James Tien - The first lady: Interview with Nora Miao
Maria Yi - Blade of fury: Interview with Riki Hashimoto
Tin Fung - First among equals: Interview with Dan Inosanto
Regisseur Lo Wei - Tracking the dragon
Speelduur 102 mins - Location guide
Prod. maatschappij Golden Harvest - And lots, lots more

Het regent hard in Sjanghai als Chen Jun (Bruce Lee) die avond aankomt. Gehaast rent hij naar binnen om te ontdekken dat alleen de bediende aanwezig is. Voorzichtig vraagt hij of hij te laat is. De bediende antwoord dat ze net naar buiten zijn gegaan om de meester te begraven. Chen Jun aarzelt geen seconde en probeert zich snel bij zijn medeleerlingen te voegen. Maar zodra hij de kist van zijn leraar ziet slaat hij compleet door. Hij stort zich schreeuwend op de kist. De omstanders kijken verbijsterd toe. Als ze zien dat hij niet te kalmeren is slaan ze hem uiteindelijk maar bewusteloos. Een redelijk extreme oplossing maar een andere uitweg leek er niet te zien. Als hij later bijkomt is er maar een ding wat hij wil weten. Hoe kan het dat zo een gezonde en goed getrainde man als zijn leraar plots komt te overlijden. Hij kan maar niet geloven dat deze dood natuurlijk was. Als later iedereen de zijn laatste respect aan hun leraar bewijst komen er twee leerlingen van een Japanse school en een tolk op bezoek. Hun gedrag is erg provocerend. Ze hebben zelfs een bord bij zich waarop ze het Chinese volk uitmaken voor de zwakste van Azië. Mede door de aanhoudendheid van Fan (Tin Fung), de nieuwe leider van de school blijft een confrontatie uit. Als de Japanners weg zijn is iedereen woedend en kookt het bloed van Chen Jun. De volgende dag kan hij zich niet meer inhouden. Koelbloedig gaat hij naar de Japanse school toe om te laten zien wat hij waard is. Zonder echt veel moeite te hoeven doen veegt hij compleet de vloer aan met alle leerlingen en zelfs een van de meesters. Voldaan laat hij de Japanse school in een grote chaos achter zich. Maar als hij een tijd later op zijn eigen school terug komt ziet hij dat de Japanners een tegenprestatie geleverd hebben. De school is een grote troep en ze hebben zelfs het altaar van de meester vernield. De Japanners lieten bij hun vertrek een boodschap achter. Ze willen dat Chen Jun binnen drie dagen aan hen uitgeleverd wordt. Als dit niet zou gebeuren wordt de school voorgoed gesloten. Samen komt iedereen tot de conclusie dat Chen Jun maar weg moet uit Shanghai. Als hij niet te vinden is kunnen de Japanners niets doen. Chen Jun stemt hiermee in en pakt zijn koffers om de volgende dag te vertrekken. Alleen als hij die nacht de kok en de bediende hoort praten ontdekt hij iets vreselijks. Dit maakt zo'n vreselijke woede in hem los dat hij niet zal rusten voordat de dood van zijn leraar gewroken is.

