Liu Chia Hui - n.v.t.
Hui Ying Hung
Phillip Ko -
Wang Lung Wei -
Regisseur Liu Chia Liang -
Speelduur 96 min -

De familie Yang staat bekend om hun trouw aan de keizer en de wijze waarop ze al jaren onverslaanbaar op het slagveld zijn. De zeven broers winnen samen met hun vader gevecht na gevecht en dit is iets wat de nodige irritatie opwekt bij Pun Mai (Li Ke Ming). Hij realiseert zich namelijk dat hij altijd in hun schaduw zal staan. Met deze gedachten in zijn hoofd bedenkt hij een list en lokt alle broers samen met hun vader in de val. Ze komen tegen een extreem grote overmacht te staan en hoe hevig de strijd ook is winnen wordt onmogelijk. Zelfs de wapens die door hun tegenstander gehanteerd worden zijn special ontworpen om hun beroemde speer techniek te breken. Vijf broers komen om het leven en om de eer aan zich zelf te houden pleegt de vader zelfmoord aan het einde van de strijd. De zesde zoon (Fu Sheng) keert terug naar huis, maar de gebeurtenis heeft zijn sporen nagelaten. Zijn functioneren is ernstig aangetast en na enige tijd komt moeder Yang (Lilly Li) er achter wat er met haar man en zoons gebeurd is. De vijfde zoon (Liu Chia Hui) is nog steeds op de vlucht en weet, nadat hij zijn tegenstanders afgeschud heeft, levend de Shaolin tempel te bereiken. Vastberaden een monnik te worden betreed hij de tempel maar de boedisten denken er iets anders over. Zijn verleden is te gewelddadig en met zo'n achtergrond zou hij nooit een goede monnik kunnen worden. Maar aan volhardendheid ontbreekt het de Yang's niet en dus zet hij door. Het nieuws dat twee Yang's de hinderlaag overleefd hebben is ondertussen ook bij Pan Mei terecht gekomen. Door ze van verraad te beschuldigen probeert hij de twee broers thuis op te halen. Logischerwijs weigert moeder yang hier aan mee te werken maar krijgt hierdoor wel te horen dat haar vijfde zoon nog leeft. Als ze later bezoek krijgt van een monnik wordt het haar duidelijk waar hij zich zou moeten bevinden. Ze stuurt de achtste geborene (Hui Ying Hung) op pad om hem op te zoeken en er voor te zorgen dat de familie naam gezuiverd wordt.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Fu Sheng de hoofdrol zou spelen, maar zijn plotselinge overlijden door een auto ongeluk gooide roet in het eten. Het verhaal werd aangepast zodat Liu Chia Hui de hoofdrol over kon nemen. Het reeds gefilmde materiaal werd gewoon in de film gebruikt met als resultaat dat Fu Sheng tot de helft van de film te zien is. Hierdoor kan het zijn dat je aan het einde met de vraag blijft zitten waar hij gebleven is. Maar zoals bijna altijd in een kung fu film draait het om wraak en zodra dit voltrokken is eindigt de film, redelijk open dus. En dat is eigenlijk wel apart te noemen, want vanaf het begin heeft ´Eight diagram pole fighter´ een goed onderbouwd verhaal. De karakters zijn goed uitgediept en er is een ruime cast aanwezig. Ondanks de vele karakters blijft alles goed overzichtelijk en makkelijk te volgen. Er zit vrij veel emotie in de film iets wat vooral door Liu Chia Hui naar buiten komt. De rol die hij neerzet is absoluut de meest intense uit zijn carrière en wat dat betreft dus ook zijn beste rol. Voor regisseur Liu Chia Liang is de film eigenlijk een buitenbeentje. Voor een groot deel is het namelijk een clan film waar tegen het einde de sfeer van de ´36th chamber of Shaolin´ er een beetje door heen komt. De trainingen zijn niet zo uitgebreid en bepreken zich hoofdzakelijk tot trainingen op houten wolven. Het doel hiervan is de tegen stander uit te schakelen zonder hem te doden. Want een Boedistische monnik mag natuurlijk niet doden. De tanden te verwijderen is volgens hun de beste oplossing, dit heeft natuurlijk wat leuk scènes als gevolg. Bijna alle gevechten in de film zijn met wapens, hoofdzakelijk met stokken en speren. Zoals altijd bij Lui Chai Liang ziet alles in de gevechten er geweldig uit. Vooral het gevecht tussen Phillip Kao en Liu Chia Hui zit fantastisch in elkaar. Compleet met slowmotions van bepaalde bewegingen wordt in deze vriendschappelijke partij een bijzonder eindresultaat behaald. Phillip Kao is tevens een van de meest opvallende acteurs. Hij speelt een hoofdmonnik met een wat rebels karakter en is bijna niet terug te herkenen. Ook Hui Ying Hung speelt een geweldige rol. De manier waarop ze de hellebaard van haar vader hanteert is absoluut prachtig. En de scène waarin ze te paard aan komt bij de herberg zal niemand snel vergeten. Maar bijna alles in deze film heeft wel iets wat er voor zorgt dat je het niet snel vergeet. Er gebeurt veel en het verhaal vordert op een hoog tempo. Je wordt dus echt van de ene verrassing naar de andere geslingerd. Hierdoor is ´Eight diagram pole fighter´ absoluut een film die je met gemak meerdere keren achter elkaar kunt kijken en telkens weer wat nieuws zal ontdekken. Ik zou hier dus ook met gemak over kunnen blijven schrijven maar kijken is altijd leuker, doen dus!

Drager Video Extra's celestial release (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (full screen) - Picture gallery
Geluid kwaliteit Goed (Mono) - Biography's