Eason Chan -
Chapman To -
Law Kar Ying -
Regisseur Stephan Fung -
Speelduur 100 mins -
Productie maatschappij JCE entertainment ltd -

Jaren geleden sloten twee grote bendes uit Hongkong een verbond. Hun leiders, Hung (Yuen Biao) en Lui Fan (Chan Wai Man) maakte de afspraak elkaar niet meer te bestrijden. Een echte samenwerking was het niet te noemen. Het draaide meer om wederzijds respect en de afspraak elkaar met rust te laten. Jaren lang wordt deze afspraak in ere gehouden. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Hung aan een natuurlijke dood komt te overlijden. Maar een bende zonder leider is natuurlijk helemaal niets. Aangezien Hung een zoon heeft is hij degene die de plek van zijn vader in moet nemen. Alleen Georgie Hung (Daniel Wu) is in al die jaren ver weg van de hele maffia gehouden en buiten dat is hij homo. Toch besluit de jongere broer van Hung (Law Kar Ying) samen met zijn zoon (Chapman To) naar Thailand te gaan om Georgie te halen. Maar door een misverstand zien ze Georgie’s beste vriend Sam (Eason Chan) voor Georgie aan. De twee vrienden lijkt het een goed idee om dit misverstand maar voort te zetten. Want Georgie voelt er niet voor om maffia leider te worden. Sam droomde al zijn hele leven hiervan dus de keuze was snel gemaakt. Samen reizen ze af naar Hongkong. Hier proberen ze het toneel stuk verder op te voeren. Maar Sam blijkt niet echt geschikt als maffia leider. Natuurlijk is het Georgie die zijn vriend steeds moet redden. De hele tijd houden ze hun geheim verborgen. Tot het moment komt de gehele bende ontdekt hoe het allemaal in elkaar steekt. Ze hebben een leider die homo is en hij is ook nog eens niet de zoon van hun overleden baas. Erg verwarrend allemaal en als Sam dan ook nog eens ontvoerd wordt voelen ze er niets voor om hem te redden. Gelukkig is het Georgie die de boel weer op gang weet te krijgen.

In eerste instantie lijkt dit weer een goede basis voor een flauwe Hongkong komedie. Homo grappen in combinatie met de bekende maffia praktijken. Maar opvallend genoeg is het een hele andere mix dan je in eerste instantie zou verwachten.  Voor de nog jonge Stephan Fung was dit zijn regie debuut. Dit is wat waarschijnlijk zorgde voor deze verrassende invalshoek. ‘Enter the phoenix’ is namelijk een volwassen mix van komedie, actie en drama. Vooral het laatste is erg goed gedaan. Het personage van Daniel Wu is al op jonge leeftijd door zijn vader weg gestuurd naar een kostschool. Dit is iets wat hij nooit heeft kunnen verwerken. Hierdoor is het contact tussen vader en zoon flink verstoord. Nu is zijn vader dood en is de kans dit uit te spreken compleet verdwenen. Dit zorgt op meerdere momenten in de film voor goede emotionele scènes. Zonder moeite wordt er daarna weer overgeschakeld naar frisse grappen en nodige onzin. De personages van Chapman To en Lwa Kar Ying zijn hoofdzakelijk de gene die hiervoor zorgen. Ze zijn wat onhandig en houden er maar rare ideeën op na. Vooral Chapman To is erg vermakelijk. Zonder enig gevoel voor eigenwaarde bespot zijn personage zichzelf. Hij is seksueel gefrustreerd, heeft zichzelf niet onder controle met alcohol en is eigenlijk gewoon een klein kind. Verder zijn het stuk voor stuk complete en goed uitgewerkte personages. Op de hoes valt te lezen dat Jackie Chan de producent was en een gastrol zou hebben. En inderdaad hij is aanwezig. Alleen dit duurt niet langer dan 15 seconden. Yuen Biao zijn rol is iets groter. Hij is hoofdzakelijk aan het begin van de film te zien. Helaas geen actie van deze meesterlijke acrobaat. Toch is zijn aanwezigheid een toevoeging aan het geheel. Een andere veteraan die een rol heeft is Chan Wai Man. Hij heeft de grootste rol van de drie. En het blijft een indrukwekkende verschijning. Want ondanks dat hij tegen de zestig moet lopen is zijn lichaam nog steeds zo afgetraind als vroeger. Tevens heeft hij in het echte leven ook banden met de maffia en de rol is hem dus op het lijf geschreven. Voor de echte actie fans is het wel even wachten geblazen tot de laatste twintig minuten. Tussen door wordt er wel wat geschoten maar van echt vechten is er geen sprake. De actie is opgebouwd uit korte shots die van dichtbij gefilmd zijn. Daniel Wu staat aardig zijn mannetje en toont dat hij zijn Wu shu achtergrond waardig is. Natuurlijk worden er door dit gevecht de nodige grappen verwerkt. En dit maakt het tot een waardige afsluiter van een bijzonder verrassende film. Zeker een aanrader als je een leuke avond wil hebben met een Hongkong film die oude tijden doet herleven.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorhpic widescreen)
Taal Chinees
Uitgever House of knowledge