Cheung Tin Oi - No Strings attacched
Eddy Ko - Princess blade: interview met Cheung Tin Oi
Casanova Wong - Duel indetity: interview met Norman Tsui
Regisseur Ching Siu Tung - Trailer gallery
Speelduur 83 mins -
Prod. maatschappij Paragon films limited -

Iedere tien jaar vindt er een duel plaats tussen China en Japan. Hier wordt besloten welk land de beste martial artist heeft. Beide landen kiezen één persoon en sturen deze naar het huis van meester Han (Chang Chung). In het huis van zijn familie heeft dit duel al jaren zijn voortgang. Maar dit keer zal het duel anders gaan dan de voorgaande keren. Al ver voordat het plaats zal hebben gebeuren er allerlei dingen die in eerste instantie niet met het duel te maken lijken te hebben. Zo valt er een groep ninja's Shaolin binnen op zoek naar boeken over kung fu geheimen. Gelukkig weten de monniken dit te verijdelen maar helaas gaat dit niet zonder slachtoffers. Maar dit is wel het moment dat Bo Ching Wan (Damian Lau) zichzelf kan bewijzen. Hij is de Chinese afgevaardigde en traint al vanaf jongs af aan in Shaolin. Al vrij snel heeft hij door dat hij er helemaal klaar voor is. Hij hoopt op een respectvol treffen en is zich volledig bewust dat hij er wel eens zou kunnen sterven. Natuurlijk denkt Hasimoto (Norman Tsiu), de Japanse vechter er ook zo over. Maar er zijn wat andere mensen die niets liever willen dan een zege voor Japan. Zij willen alles op alles zetten om Japan te laten winnen en bewijzen dat zij de betere vechters hebben.

Bijna iedereen die regelmatig Aziatische films kijkt is wel bekend met de 'Chinese ghost story' trilogie. Drie klassiekers met een hele bijzonder uitstraling en sfeer. En dit betekent automatisch ook dat iedereen bekend is met regisseur Ching Siu Tung. Een filmduizendpoot die zowel voor als achter de schermen zijn sporen wel verdiend heeft.'Duel to the death' was het eerste project waarin hij de regie op zich nam. En dit heeft de wereld geweten ook. Deze film  heeft nog niet het visuele verfijnde wat zijn latere films wel hebben. Maar de manier waarop hij het verhaal vertelt is werkelijk betoverend en verrassend tegelijk. Het is misschien wat simpel en er had zeker veel meer in gezeten. Maar de presentatie is zo verbluffend dat je dit pas door hebt als je er later over nadenkt. Rook, veel bewegend camerawerk en prachtige sets zijn hier de hoofdingrediënten voor. Het belangrijkste is misschien wel de bizarre manier waarop de gevechten neergezet worden. Natuurlijk werd er al wel eerder gebruik gemaakt van touwtjes in kung fu films. Maar dit was een van de eerste keren dat het op zo een extreme manier gedaan werd. Mensen springen met enorme snelheid door de lucht, flippen en draaien hierbij als of het allemaal niets is. Gelukkig wordt er tussendoor nog wel gevochten op de traditionele kung fu film manier. Het gaat hier om gevechten tussen twee mensen tot complete oorlogen tussen Shaolin monniken en ninja's. Bekenden als Wilson Tong, Casanova Wong, Kwan Young Moon en Eddy Ko dragen allen hun steentje bij. Visuele effecten zijn hierin ook erg belangrijk. Zonder ook maar enige gebruik van computer effecten worden er hele aparte situaties gecreëerd. Zo moet de hoofd abt het opnemen tegen een reuze ninja en wordt Casanova Wong aangevallen door een ninja vlieger divisie. Ninja's die zich hangend aan grote vliegers verplaatsen en ze later gebruiken om een soort doolhof van te bouwen. Al deze gevechten zijn hoofdzakelijk met wapens. Maar het is niet alleen maar actie wat de klok slaat. Er is voldoende ruimte vrijgehouden voor dialogen. Hierin doen zich wat subplots voor en is er zelfs een beetje ruimte voor romantiek en humor. Dit laatste komt eigenlijk als een donderslag bij heldere hemel. Hong Kwok Choy speeld een gestoorde monnik die in de bossen leeft. Hij is een van de leraren van het personage van Damian Lau. Deze scène past eigenlijk niet zo heel goed bij de rest van de serieuze toon van de film. Maar het is wel weer een manier waarop de bizarre camera- en touwtjestrucs getoond kunnen worden.  Ching Siu Tung doet ook erg zijn best om ons de prachtigste locaties te tonen. We reizen steeds heen en weer tussen Korea en Hongkong. En de plaatjes zijn werkelijk prachtig. Hij gebruikt dezelfde tempel die King Hu in 'Raining in the mountain' zo geweldig in beeld bracht. Alleen doet hij dit op een iets compactere manier. Hij neemt de omgeving bijvoorbeeld groots in beeld en de tempel wat meer close up. Hierin wordt er veel aandacht besteed aan de details. De hoofdrollen worden voortreffelijk neergezet door Norman Tsui en Damian Lau. Nu straalt Damian Lau niet echt uit dat hij een extreme vechter is. Maar dit is precies wat het verhaal van hem verwacht. Hij moet een verfijnde en denkende strijder neerzetten. Een wijze man die zijn tegenstander met strategie en kennis probeert uit te schakelen. Norman Tsui is daarentegen redelijk het tegenovergestelde. Niet dat hij een domme kracht neerzet maar hij is een stuk brutaler en gehard. Eigenlijk geven ze precies de verschillen tussen de Japanse en Chinese martial arts weer. Een andere opvallende rol wordt neergezet door Cheung Tin Oi. Deze actrice redt zich zowel in de dialogen als in de gevechten erg goed. Helaas was dit de laatste film die ze maakte en was haar carrière erg kort. Jammer maar soms lopen zaken gewoon niet zoals je zou willen. Al met al is 'Duel to the death' een van die films die je gezien moet hebben. Een waar meesterwerk die de meer dan twintig jaar dat hij al oud is perfect doorstaan heeft.

Zoals altijd is ook deze DVD van Hongkong legends een klein feestje. Het begint natuurlijk allemaal met de prachtig beeld en geluidskwaliteit. Natuurlijk ontbreekt het audio commentaar van Bey Logan niet. Deze is geweldig informatief en hij benoemt bijna alle locaties, acteurs/actrices en geeft hier nog eens een flinke stoot achtergrond informatie bij. Daarna komen we bij de special 'No strings attached'. Deze duurt dertig minuten en er wordt getoond hoe een gevecht in elkaar gezet kan worden. Hierin worden alle trucs die gebruikt worden tot in de details belicht. Eén van de meest interessante extra's die Hongkong legends ooit op hun DVD's gemaakt heeft. Maar ook de interviews ontbreken niet. Deze zijn natuurlijk compleet met beelden uit de film afgemonteerd. We kunnen kiezen uit interviews met Norman Tsui en Cheung Tin Oi. Beiden spreken over het maken van 'Duel to the death' en hun verdere carrière. Het blijft interessant om bepaalde informatie vanuit de eerste hand te horen. Vooral de reden waarom Cheung Tin Oi stopte met film maken is leuke informatie. De druk werd haar simpel weg te groot en hierdoor kon ze een groot aantal contracten niet nakomen. De uitspraak van de rechtzaak die volgde is dat ze nooit meer als actrice mocht werken. Ook Norman Tsui heeft genoeg te melden en dit helpt zeker om een leuk beeld van de opnamen te schetsen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1 & Mono)
Ondertiteling Nederlands of Engels