Na het succes van 'The big boss' bevestigde Bruce Lee zijn sterren status met 'Fist of fury' in geheel Azië. Zijn vernieuwende stijl veranderde de gehele filmindustrie in één klap. De vraag is echter waarom. Want wat is nu het grote verschil tussen deze en alle andere films. Het beste antwoord is dat het om een combinatie van twee dingen gaat. Een ding wat Bruce Lee van nature heeft en een ding wat hij zich in de loop der jaren eigen maakte. De natuurlijke kant is zijn Charisma en de mogelijkheid mensen te boeien. En dit komt wel zo vreselijk goed naar voren in 'Fist of fury'. Want ondanks dat de rol redelijk non verbaal is spreek zijn houding boekdelen. Iedere emotie is duidelijk van zijn gezicht en lichaamshouding af te lezen. Hier komt nog eens bij dat hij compleet veranderd tijdens de film. Het ene moment is hij een emotionele berekende jongen. Maar wanneer zijn grens bereikt is veranderd hij in een machine met maar een doel, wraak. Dit in combinatie met het onrecht wat de machteloze personages in de film aangedaan wordt is tijdloos. En precies hetgene wat de film tot een klassieker maakt. Het tweede wat hem zo bijzonder maakte is zijn vechtstijl. De meeste gevechten in die tijd waren allemaal vrij hakkerig. Bruce Lee lijkt een apparaat te zijn wat na opwinding maar door blijft gaan. Het enige moment dat hij tot rust komt is als hij even de tijd neemt om een beter overzicht te krijgen. Dit wordt het meest duidelijk in het eerste gevecht wat hij heeft in de Japanse school. Hij schopt en slaat zich een in ruk door al zijn tegenstanders heen. De choreografie is hierin werkelijk geweldig. Wat opvallend is dat de credits hiervoor naar Han Ying gaan. Hij is de man waar Bruce Lee als laatste tegen vocht in 'The big boss'. Een gevestigd acteur en choreograaf waar Bruce Lee absoluut respect voor had. Toch mag het duidelijk zijn dat de drijvende kracht achter de gevechten Bruce Lee zelf was. Het is op zo een kenmerkende manier zijn eigen stijl dat je er gewoon niet omheen kan. Maar dit is natuurlijk iets wat pas in zijn latere films aan het licht zou komen. De tijdperiode die gecreëerd wordt is de jaren dertig van de vorige eeuw. Dit is tijdens de Japanse bezetting en de Chinesen worden werkelijk honds behandeld. Racisme speelt dus ook een hele belangrijke rol in het verhaal. Wat verhaal betreft zit 'Fist of fury' goed in elkaar. Het is niet perfect want bepaalde elementen worden niet of slecht onderbouwd. Maar toch is het knap hoe actie, drama en zelfs romantiek in het verhaal samen komen. Het is dus ook meteen Bruce Lee zijn meest sterke en dramatische rol. Hiervoor mogen we Lo Wei absoluut zijn verdiende applaus geven. Hij wist de film voortreffelijk te regisseren. Ook hij is een van de belangrijke personen uit de Hongkong film geschiedenis. Niet alleen manifesteerde hij zich achter de camera en ervoor maar ook was hij producer en schrijver. De lijst met films waar hij aanwerkte lijkt oneindig en er zijn een groot aantal klassiekers in terug te vinden. Maar het zijn niet alleen maar gevestigde namen die ondersteuning geven in deze film. Veel sterren van de toekomst stonden hier aan het begin van hun carrière. Mensen als James Tien, Nora Miao, Yuen Wah, Yuen Biao en zelfs Jackie Chan zijn even terug te zien. Dit is natuurlijk voor de een wat langer als de ander. Door het succes van 'The big boss' werd er voor deze tweede film een stuk meer geld uitgetrokken. Dit heeft prachtige en gedetailleerde binnensets als gevolg. De scènes die echt buiten gefilmd zijn kan je eigenlijk op een hand tellen. Dit zorgt er wel voor dat ze enigszins misplaatst over komen. Ze hadden niet gehoeven en zonder was de film een harmonieuzer geheel geweest. De muzikale ondersteuning is ook van opvallend hoog niveau. Normaal gesproken werd er voor films maar wat geleend van een western of iets anders wat wel aansprak. Voor 'Fist of fury' schreef Joseph Koo de muziek. Deze soundtrack ondersteund Bruce Lee voortreffelijk. Dit zorgt er voor dat samen met zijn opvallend geschreeuw een ieder het geluid van deze film er zo uit pikt. Zonder enige twijfel kunnen we tot de conclusie komen dat 'Fist of fury' Bruce Lee zijn beste film is. Een favoriet van vele die de tand des tijd al tien tallen jaren doorstaat en dat waarschijnlijk ook wel zal blijven doen. Absoluut een klassieker en een film die je gezien moet hebben.

