Nakamura Shidou - Cast & crew filographies
Dong Yong - Photo gallery
Betty Sun Li -
Regisseur Ronny Yu -
Speelduur 104 mins -
Prod. maatschappij Rogue pictures -

Van achter de muren van zijn eigen huis is Huo Yuan Jia (Jet Li) genoodzaakt zijn eigen vader te bespieden. Zijn vader is een kung fu meester maar vanwege de gezondheidsproblemen van zijn zoon weigert hij hem ook maar iets te leren. Huo Yuan Jia is niet van plan zich hierbij neer te leggen. En als hij door een oudere jongen in elkaar geslagen wordt zweert hij nooit meer te verliezen. Vanaf die dag is het enige wat hij doet kung fu trainen. Uiteindelijk werpt dit na jaren zijn vruchten af. Huo Yuan Jia is de ongeslagen kampioen en de uitdagers komen uit heel China om met hem te vechten. Alleen door deze zoektocht naar persoonlijke roem verwaarloost hij zijn familie en vrienden. Ondertussen verzamelen er zich om hem heen allerlei mensen die mee willen varen op zijn roem. Hij heeft totaal geen oog meer voor ze en hier door komt hij langzaam in de financiële problemen. Gelukkig helpt zijn beste vriend, Nong Jinsun (Dong Yong) hem keer op keer uit de problemen. Alleen dankbaarheid hiervoor is iets wat Huo Yuan Jia hem totaal niet toont. Hij heeft het veelte druk met zijn eigen ego. Hij heeft het er zelfs zo druk mee dat hij in een gevecht totaal geen rekening met hem houdt. Van zijn restaurant laat hij niets heel en van zijn tegenstander nog minder. Deze man vindt dus ook een dag later de dood. Iets waar zijn familie niet blij mee is. De neef van de overleden meester neemt op vreselijke wijze wraak op Huo Yuan Jia. Compleet verward verlaat hij diezelfde dag zijn stad nog. Gelukkig wordt hij opgenomen in een boerendorp waar hij langzaam een beter begrip krijgt over de diepere betekenis van de martial arts. En dit is nodig ook want het land wordt langzaam overspoeld door westerlingen.

Bijna iedereen zal wel bekend zijn met de film 'Fist of fury', de tweede martial arts film van Bruce Lee. Hierin neemt hij als jonge en veel belovende student wraak op de dood van zijn meester. De naam van deze meester was Huo Yuan Jia. Een man die echt geleefd heeft en verantwoordelijk was voor het oprichten van de Jing Wu sport federatie. In 'Fearless' kruipt Jet Li in de huid van deze Chinese volksheld.

Van Jet Li kunnen we zeggen dat hij erg productief is geweest in de afgelopen tien jaar. Hij maakte de ene na de andere westerse martial arts film en verwierf hiermee een grote internationale bekendheid. Helaas was er van een echte kung fu film sinds 1997 geen sprake meer. Gelukkig werd ons wachten beloond en maakte hij samen met Ronny Yu 'Fearless'. Een geweldig martial arts spektakel met een aangrijpend verhaal. De film biedt een stuk meer dan het standaard hak- en beukwerk. Er worden persoonlijke problemen aangehaald maar ook problemen waar China in die periode mee te maken had. Dit wordt op een onderhoudende wijze in beeld gebracht. De emoties die alle personages doormaken komen realistisch over.

Voor Jet Li, die eigenlijk altijd de zelfde soort personages neer mag zetten is dit een nogal afwijkende rol. Dit maal geen statige en wijze martial arts meester. Maar een verwaande en op roem beluste vechtmachine. Helaas kan ik niet anders zeggen dat Jet Li toch wat moeite heeft om dit goed neer te zetten. Zijn daden passen bij het karakter wat hij neer moet zetten. Alleen zijn houding en gezichtsuitdrukking blijven dat van een goedzak. Hij blijft dat 'aaibare' hebben en hierdoor verliest hij een deel aan zijn geloofwaardigheid. Dit heeft hoofdzakelijk plaats in het eerste deel van de film. Later verandert zijn personage naar de oude en vertrouwde Jet Li. Na al die jaren van typecasting is het natuurlijk heel lastig om er uit te breken.

