..

Triade geschiedenis

De triades werden in het leven geroepen als een verzetsbeweging tegen de Manchu keizer tijdens de Qing dynasty. Ze werden gevormd rond 1760 en stond bekend onder de naam 'Tian Di Hu' (hemel en aarde organisatie). Hun hoofddoel was het verslaan van de Manchu regering en de Chinese terug aan de macht helpen.

Naarmate de 'Tian Di Hu' groter werd en zich steeds meer verspreide over China veel hij uiteen in diverse onderdelen. Deze vertakkingen namen vaak hun eigen naam aan. Een van de bekendste was de 'Sam Hap Wui' wat letterlijk de gemeenschap van de drie harmonieën betekend. De drie harmonieën verwijzen naar de verbinding tussen hemel, aarde en de man. Volgens de geschiedenis maakte deze groepering gebruik van een driehoekachtig figuur in hun logo. Hierdoor kregen ze van de Engelse de benaming 'Triad' wat afgeleid is van het Engelse word 'Traingle' (Driehoek).

Momenteel zijn er in Hongkong ongeveer zevenenvijftig triade groeperingen actief. Ze variëren van kleine en plaatselijke straatbendes tot goed georganiseerde syndicaten die met gemak de Maffia of Yakuza kunnen rivaliseren.

Election 2 (2006)

Harmony is a Virtue

Acteurs Louis Ko EXTRA'S
Simon Yam - Interview with Johnny To
Lam Ka Tung - Interview with Lam Ka Tung
Lam Suet - Interview with Lam suet
Nick Cheung - Making of
Regisseur Johnny To - Trailers & tv spots
Speelduur 93 mins - Photo gallery
Prod. maatschappij Milky Way image - Collectors booklet

Het is bijna twee jaar nadat Lok (Simon Yam) de leider werd van de Wo Shing triade. Zijn termijn zit er dus bijna op en het lijkt er rooskleurig uit te zien voor hem. Hij is de enige die echt gekwalificeerd lijkt. Het zit er dus dik in dat hij nog een termijn aan kan blijven. Verder komt niemand in de buurt behalve Jimmy (Louis Ko). Maar hij heeft er niet echt behoefte aan om leider te worden. De positie die hij nu heeft bevalt hem prima. Hij verdient goed geld met zijn illegale pornofilm handel in China. En aangezien hij erg zakelijk ingesteld is wil hij wat gaan doen met het geld dat hij in de jaren verdiende. Hij is dus ook druk bezig met projectontwikkelaars en andere zakenmensen. Zijn grote plan is om een handelscentrum op te zetten tussen Hongkong en China. De locatie is gekozen en hij lijkt iedereen op zijn hand te hebben. De positie van leider lijkt hem alleen maar lastig. Zelfs als de ouderen van de triade hem duidelijk maken dat hij dit verplicht is gaat hij niet overstag. Alleen plotseling gaat het helemaal fout. Hij wordt gearresteerd in China. Zijn handel word stopgezet en zijn plannen vallen in het water. Maar vlak voordat hij vrijgelaten wordt moet hij bij een hoge regeringsbeambte komen. Deze vertelt hem dat ze alle aanklachten in een keer van de baan zullen vegen als hij hun helpt. Dit kan alleen als hij genoeg macht heeft en dus de leider van de Wo Shing is. Voor Jimmy is het onmogelijk om zijn droom te laten varen. Er zit dus ook niets anders op dan zich verkiesbaar te stellen. Maar net als twee jaar geleden zien de andere kandidaten het niet zitten om de uitslag netjes af te wachten. Er brandt een gewelddadige en smerige strijd los. Of Jimmy het wil of niet hij zit er midden in. Het enige wat hij dus kan doen is zijn tegenstanders met gelijke munt terug te betalen. Alleen uiteindelijk zal blijken dat de prijs die hij moet betalen hoger is dan hij had verwacht.

Met het grote succes van 'Election' kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Regisseur Johnny To had deze eigenlijk vanaf het begin af aan al in de planning staan. Het succes maakte de realisatie natuurlijk alleen maar makkelijker. De film pakt het verhaal op twee jaar na de vorige verkiezingen. De leider van de Wo Shing moet opnieuw gekozen worden en de sfeer is gespannen. Het resultaat is wederom duister, schokkend, gewelddadig en confronterend. Misschien heeft dit tweede deel niet de impact die het eerste deel had maar een goede opvolger is het zeker.

