Ma Chin Ku -
Don Wong -
Sandy Chan -
Regisseur Tony Tam -
Speelduur 85 mins -
Productie maatschappij IFD films -

Het rond 1900 en China wordt overspoeld door op geld beluste westerlingen. Zij zien opium als een manier om snel geld te verdienen. Hierbij houden ze totaal geen rekening met de Chinese bevolking en het leed wat ze bij hen veroorzaken. Vaak zoeken ze steun bij  een machtige Chinees die het vuile werk voor hun kan opknappen. Wu (Kam Kong), die zijn eigen volk al jaren onderdrukt stemt hier dus ook zonder moeite mee in. Hij is een heuse kung fu meester en na jaren van training wist hij zich zelf onkwetsbaar voor wapens te maken. Meer macht klinkt hem als muziek in de oren en hij helpt de westerlingen waar hij kan. Dit gaat allemaal lekker zijn gang tot Dragon (James Lew) opeens op het toneel verschijnt. Hij is een jaar of twintig en hij bracht zijn jeugd door in het Shaolin klooster. Hier trainde hij aan een stuk om de dood op zijn ouders te wreken. Jaren geleden was het namelijk Wu die zijn ouders en jongere broertje in koele bloede vermoordde. Dragon wist gelukkig te ontsnappen maar is het leed in de jaren niet vergeten. Op zich is Dragon niet echt opgewassen tegen Wu maar toch heeft deze zijn handen er aan vol. Dit zorgt er voor dat hij de westerlingen wat minder kan helpen. Deze ondervinden hier duidelijk problemen aan, want een westerse priester zaait een boel onrust. Deze man is nogal een goede vechter en stukje bij beetje weet hij de mensen van de opium af te houden. De westerse handelaren zien langzaam hun markt achter uit gaan en hun inkomsten dalen. Dit zint ze totaal niet en hierom gaan ze op zoek naar extremere middelen om hun handel veilig te stellen.

Zoals een heleboel films die door productie maatschappij IFD uitgebracht werden is ook ‘Evil destroyer’ een vreemd mengsel. Een knip en plakwerkje waarin nieuw materiaal vermengt werd met niet afgemaakte kung fu film. De titel was eigenlijk eerst ‘The young dragon’. Het materiaal dat die hier misbruikt wordt laat zien dat het origineel zeker de moeite waard was. Het verhaal begint met een groep westerlingen in kostuum die hun plannen bespreken. Ze gaan veel geld verdienen aan de Chinesen en zien dit als het land van de onbegrensde mogelijkheden. Na dit slecht geacteerde dialoog schakelen we over naar het eerste gevecht. Hier in zijn we het hoofdpersonage gespeeld door James Lew in actie. De setting is die zoals je verwacht in een old skool film. Het meeste vindt plaats in het bos of in de bekende oude huizen. Dit is allemaal niet echt gedetailleerd en straalt niet zo heel veel uit. Het knappe is wel dat de nieuwe stukken niet eens zoveel schelen wat sfeer en uitstraling betreft. Het enige is dat het opeens om westerlingen gaat en niet om Chinesen. De aanwezigheid van een aantal ninja’s verraadt natuurlijk ook dat er iets niet klopt. Om het wat hilarische te maken draagt een van de ninja’s een clownmasker. Wat hier het idee hier achter was zal de meeste mensen wel totaal ontgaan. Hun acteer prestatie is ook nog eens ver beneden de maat. In totaal gaat het ongeveer twintig minuten toegevoegd materiaal. Dit bestaat uit slechte dialogen, ninja gevechten en een stukje Chinese magie. Niet echt iets om enthousiast over te worden. Ondanks dat er toch geprobeerd is nog ergens een verhaal te maken is dit niet echt gelukt. De volgorde is gewoon compleet onlogisch. Zo zien we onze held even rustig een bezoek brengen aan zijn vijand. Hier vertelt hij hem wat hij van plan is om vervolgens weer te vertrekken. De vijand bespreekt dit voorval meerdere malen met zijn mannen zonder ook maar enige actie te ondernemen. Maar toch heeft dit alles nog wel wat te bieden. Je moet het natuurlijk niet willen kijken als een gewone film maar meer als een soort bizarre en onbedoelde komedie. Op die manier is er genoeg te lachen en krijg je er nog diverse mooie gevechten bij. Want de gevechten uit de originele film zijn namelijk wel erg goed. Het tempo zit er goed in en het gaat hierom een vrij moderne manier van vechten. Een stijl die een beetje doet denken aan Bruce Lee. Toch zitten er nog aardig wat old skool elementen in. Acrobatiek, wapens en zelf nunchakus komen aan bod. Hier komt nog eens bij dat James Lew een behoorlijk atleet is. Hij is goed afgetraind en beweeg erg gracieus. Dit is een mooie combinatie met de brute kracht van Kam Kong. ´Evil destoyer´ is dus echt een film waar zin in moet hebben. Als je niet weet wat je moet verwachten loopt het namelijk geheid op een teleurstelling uit. Maar na het lezen van de recensie ben je gewaarschuwd en zou je dus moeten weten waar je aan begint, veel plezier.

Waardering          6/10