Opvallend is dat de ondersteunde cast uit vrijwel onbekende acteurs bestaat. Geen hele grote namen aan de zijde van Jet Li dus. Maar voor het eind resultaat van de film hoeft dit natuurlijk niets uit te maken. Er wordt erg goed gespeeld en alles komt overtuigend over. Dit komt ook omdat het verhaal erg gedetailleerd uitgewerkt is. Kleine dingetjes die meer diepgang geven. De dorpsgek is hier een mooi voorbeeld van. Als een soort rode draad herhaalt hij steeds dezelfde opmerking. Het grappige hiervan is dat deze eigenlijk steeds van betekenis veranderd. Om het geheel compleet te maken werden er uit allerlei landen mensen aan getrokken. Deze kregen hoofdzakelijk de rol van vechters toebedeeld en dit is een mooi en kleurrijk geheel geworden. Ook omdat mensen als Anthony De Longis en Jean Claude Leuyer behoorlijk solide martial arts achtergrond hebben.

Wat gevechten betreft bouwen de meeste kung fu films zich altijd wel hetzelfde op. Een openingsgevecht, een in het midden en een enorme climax aan het einde. 'Fearless' bewandeld een totaal ander pad. Het openingsgevecht is het begin van het eindgevecht en de climax ligt op drievierde van de film. Het martial arts zwaartepunt van de film ligt dus ook meer aan het begin dat het einde. Het laatste deel is meer dramatisch en filosofisch te noemen. Toch is er voor de actie liefhebber meer dan genoeg te zien. Gewone kung fu gevechten tegen een of meerdere tegenstanders, een gevecht op een hoge en bizarre stellage, een wedstrijd tegen een enorme reus en het hoogtepunt van de film in het restaurant. Dit laatste in een man tegen man gevecht wat begint met zwaarden. Jet Li neemt het hier op tegen een andere kung fu meester. Een geweldig gevecht wat lekker lang duurt. Dit is echt hart tegen hart en de stukken vliegen er letterlijk af. Dit gevecht evenaart met de gemak de confrontatie die Jet Li en Donnie Yen hadden in 'Hero'. Het is dus ook overduidelijk dat Yuen Wo Ping zijn creativiteit behoorlijk de vrije loop heeft gelaten. Lekkere ouderwetse 'new wave' kung fu met niet al te veel touwtjes. 'Fearless' is dus ook een must voor de echte kung fu film fan.

Visueel gezien is 'Fearless' ook in alle aspecten een interessante film. Deels is er een ouderwetse Chinese stad nagemaakt. Om dit een wat levendiger karakter te geven worden deze beelden regelmatig gemengd met computer beelden. Op deze manier worden grote drommen mensen neergezet en vergezichten interessanter gemaakt. Maar het gedeelte wat zich op het platteland afspeelt is toch wel het mooiste te noemen. Hier wordt ook heel erg gespeeld met de rust die zo'n omgeving met zich meebrengt. Niemand heeft daar de drang om zich te bewijzen of met elkaar te strijden. Regelmatig wordt er dus ook uitgekeken over de rijstvelden of zien we Jet Li rijst planten. Deze visuele pracht wordt ook nog een benadrukt door de aanwezigheid van Betty Sun Li. Ze weet de kijker werkelijk te betoveren in haar rol van blinde boerin die valt voor Ho Yuen Jia.

Het lijkt me sterk dat er kung fu film liefhebbers zullen zijn die geen plezier kunnen beleven aan 'Fearless'. Deze film heeft gewoon alles wat een martial arts film moet hebben. Ga deze dus ook gewoon maar kijken en de bioscoop is hiervoor de beste plek. Want hier komt een film als deze toch het beste tot zijn recht.

Op deze regio drie uitgave van EDKO films is de directors cut van 'Fearless' te vinden. Hierop is meer dan een half uur te vinden wat in de bioscoop uitgave ontbrak. Hoofdzakelijk gaat het hier om scènes die plaats vinden tijdens Huo Yuan Jia's terug getrokken leven op het platteland. De scene's geven meer inzicht in bepaalde zaken en zijn een echte toevoeging aan de film. Oorspronkelijk zijn ze uit de film gehaald omdat 141 minuten gewoon te lang is voor een normale film. De fans zijn dus ook het beste af met deze release aangezien dit de complete film is. Als extra's zijn er drie dingen op de disk terug te vinden. De meest boeiende is A fearless journey. In deze ?? durende documentaire wordt de film doorgelicht, krijgen we behind the scene's beelden te zien en is er een interview met Jet Li. Hierin geeft hij zelf een duidelijke toelichting over het hoe en waarom dit zijn laatste echte martial arts film is. Dit is dus ook veel meer dan de specials die je normaal op een DVD aantreft. Hiernaast zijn er Cast & crew filmagraphies en een photo gallery op het schijfje te vinden.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, dolby digital surround EX)
Uitgever EDKO films