'Election 2' begint met een educatieve introductie over de geschiedenis van de triades in Hongkong. Dit wordt gedaan met een voice over en foto's uit die periode. Hier waren het nog de rebellen en kung fu meesters die de basis legden voor hun grootste organisatie, de Wo Shing. Nu bestaat de groep uit nette zakenmannen, althans zo lijkt het. Want de tradities verdwijnen langzaam en hiermee ook het respect. Zoals altijd neemt Johnny To uitgebreid de tijd om zijn verhaal te vertellen. Maar de manier waarop hij dit doet lijkt niet echt een verhaal te zijn. Natuurlijk zijn alle personages met elkaar verbonden. En een actie van de een roept een reactie bij de ander op. Toch bestaat de film meer uit een weergave van een gebeurtenis dan een echt goed sluitend verhaal. Dit gebeurt met mooie en wat duistere beelden en pas aan het einde komt de echte clou. Deze knalt er niet zo in als het einde van het eerste deel. Maar impact heeft het zeker. De film draait dus ook op zijn dialogen en de bruutheid van bepaalde scènes. Een martial arts film liefhebber zal op zich niet zo snel geschokt zijn door een moordscène. Maar de manier waarop het hier in beeld gebracht wordt moet toch echt wel indruk maken. Vaak genoeg werd er in films getoond hoe iemand met een steen aan zijn voeten overboord gegooid werd. Hier wordt er rustig de tijd genomen en de voorbereiding uitgebreid getoond. De angst die in de ogen van het slachtoffer te lezen is komt hier erg goed in over. Maar wat het meest opvalt is de zakelijke koelbloedigheid waarmee deze daad uitgevoerd wordt. En dit is niet het enige moment in de film waar dit soort zaken getoond worden. Mensen verdwijnen levend in een doodskist of worden vast geketend aan een hond in een klein hokje opgesloten. En dit alles zonder de gangsters te romantiseren of het te laten lijken dat ze een geestelijke afwijking hebben. Het lijken mensen zoals iedereen. Het enige verschil is dat ze net dat stapje verder gaan om hun doel te bereiken. Het bizarre hierin is dat je nooit weet wie dat stapje verder zal gaan in het geweld.

Wat actie betreft heeft 'Election 2' niet zo heel veel te bieden. Welgeteld zit er één echt gevecht in de film. Alleen hiervan krijgen we niet eens zoveel te zien. Het gebeurt namelijk allemaal achter gesloten deuren, of liever gezegd een laadklep. De wapen keuzes zijn natuurlijk de bekende hakmessen waar ze in Hongkong altijd mee lopen te zwaaien. Verder mogen we het doen met korte moordaanslagen. Een film van Johnny To heeft natuurlijk ook altijd een vleugje sinistere humor. Hiervoor is Lam Suet wederom van stal gehaald. Zijn rol is vrij kort maar hij is gelukkig niet de enige die wazige opmerkingen kan maken. Simon Yam is terug in dezelfde rol als eerst. Alleen dit keer is hij een stuk minder te zien. Er zijn eigenlijk maar twee momenten in de film die zich echt op hem focussen. Alle aandacht gaat dus ook naar Louis Ko. Zijn spel is erg sterk en we zien hem werkelijk door alle emoties gaan. Het is trouwens een enorm pluspunt dat dit een film is die zichzelf serieus neemt. Een keer geen acteurs die net de pubertijd uit zijn maar volwassenen in een realistisch verhaal.

Zoals gezegd haalt 'Election 2' het net niet bij het eerste deel. De verrassing is er af en dus ook de kracht. Toch is het wederom een sterk stukje werk van Johnnie To. Een indrukwekkend verslag van de twee jaarlijkse verkiezingen van de Wo Shing. Een film vol emotie, wreedheden en vooral ironie. Als het goed is staat er ook een deel drie gepland. Alleen voor die film moet het roer compleet om want of dit voor een derde film ook leuk zal zijn valt te bezien. Maar voor dat zover is valt er genoeg te beleven met de eerste twee delen.

Net zoals het eerste deel van 'Election' komt ook dit tweede deel met een prachtige uitgave. Of liever gezegd hij zit er precies het zelfde uit. Natuurlijk zijn er andere foto's en tekens gebruikt maar de vormgeving is precies het zelfde. Een slipcase met daarin een prachtige drieluik. Hierin bevinden zich twee DVD's en een boekje met foto's. zoals altijd bevat de eerste disk de film en staan op de tweede de extra's. Om te beginnen viden we hier een interview met Johnny To. Hij praat over het maken van 'Election 2' en de impact die de film om hem en de bezoeker gehad heeft. Verder geeft hij uitgebreid zijn visie op de toekomst van Hongkong en over wat voor impact de teruggave aan China gehad heeft. Verder zijn er nog twee interviews aanwezig. Een is met Lam Suet, een vaste gast in Johnny To zijn films en de andere is met Lam Ka Tung. Beide praten over hoe het was om 'Election 2' te maken en hoe ze hun eigen ervaring in de film verwekte. Zoals het hoort is er ook een making of op de DVD te vinden. Helaas duurt hij met zijn ?? minuten niet echt lang. Er word dus ook maar een tipje van de sluier opgelicht. Verder is er natuurlijk ook de trailer, tv-spot en een Photo gallery aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, dolby digital 5.1 of Stereo)
Taal Mandarin of Cantonese