Jeong Du-hong - Behind-the-scene
Aya Hirayama - Making of
Park Seong-min - Trailers
Regisseur Yang Yun Ho - Original soundtrack
Speelduur 121 min -
Prod. maatschappij Ivison entertainment -

Als Choi Baedal (Yang Dong-geun) ontdekt dat hij in Japan piloot in het leger zou kunnen worden besluit hij deze kans te grijpen. Hij verlaat Korea en begint aan zijn opleiding. Tegen het einde van de oorlog weigert hij een kamikaze opdracht en hij wordt gevangen gezet. Verzwakt door deze ontbering mag hij voor zijn vrijheid vechten tegen generaal Kato (Masaya Kato). Dit gevecht verliest hij en de vernedering is enorm voor Choi Baedal. Door dit verlies is namelijk niet alleen zijn eer aangetast maar ook het vertouwen in zich zelf. De oorlog komt ten einde en met moeite weet Choi Baedal voor zich zelf te zorgen. Op het moment dat het iets beter met hem begint te gaan belandt hij in een confrontatie met de plaatselijke Yakuza. Wederom wordt hij vreselijk vernederd maar tegelijk lijkt het er op dat zijn redding nabij is. Hij ontmoet zijn oude vriend Bumsoo (Jeong Du-hong) die hem jaren geleden leerde vechten. Choi Baedal doet het verzoek om bij hem te mogen trainen maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Bumsoo beloofde zich zelf nooit meer een leerling te nemen en wil ook voor Choi Baedal geen uitzondering maken. Toch zwicht hij omdat hij altijd al een zwak voor de jongen had. Om zijn lessen te beginnen geeft hij Choi Baedal een boek over het leven van Musashi Miyamoto. Dit om hem de ware essentie van de martial arts bij te brengen. Niet heel veel later sterft Bumsoo in een gevecht met de zelfde yakuza waar hij Choi Baedal eerder van redde. De stoppen slaan compleet door bij de jongen en blind van woede zoekt hij de hele groep op. In zijn kielzog volgen al zijn vrienden en het gevecht eindigt in een gelijk spel. Choi Baedal besluit alles achter zich te laten, zijn vriendin en vrienden. Hij trekt de bossen in om te trainen net als Musashi Miyamoto. Na zichzelf een paar jaar aan de grootste ontberingen bloot gesteld te hebben keert hij terug. Gehard door kou en de vreselijke trainingen begint hij met het uitdagen van alle meesters die Japan rijk is. Iedere wedstrijd weet hij succesvol te beëindigen tot hij weer tot bezinning komt. Hij zoekt zijn vriendin (Aya Hirayama) weer op en beloofd haar nooit meer te vechten. Dit duurt alleen niet lang want Kato is een van de weinigen die hij nog niet verslagen heeft. Alle vechters van Japan hebben besloten dat hij degene is die deze Koreaan zijn plek moet wijzen. Op deze manier hopen ze de eer van Japan te kunnen redden.

Een film die losjes is gebaseerd is op het leven van de grondlegger van het Kyokushin karate, Masutatsu Oyama. In deze productie wordt hij bij zijn Koreaanse naam genoemd namelijk Choi Baedal. Niet geheel vreemd want de film komt uit Korea en ze mogen daar best trots op hem zijn. Hij was namelijk van Koreaanse afkomst en een van de laatste martial arts legende van de 19de eeuw. Hij was ook wel bekend onder de naam 'Bull fighter'. Dit omdat hij met zijn blote handen 52 stieren versloeg in het gevecht. Het verhaal begint vanaf het moment dat hij besluit naar Japan te gaan om daar gevechtspiloot te worden. Vanaf hier volgen we hem tot hij elke vechter in Japan verslagen heeft. Het draait dus niet alleen maar om vechten in deze film. Het verhaal is werkelijk een vergaarbak van van alles en nog wat. Humor, romantiek, drama en natuurlijk actie passeren de revue. Niet helemaal wat je verwacht van een film met de titel 'Fighter in the wind'. Het eerste uur wordt er maar weinig gevochten maar als hij na een uur aan zijn eenzame training begint wordt het stukken beter. Er komen apart gefilmde en keiharde gevechten tevoorschijn die niet al te lang duren. De bewegingen zijn rauw en ongepolijst en komen aardig realistisch over. Doordat het hoofdthema gaat om het overwinnen van de persoonlijk demonen heeft het wel die op en top martial arts spirit. Samen met de geweldige sfeer compenseert dit enigszins het gebrek aan actie. Yang Dong-geun zet een geweldige rol neer. Het ene moment komt hij bijzonder introvert over om daarna te veranderen in een zelfbewuste vechtmachine. Het lijkt er soms zelf even op alsof hij zijn gezond verstand verliest. Hierdoor komt hij niet altijd even intelligent over en dat is jammer. Natuurlijk mag je van een held best zijn zwakheden laten zien, maar hem wereldvreemd en simpel afschilderen is niet nodig. Desalniettemin weet de ruim twee uur durende film bijzonder te boeien. De start is wat traag maar als het eenmaal goed op gang is kost het moeite om het verhaal los te laten. De manier van film is absoluut bijzonder te noemen. Er wordt met diverse effecten gewerkt waarbij het beeld soms wordt stilgezet, vertraagt of van kleur veranderd. Er zijn een aantal digitalen effecten toegevoegd om regenval of een groot panoramische uitzicht te simuleren. De gekozen camerahoeken zijn lekker apart en extreem. 'Fighter in the wind' is absoluut top vermaak te noemen. Op het eerste gezicht had er wat meer actie in gemogen, maar de manier waarop het verhaal verteld wordt maakt een hoop goed. Een aangrijpende en prachtige epos over bijzondere man die zijn eigen demonen probeert te overwinnen. Geschikt voor bijna het hele gezin en wederom een bewijs dat Korea steeds meer de toppositie van Azië begint in te nemen op filmgebied.

Deze speciale editie van fighter in de wind komt met gemak in aanmerking voor de titel mooiste vormgeving. De dvd zit namelijk verpakt in een klein karate pak. Als je deze openvouwt kom je een kartonnen vierluik tegen met daarin twee dvd's en een cd. Op de cd staat de originele soundtrack van de film. De eerste dvd bevat natuurlijk de film en de tweede dvd staat belachelijk vol met extra's. Interviews, Behind the scene beelden, biografieën, trainingen, foto sessies die gefilmd zijn enz enz. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er uitgebreid op. Natuurlijk is dit allemaal erg prachtig, maar helaas ontbreekt elk spoor van de Engelse ondertiteling. Hierdoor daalt de waarde enorm en wordt het erg saai om te kijken. Deze limited edition is prachtig om in de kast te hebben staan maar is alleen interessant als je de Koreaanse taal meester bent. Puur voor de verzamelaar of de echte die hard fan.

Drager DVD (reg 3) 2 x dvd 1 x cd
Beeld kwaliteit Goed (1.78:1 anamorphic)
Ondertiteling Engels / Koreaans