder zijn er behalve Kong Do (als Japanse judo vechter) niet zo heel erg veel bekende vechters terug te zien in de film.

Voor het eindgevecht is gekozen voor een Jackie Chan-achtige aanpak. De vijand wordt verslagen door vasthoudendheid en inventiviteit. Het grote verschil is alleen dat Jackie Chan dit overtuigend kan. Cliff Lok lukt dit aardig maar je ziet duidelijk dat Lee Hoi San zich inhoudt tegen hem. Helaas redt het hierdoor net niet het niveau wat het zou moeten zijn. En eigenlijk is dit de gehele film het geval. Ook Kong Do houdt zich in tegen hem. Niet zo een slimme keuze dus van de persoon die hem gecast heeft voor deze rol. Misschien was het wijzer om een jongere acteur te nemen. Cliff Lok is namelijk eigenlijk iets te oud voor de rol die hij hier moet neerzetten.

Over het algemeen genomen behoort 'Drunken master slippery snake' dus absoluut tot de betere kung fu films. Hij zit prima in elkaar en is zeker van begin tot het einde vermakelijk. Het enige minpuntje is dat hij qua actie wat te kort schiet. Cliff Lok valt uit de toon bij de rest van de acteurs en hierdoor is het eindgevecht ook niet bevredigend. Was dit wel het geval geweest dan had de film absoluut tot de klassiekers van het genre gerekend kunnen worden. Nu komt hij helaas niet boven de middenmoot uit.

De extra's op deze DVD zijn redelijk interessant te noemen. Dit komt hoofdzakelijk door de aanwezigheid van een deleted scene. Op zich is het niet zo dat je deze scène mist in de film. Toch is het leuk als je hem later terug kan plaatsen in het verhaal. Hij bestaat hoofdzakelijk uit dialoog met een kleine beetje actie. Deze is scene fullscreen terwijl de film zelf een mooie kwaliteit widescreen is. Op de Rarescope release van 'Choi Lee Fut kung fu' was een demo en interview met Cliff lok terug te vinden. Voor deze DVD hebben ze de demo ingekort en iets anders gemonteerd. Hij duurt nu maar vijf minuten. Van Lee Hoi San is er ook een demo terug te vinden. Dit is echter de intro van Wing Chung video die hij ergens in de jaren tachtig maakte. Als laatste is er een mooie stills/poster gallery terug te vinden op de DVD. Deze zijn onder begeleiding van muziek en worden automatische getoond.

Taal Mandarin of Engels
Uitgever Rarescope