Lung Fei - Directe scène toegang
Gu Bao-ming - Trailer
-
Regisseur Danny Cheng -
Speelduur 88 min -
Productie maatschappij ifd filmworks -

Twee jongens stelen een boek van hun oom met daarin een geheime Mantis stijl omschreven. Zodra dit nieuws uitlekt zijn er diverse mensen die het op de jongens gemunt hebben om het boek in handen te krijgen. Al snel worden ze gevonden door een slechte kung fu meester, die een van de jongens dood en de andere zwaar gewond met het boek laat ontsnappen. Ten einde raad vlucht deze naar een dokter / apotheek waar hij zijn wonden wil laten verzorgen. De dokter is net even op reis, maar zijn zoon Cha Yi (Mark Long) verzorgt hem. Als hij zich wat beter voelt gaat de jongen verder maar laat voor de veiligheid het boek achter bij Cha Yi. Aangezien de zoon altijd al kung fu wilde leren is hij blij verrast met dit boek en begint meteen aan zijn training. Maar de zoektocht van de slechte kung fu meester gaat door en Cha Yi heeft geen idee wat hij zich allemaal op de hals gehaald heeft.

Een film met van begin tot het einde non-stop kung fu. Trainingen worden afgewisseld met gevechten en anders om. Hier worden, natuurlijk, de nodige dialogen vermengd om het verhaal duidelijk te maken. Helaas stelt het verhaal niet zoveel voor, maar wie let daarop. De gevechten zien er goed uit en gaan op een lekker tempo door. Jammer genoeg zit er weinig acrobatiek in het begin van de film, pas in het eindgevecht zitten een aantal flips en salto’s. Iets wat ik bijzonder eigenaardig vind, want zowel Mark Long, als de ander hoofdrolspelers hebben allemaal een Peking opera achtergrond en zouden dus met gemak voor de nodig acrobatiek moeten kunnen zorgen. De mantis stijl in de film is niet te vergelijken met wat de meeste van ons kennen uit het moderne wushu. Er zijn wel wat bewegingen uit terug te halen, maar ziet er niet uit als wat de meeste van ons zullen verwachten. De acteur die de rol van de oude mantis meester op zich neemt wordt geïntroduceerd als ‘real life kung fu master’. Ik zelf ben niet bekend met deze man en kan verder ook niet echt iets over hem terug vinden. Ik heb dus ook geen idee of hij in meer films gespeeld heeft. Vol verbazing heb ik naar de grijze pruik van deze man zitten kijken en bij nadere inspectie heb ik besloten dat het gewoon zijn echte haar is, een bijzonder extreem kapsel. Natuurlijk heeft alles een komische tintje en haalt de hoofdrolspeler diverse streken uit. Dit alles zit niet storend door de film verweven en heeft nergens echt de overhand.  ‘Dynamite trio’ is een bijzonder vermakelijke film, maar komt net niet in aanmerking voor de titel klassieker. Hiervoor is de film net iets te vlak, weinig variatie in omgeving en het verhaal wordt heel traag vertelt. Wat ik ook bijzonder vreemd vond is dat ik in de hele film geen enkele vrouw gezien heb, iets wat net even voor de nodige variatie had kunnen zorgen. Zorg dus dat je de film ontspannen kijkt, geniet van de diverse gevechten, maar verwacht geen topper.

Drager dvd