Het is 1998 en we zitten vlak voor de
overdracht van Macau aan China. Ergens vroeg in de ochtend in een achter
af straat word er op de deur gebonsd. Er begint een baby te huilen en
niet veel later doet er een vrouw open. De man (Francis Ng) die aan de
deur staat vraagt aan de vrouw (Josie Ho) of Wo (Nick Chueng) ook
aanwezig is. De reactie van de vrouw is verwart en ze antwoord dat Wo er
niet woont. Verbaast zegt de man dat hij met zijn partner (Roy Cheung)
verder opzal wachten tot dat Wo thuis komt. De deur gaat dicht en de
twee mannen lopen weg. Niet veel later word er wederom op de deur
gebonsd. Dit maal staat er een andere man (Anthony Wong) voor de deur.
Het verhaal herhaalt zich. Ook deze man loopt samen met zijn partner
(Lam Suet) verder de straat in. Daar zien ze de andere twee mannen
staan. Ze blijken elkaar te kennen. Toch is er een enorm spanningsveld
tussen hun. Al snel blijkt dat de een komt om Wo te vermoorden en de
ander om hem te beschermen. Als niet veel later Wo zelf aan komt rijden
ontstaat er niet meteen een strijd. Wo weet wat de mannen komen doen en
laat ze zelf rustig zijn huis binnen. De vijf mannen blijken allemaal
een lange geschiedenis samen te hebben. Geen van hen heeft er dus ook
echt de behoefte aan om de ander te vermoorden. Maar toch heerst er een
behoorlijke verdeeldheid. Als je baas je namelijk een opdacht geeft heb
je die uit te voeren. Anders ben je als gangster niet meer waard. Het
word een moeilijke keuze en al snel zal blijken of hun vriendschap het
zal winnen van hun trouw aan de hun baas.
Momenteel is Johnny To toch wel de meest indrukwekkende
regisseur van Hongkong. De films die hij de laatste jaren aflevert zijn
stuk voor stuk meesterwerken. Allemaal met de zelfde visuele stijl en
soms duistere humor. Bijna altijd werk hij met de zelfde groep acteurs
alleen iedere keer weer in een andere opstelling. En het mag gezegd
worden dat dit ook de beste zijn die Hongkong momenteel te bieden heeft.
Het is dus ook niet vreemd dat hij met 'Exiled' wederom een geweldige
film aflevert. Het verhaal van 'Exiled'
beslaat drie dagen. Hierin volgen we een groep van vijf mannen die samen
op groeide. Vroeger waren ze gelijk maar door de jaren veranderde dit.
Nu hadden ze in eerste instantie allemaal een ander doel. Maar uit
noodgeboren zit er niets anders op dan samen te proberen alles tot een
goed eind te brengen. Echt diep word er niet gegaan en de karakters
blijven vrij vlak. Alleen erg is dit niet. Johnny To weet hiermee juist
een heleboel spanning en sfeer te creëren. Echt een doel is er ook niet.
De eerste opdracht is bekend en daarna lijkt de film stuurloos te zijn.
Opvallend is dat dit helemaal niets uitmaakt. Het is dus ook meer een
soort verslag van de laatste drie dagen van Macau voordat het aan China
over gedragen werd. Het draait dus allemaal meer op de interactie van de
personages onderling. Deze is erg vermakelijk en zorgt voor een hoop
bijzondere situaties. Hier word op subtiele wijze regelmatig een wat
sinistere vorm van humor verwerkt. Kogels in je eten of tijdens een
confrontatie stomdronken eerst nog even samen een portabel foto cabine
induiken. Maar waar het eigenlijk het meest omdraait zijn de prachtig
gefilmde schietpartijen. Cowboyachtige patstellingen tussen minimaal
vijf mannen. Allemaal met getrokken pistolen en bijna geen van alle met
een uitweg. Deze actiescènes doen
heel erg denken aan de schietpartijen van John Woo voordat hij Hongkong
verliet. Een pistool in beide handen en het dan opnemen tegen een grote
overmacht. Vooral de laatste scène heeft erg veel weg van de afsluiter
van 'A better tomorrow 2'. Door de gehele film heen is niet alleen het
getoonde geweld belangrijk. Ook de omgeving speelt een bepalende rol.
