..

Triade geschiedenis

De triades werden in het leven geroepen als een verzetsbeweging tegen de Manchu keizer tijdens de Qing dynasty. Ze werden gevormd rond 1760 en stond bekend onder de naam 'Tian Di Hu' (hemel en aarde organisatie). Hun hoofddoel was het verslaan van de Manchu regering en de Chinese terug aan de macht helpen.

Naarmate de 'Tian Di Hu' groter werd en zich steeds meer verspreide over China veel hij uiteen in diverse onderdelen. Deze vertakkingen namen vaak hun eigen naam aan. Een van de bekendste was de 'Sam Hap Wui' wat letterlijk de gemeenschap van de drie harmonieën betekend. De drie harmonieën verwijzen naar de verbinding tussen hemel, aarde en de man. Volgens de geschiedenis maakte deze groepering gebruik van een driehoekachtig figuur in hun logo. Hierdoor kregen ze van de Engelse de benaming 'Triad' wat afgeleid is van het Engelse word 'Traingle' (Driehoek).

Momenteel zijn er in Hongkong ongeveer zevenenvijftig triade groeperingen actief. Ze variëren van kleine en plaatselijke straatbendes tot goed georganiseerde syndicaten die met gemak de Maffia of Yakuza kunnen rivaliseren.

Exiled (2006)

Fong juk

Acteurs Anthony Wong EXTRA'S
Francis Ng - Trailers
Nick Cheung - Making of
Roy Cheung - Making of (short version 1-7)
Lam Suet - Behind the scene
Regisseur Johnny To -
Speelduur 108:44 mins -
Prod. maatschappij Media Asia -

Het is 1998 en we zitten vlak voor de overdracht van Macau aan China. Ergens vroeg in de ochtend in een achter af straat word er op de deur gebonsd. Er begint een baby te huilen en niet veel later doet er een vrouw open. De man (Francis Ng) die aan de deur staat vraagt aan de vrouw (Josie Ho) of Wo (Nick Chueng) ook aanwezig is. De reactie van de vrouw is verwart en ze antwoord dat Wo er niet woont. Verbaast zegt de man dat hij met zijn partner (Roy Cheung) verder opzal wachten tot dat Wo thuis komt. De deur gaat dicht en de twee mannen lopen weg. Niet veel later word er wederom op de deur gebonsd. Dit maal staat er een andere man (Anthony Wong) voor de deur. Het verhaal herhaalt zich. Ook deze man loopt samen met zijn partner (Lam Suet) verder de straat in. Daar zien ze de andere twee mannen staan. Ze blijken elkaar te kennen. Toch is er een enorm spanningsveld tussen hun. Al snel blijkt dat de een komt om Wo te vermoorden en de ander om hem te beschermen. Als niet veel later Wo zelf aan komt rijden ontstaat er niet meteen een strijd. Wo weet wat de mannen komen doen en laat ze zelf rustig zijn huis binnen. De vijf mannen blijken allemaal een lange geschiedenis samen te hebben. Geen van hen heeft er dus ook echt de behoefte aan om de ander te vermoorden. Maar toch heerst er een behoorlijke verdeeldheid. Als je baas je namelijk een opdacht geeft heb je die uit te voeren. Anders ben je als gangster niet meer waard. Het word een moeilijke keuze en al snel zal blijken of hun vriendschap het zal winnen van hun trouw aan de hun baas.

Momenteel is Johnny To toch wel de meest indrukwekkende regisseur van Hongkong. De films die hij de laatste jaren aflevert zijn stuk voor stuk meesterwerken. Allemaal met de zelfde visuele stijl en soms duistere humor. Bijna altijd werk hij met de zelfde groep acteurs alleen iedere keer weer in een andere opstelling. En het mag gezegd worden dat dit ook de beste zijn die Hongkong momenteel te bieden heeft. Het is dus ook niet vreemd dat hij met 'Exiled' wederom een geweldige film aflevert.

Het verhaal van 'Exiled' beslaat drie dagen. Hierin volgen we een groep van vijf mannen die samen op groeide. Vroeger waren ze gelijk maar door de jaren veranderde dit. Nu hadden ze in eerste instantie allemaal een ander doel. Maar uit noodgeboren zit er niets anders op dan samen te proberen alles tot een goed eind te brengen. Echt diep word er niet gegaan en de karakters blijven vrij vlak. Alleen erg is dit niet. Johnny To weet hiermee juist een heleboel spanning en sfeer te creëren. Echt een doel is er ook niet. De eerste opdracht is bekend en daarna lijkt de film stuurloos te zijn. Opvallend is dat dit helemaal niets uitmaakt. Het is dus ook meer een soort verslag van de laatste drie dagen van Macau voordat het aan China over gedragen werd. Het draait dus allemaal meer op de interactie van de personages onderling. Deze is erg vermakelijk en zorgt voor een hoop bijzondere situaties. Hier word op subtiele wijze regelmatig een wat sinistere vorm van humor verwerkt. Kogels in je eten of tijdens een confrontatie stomdronken eerst nog even samen een portabel foto cabine induiken. Maar waar het eigenlijk het meest omdraait zijn de prachtig gefilmde schietpartijen. Cowboyachtige patstellingen tussen minimaal vijf mannen. Allemaal met getrokken pistolen en bijna geen van alle met een uitweg.

