Shannon Yau - Directe scène toegang
Chi Kuan Chun -
Lui Chai Hui -
Regisseur Lui Chai Liang -
Speelduur 90 Min -
Prod. maatschappij Super film productions -

Een beroemd transportbeveiligingsbedrijf in de jaren dertig van deze eeuw gerund door Man Bil (Liu Chia Liang), een meester in Monkey boxing. Als hij er op een dag achter komt dat zijn jongere broer Man Pao regelmatig opium smokkelt en rookt confronteert hij hem met zijn fouten. Man Bill eist dat hij zich aan geeft maar schenkt hem vergiffenis als hij zich realiseert dat het gezin van zijn broer dan zonder vader zit. Een foute beslissing want niet veel later wordt Man Bil in een valstrik gelokt en moet het opnemen tegen zijn eigen personeel die hem, na een lange strijd, voor dood achter laat. Zijn bedrijf wordt overgenomen door Man Pao. Om de opium smokkel te vergemakkelijken veranderen ze van transportbeveiligingsbedrijf naar exportbedrijf. In een andere stad wonen Tak (Wu Jing) en Ka Yip (Lau Wing Kin) die samen werken aan een boek over Monkey boxing. Zodra de beide heren de kans krijgen vertrekken ze naar Kanton om Man Bil te zoeken en hun boek af te maken. Na enig speurwerk weten ze hem te vinden, maar Man Bil die een terug getrokken leven lijdt samen met Mandy (Shannon Yao), de vrouw die zijn leven redden maar wil hier niks van weten. Zodra de broer van Man Bil ontdekt dat hij nog leeft zoekt hij hem opnieuw op om de klus die hij jaren geleden begon eens en voor altijd af te maken.

Het is al weer een aantal jaren geleden dat Liu Chia Liang een film maakte. Zijn stijl zowel voor, als achter de camera won hem al ontelbare fans over de hele wereld. Meestal mengde Liu Chia Liang eeuwen oude Chinese tradities, prachtige kung fu en melige humor met elkaar. Zijn films zijn bijna promotiefilms voor de Chinese cultuur te noemen. Ook in ‘Drunken monkey’ is deze stijl goed terug te vinden. Er is gekozen voor een iets wat afwijkende stijl van kleding die niet altijd even goed werkt. Het personeel van het transportbeveiligingsbedrijf gaat gekleed in een lange leren jas afgemaakt met cowboyhoed. Dit geeft een aparte maar stoere uitstraling aan de film. De film speelt zich af in de jaren dertig en de westerse pakken en overhemden zijn van deze tijd. Jammer maar niet zo overheersend dat het de film verpest. De eerste twintig minuten zijn gevuld met sfeervolle beelden en geweldige gevechten. Liu Chia Liang laat zien dat hij ondanks zijn leeftijd geweldig kan vechten, maar maakt wel af en toe gebruik van een stand in. Hij geeft een net iets andere draai aan zijn stijl en gaat verder  waar ‘Mad monkey kung fu’ ophoudt. Mooie kloppende gevechten die zonder trucjes in beeld gebracht worden. Jammer genoeg geldt dit alleen voor Liu Chia Liang, Lui Chia Hui en Chi Kuan Chun. Wederom wordt er bewezen dat de jongere generatie acteurs het nog altijd van de montage en de cameravoering moeten hebben. Na deze twintig minuten vervallen we in een bijzonder flauwe humor die te veel geënt is op de Peking opera. Gelukkig is dit na tien minuten bijna geheel verdwenen, om tegen het einde af en toe nog even de kop op te steken. De film vervolgt met leuke trainingen en gevechten. En natuurlijk met het monkey boxing, dat het best tot uitvoering gebracht kan worden als men wijn gedronken heeft. Meerdere malen heb ik het commentaar gehoord dat de film teleur zou stellen voor een moderne Shaw brothers film. ‘Drunken monkey’ is inderdaad ook niet te vergelijken met de klassiekers en probeer dit ook niet te doen. De gevechten hebben een aparte stijl en zien er goed uit, wat verhaal betreft is er ook niet te klagen alleen jammer van de humor, want die kan lichtelijk wat irritatie op wekken. Gelukkig ben je dat snel vergeten en is het geheel bijzonder goed geslaagd maar haalt het niet bij de oudere films van Liu Chia Liang.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (letterbox)
Geluid kwaliteit Goed (dts en dolby digital)