Meubels, muurtjes, doeken en verhogingen echt alles word benut en het
dodental is niet op twee handen te tellen. De grens tussen wat
realistische is en wat niet word hierbij net niet uit het oog verloren.
De personages zijn dus ook een soort moderne cowboys. Hun handen zijn
bijzonder vast en ze kunnen ieder doelwit zonder moeite raken. Hier word
leuk mee gespeeld en iedereen blijft toch zijn kwetsbare kant houden.
De locaties waar 'Exiled' opgenomen is zijn heel anders
dan we normaal gewend zijn. Hoofdzakelijk speelt het zich af in de
straten van Macau. Dit eiland werd opgebouwd door de Portugese en dit
zie je ook heel erg terug in de architectuur. Het doet heel erg Spaans
aan en je hebt in het begin totaal niet het gevoel in Azië te zijn. Dit
zet een hele aparte sfeer neer. Daarnaast is er ook een heleboel in
braakliggend gebied gefilmd. Stukken die bijna onbegaanbaar zijn ergens
tussen Hongkong en China. Een behoorlijke tegenpool van het
gestructureerde Macau. Deze prachtige beelden worden versterkt door een
hele bijzonder soundtrack. Deze werkt bijzonder ontspannend en de nadruk
ligt hoofdzakelijk op de gitaar. Op de een of andere manier doet het
geluid heel erg denken aan oude westerns.
Echt een hoofdrolspeler heeft de film
niet. Het draait eigenlijk meer om de groep. Maar als we een middelpunt
moeten aanwijzen dan is het toch Anthony Wong. Zoals altijd speelt hij
zijn personage erg goed. Hij is duister en lastig te doorgronden. Voor
de andere vier geld eigenlijk het zelfde. Want zowel Francis Ng, Nick
Cheung, Lam Suet als Roy Sheung spelen de sterren van de hemel.
Opvallend is de rol van Lam Suet. Eigenlijk zijn we niet anders gewend
dan dat hij een nogal dom personage neerzet. Hier ga je er dus
automatische ook van uit dat dit zo is. De nadruk ligt er eigenlijk niet
zo op en hij is gewoon een gelijkwaardig onderdeel van de groep. Het
zelf invullen van dit soort karaktertrekken komt omdat er niet veel
aandacht besteed is aan hun ontwikkeling. Eigenlijk plaats je iedereen
in de rol waar je hem het meeste in gezien hebt. Of dit een slechte zaak
is valt eigenlijk niet te bepalen. Het werkt prima en er ontstaat geen
scheefgroei door. Een andere belangrijke rol word neergezet door Simon
Yam. Ook in deze film is hij een triade leider. Perfect gestileerd en
dus gewoon meer van het zelfde. Richie Ren is hier eigenlijk de grote
verassing. Zijn personage is in ieder geval uitermate koel. Een
koelbloedige soldaat die continue rookt (een van de weinige in de film
de rest heeft een whisky verslaving). Hij duikt op uit het niets en
verdwijnt ook weer net zo snel.
Extreem gewelddadig is de film niet te noemen. Toch kreeg hij een
Categorie 3 classificatie. Dit is omdat het bureau dat dit bepaald viel
over een scène. Hierin zien we Simon Yam met zijn omgekeerde linkerhand
iemand de hand schudden. Volgens hun was dit een triade gebruik en
konden ze dit niet toe staan. Als je dit moment terug ziet lijkt het
totaal onnodig dat hier zo op gereageerd werd. Het was dus de keuze
tussen deze scène verwijderen of een Categorie 3 classificatie. Voor de
bioscoop werd er voor het eerste gekozen. Gelukkig is op de DVD deze
scène wel aanwezig. Als we het zo
allemaal opsommen behoort 'Exiled' zeker in de top drie van 2006. De
film heeft alles wat hij moet hebben. Geen kinderachtige toestanden maat
gewoon recht voor zijn raap mannen zaken. Het broederschap en de actie
staat hoog in het vaandel en hierdoor krijgt de film een aparte jaren
negentig sfeer. Het einde is namelijk precies in die stijl en zo zien we
het toch het liefste. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |