Wong Tai Liang - Directe scène toegang
Lee Tao Hung - Coming soon
Na Chin Ku - Available now
Regisseur Simon Chung -
Speelduur 86 min -
Productie maatschappij -

Een groepje bandieten, bestaande uit drie leiders en diverse aanhang, maakt jacht op een schatkaart. De drie leiders beoefenen alle drie een kung fu stijl die zijn bewegingen dankt aan die van een knaagdier. Als ze hun drie stijlen combineren zijn ze onverslaanbaar. Aangezien de schatkaart in vierlen verdeeld is, kost het nogal wat moeite om deze in het bezit te krijgen. Vier kung fu meesters beschermen ieder een deel van deze kaart. Door hun bijzondere stijl weten de bandieten drie van deze meesters te verslaan en maken hierbij de nodige slachtoffers. Een van de weinige overlevende is Xiao Wang (Chi Dan Dan), de dochter van een van de meesters. Een pittige tante die zich niet makkelijk laat afschepen en dus ook zonder pardon de strijd met de bandieten aangaat. Ze komt er al snel achter dat haar vaardigheid op het gebied van kung fu totaal niet toerijkend is en ze door haar niet te verslaan zijn. Ze wordt in een hoek gedreven en maakt een lelijke val en belandt in het water. Ze wordt gered door twee vissende mannen die haar in huis opnemen tot ze weer gezond is. De twee heren zijn nogal een apart stel want een (Lee Tao Hung) is een dromerige filosoof en de andere (Wong Tai Liang) een eigenzinnige oude kung fu meester. En een kung fu meester is precies wat Xiao Wang nodig heeft. Na enig aandringen accepteert hij haar als leerling en beginnen de trainingen. En dit zijn geen eenvoudige trainingen want de stijl van de kat is niet makkelijk onder de knie te krijgen.

Een redelijk standaard leerling-meester verhaal, maar het feit dat de hoofdrol niet door een man maar door een vrouw gespeeld wordt, maakt het apart. Chi Dan Dan doet absoluut niet onder voor haar mannelijke collega's en laat een sterk staaltje techniek en flexibiliteit zien. Wat kracht en snelheid betreft schiet ze iets te kort. Toch behoort ze tot de absolute top van de kung fu actrices. Het leuke is dat ze aan het begin behoorlijk inhoudt en dus niet haar ware vaardigheid toont. Dit wordt beter naarmate de film vordert om tegen het einde een absolute top te bereiken. Naar mijn idee wordt er bijna geen gebruik gemaakt van een stand in. Alles wat je ziet is dus echt door haar gedaan en dat maakt het des te bijzonder. Het gaat hier om een grote variëteit aan technieken, flips, salto's en sprongen. Ik denk dus ook dat ze absoluut in aanmerking zal komen voor de titel vrouwelijke Jackie Chan. Maar genoeg lof richting Chi Dan Dan. Verder is het met de andere acteur prima in orde en het is dus een waar kung fu festijn. Vooral Wong Tai Liang laat een aantal meesterlijke gevechten en vorms zien. Wat uitstraling betreft blijft dit natuurlijk een aparte man die een van de weinige is die Simon Yuen zou kunnen vervangen. Helaas is het verhaal vrij simpel en zitten er nogal wat onverklaarbare zaken in. Maar de prachtige trainingen en aparte karakters maken dit meer dan goed. Ook Lee Tao Hung zet namelijk voortreffelijk zijn karakter van de dromerige filosoof neer. Er wordt het idee geschetst dat beide heren eigenlijk niet meer doen dan schaken, vissen en een beetje rond lummelen. Voortreffelijk natuurlijk want wat wil een filosoof nu nog meer. Er heerst dus een heel ontspannen sfeer in 'Eight strikes of the wildcat', Misschien soms wel iets te en hierdoor is de film wel wat aan de trage kant. Maar zoals ik al zei er is genoeg te zien en dit is zeker de moeite van het wachten op de leuke momenten waard. Want er zijn maar weinig kung fu films gemaakt met een vrouw in de hoofdrol en dit is zeker een van de beste. Wat komedie betreft is de balans erg goed. De film gaat niet over de top en de grappen hebben niet de overhand. Natuurlijk zijn er wel een aantal extreme typetjes aanwezig, maar deze blijven redelijk op de achtergrond. De gebruikte locaties zijn wel wat beperkt en alles speelt zich hoofdzakelijk in het bos en het om liggend gebied af. Ik kan dus iedereen deze film aanraden, want ik kan me bijna niet voorstellen dat 'Eight strikes of the wildcat' de kung fu film liefhebber teleur zal stellen.

Beeld kwaliteit Redelijk (2.00:1) (een directe kopie van een veel gebruikte film spoel en is hierdoor nogal vlekkerig)
Geluid kwaliteit Redelijk (mono) (tijdens bijna de gehele film is een lichte piep te horen)