Deze actiescènes doen heel erg denken aan de schietpartijen van John Woo voordat hij Hongkong verliet. Een pistool in beide handen en het dan opnemen tegen een grote overmacht. Vooral de laatste scène heeft erg veel weg van de afsluiter van 'A better tomorrow 2'. Door de gehele film heen is niet alleen het getoonde geweld belangrijk. Ook de omgeving speelt een bepalende rol. Meubels, muurtjes, doeken en verhogingen echt alles word benut en het dodental is niet op twee handen te tellen. De grens tussen wat realistische is en wat niet word hierbij net niet uit het oog verloren. De personages zijn dus ook een soort moderne cowboys. Hun handen zijn bijzonder vast en ze kunnen ieder doelwit zonder moeite raken. Hier word leuk mee gespeeld en iedereen blijft toch zijn kwetsbare kant houden.

De locaties waar 'Exiled' opgenomen is zijn heel anders dan we normaal gewend zijn. Hoofdzakelijk speelt het zich af in de straten van Macau. Dit eiland werd opgebouwd door de Portugese en dit zie je ook heel erg terug in de architectuur. Het doet heel erg Spaans aan en je hebt in het begin totaal niet het gevoel in Azië te zijn. Dit zet een hele aparte sfeer neer. Daarnaast is er ook een heleboel in braakliggend gebied gefilmd. Stukken die bijna onbegaanbaar zijn ergens tussen Hongkong en China. Een behoorlijke tegenpool van het gestructureerde Macau. Deze prachtige beelden worden versterkt door een hele bijzonder soundtrack. Deze werkt bijzonder ontspannend en de nadruk ligt hoofdzakelijk op de gitaar. Op de een of andere manier doet het geluid heel erg denken aan oude westerns.

Echt een hoofdrolspeler heeft de film niet. Het draait eigenlijk meer om de groep. Maar als we een middelpunt moeten aanwijzen dan is het toch Anthony Wong. Zoals altijd speelt hij zijn personage erg goed. Hij is duister en lastig te doorgronden. Voor de andere vier geld eigenlijk het zelfde. Want zowel Francis Ng, Nick Cheung, Lam Suet als Roy Sheung spelen de sterren van de hemel. Opvallend is de rol van Lam Suet. Eigenlijk zijn we niet anders gewend dan dat hij een nogal dom personage neerzet. Hier ga je er dus automatische ook van uit dat dit zo is. De nadruk ligt er eigenlijk niet zo op en hij is gewoon een gelijkwaardig onderdeel van de groep. Het zelf invullen van dit soort karaktertrekken komt omdat er niet veel aandacht besteed is aan hun ontwikkeling. Eigenlijk plaats je iedereen in de rol waar je hem het meeste in gezien hebt. Of dit een slechte zaak is valt eigenlijk niet te bepalen. Het werkt prima en er ontstaat geen scheefgroei door. Een andere belangrijke rol word neergezet door Simon Yam. Ook in deze film is hij een triade leider. Perfect gestileerd en dus gewoon meer van het zelfde. Richie Ren is hier eigenlijk de grote verassing. Zijn personage is in ieder geval uitermate koel. Een koelbloedige soldaat die continue rookt (een van de weinige in de film de rest heeft een whisky verslaving). Hij duikt op uit het niets en verdwijnt ook weer net zo snel.

Extreem gewelddadig is de film niet te noemen. Toch kreeg hij een Categorie 3 classificatie. Dit is omdat het bureau dat dit bepaald viel over een scène. Hierin zien we Simon Yam met zijn omgekeerde linkerhand iemand de hand schudden. Volgens hun was dit een triade gebruik en konden ze dit niet toe staan. Als je dit moment terug ziet lijkt het totaal onnodig dat hier zo op gereageerd werd. Het was dus de keuze tussen deze scène verwijderen of een Categorie 3 classificatie. Voor de bioscoop werd er voor het eerste gekozen. Gelukkig is op de DVD deze scène wel aanwezig.

Als we het zo allemaal opsommen behoort 'Exiled' zeker in de top drie van 2006. De film heeft alles wat hij moet hebben. Geen kinderachtige toestanden maat gewoon recht voor zijn raap mannen zaken. Het broederschap en de actie staat hoog in het vaandel en hierdoor krijgt de film een aparte jaren negentig sfeer. Het einde is namelijk precies in die stijl en zo zien we het toch het liefste.

Deze special edition van 'Exiled' is heel apart geworden. In verband met de jaarwisseling wordt hij namelijk geleverd met een kalender/notitie boek. De hoes is een wat dikkere slipcase met daarin een kleine ringband. Hierin zitten foto's een kalender van 2007 en notitie blaadjes met afbeeldingen. Achterin zit een inschuifhoesje waar de DVD in zit. Het ziet er allemaal leuk uit maar om heel eerlijk te zijn heb je er niets aan. De kalender kan je niet neerzetten en of je het ooit als notitie blok zal gebruiken valt te bezien. Maar toch is het erg origineel. Wat extra’s betereft hebben we een beetje pech. De engelse ondertiteling ontbreekt namelijk. De DVD is regio drie en eigenlijk kan je er dan wel van uitgaan. De trailers zijn natuurlijk prima te bekijken en dit geldt ook voor de behind the scènes beelden. Maar met de making of wordt het al snel lastig. De interviews zijn niet meer te volgen en er blijven dus alleen wat bewegende beelden over. Jammer maar het is niet anders.

Drager DVD (regio 3)
Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby surround EX)