Niet alleen voor de extra's is het interessant om deze DVD aan te schaffen. De geluids- en beeldkwaliteit zijn namelijk ook een behoorlijk stukje opgepoetst. Hier komt ook nog eens bij dat we er een heel klein strookje aan de boven- en onderkant bijgekregen hebben. Niet alleen een mooiere Bruce Lee maar ook nog eens meer Bruce Lee, ook al is het maar een heel klein beetje. Maar wat de DVD het meeste de moeite waard maakt zijn de vele nieuwe extra's. Allereerst nemen we natuurlijk het audio commentaar van Bey Logan onder de loep. De man heeft zich hier werkelijk overtroffen. Want het is al bijzonder dat hij één keer een hele film kan vol praten. Maar hier bewijst hij dat hij gerust nog informatie over heeft voor een tweede keer. Hij doet dit zonder echt in herhaling te vallen en vertelt vooral veel over de acteurs in de kleine rollen van de film. De tweede disk is verdeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over Bruce Lee als mens. Hier vinden we uitgebreide interviews met vier mensen. De eerste is natuurlijk Bruce Lee's leerling Dan Inosanto. Er wordt vooral veel gesproken over hun trainingen samen en hoe het was om met Bruce Lee om te gaan in die tijd. Het interview met Jeff Imada gaat meer over de invloed die Bruce Lee op hem heeft gehad. Deze Amerikaanse gevecht- en stuntchoreograaf heeft aardig wat films op zijn naam staan. Hij had dit niet kunnen doen zonder Jeet Kune Do die hij van Bruce Lee leerde. Linda Palmer was een fotograaf waar Bruce Lee erg goed mee bevriend was. In dit gesprek wordt meer gesproken over de mens achter de legende. Ze was ook niet bij hem in de leer maar meer een vriend van de familie. Een andere belangrijke leerling was Joe Terreneuva. Hij behoorde ook tot de harde kern en haalt herinneringen op aan de trainingen die ze samen deelden. In het tweede hoofdstuk wordt 'Fist of fury wat meer uitgelicht. Hier vinden we namelijk drie interviews en een location guide. Bey Logan neemt ons op ontspannen wijze mee naar allerlei plekken waar 'Fist of fury' opgenomen werd. Erg leuk om te zien alleen inhoudelijk toch een klein beetje teleurstellend. Maar het meest bijzondere van deze dvd is toch wel het gesprek met Nora Miao. Als er één actrice veel aan de zijde van Bruce Lee te zien was dan was zij het wel. Het interview werd heel recent opgenomen en je kan dus ook duidelijk zien dat ze wat ouder geworden is. Ze weet aardig wat leuke anekdotes te vertellen over de diverse keren dat ze met Bruce Lee werkte. Natuurlijk herinnert iedereen zich de Japanners nog wel uit 'Fist of fury'. Zowel Jun Katsumura als Riki Hashimoto hebben ze voor de camera weten te krijgen. Het is geweldig om uit de eerste hand te horen hoe het was op de set. Beiden werden speciaal vanuit Japan naar China gehaald voor hun rol. De communicatie verliep niet echt vlekkeloos en het was pas jaren later dat ze door hadden in wat voor legendarische film ze gespeeld hadden.  Het enige hoofdstuk wat er verder over blijft is het promotional archive. Hierin vinden we de bekende trailers en een geheel nieuwe geanimeerde foto gallery. In zijn geheel duurt deze disk ruim vier uur. Maar als je hem geheel doorgeworsteld heb is het dus ook zeker dat je kennis over Bruce Lee en 'Fist of fury' behoorlijk opgeschroefd is.

Beeld kwaliteit Zeer goed
Ondertiteling Nederland / Engels
Taal Cantonese / Engels
Waardering          9,5/10 Met dank aan House of knowledge

Andere uitgave

Fist of fury

Hongkong legends special collectors edition

Zoals iedere Hongkong legends dvd is deze voorzien van een aantal bijzondere extra's. Natuurlijk ontbreekt ook hier het verbluffende commentaar van Bey Logan niet. Zoals altijd een enorme spraakwaterval die continue maar interessante feitjes blijft spuwen. Ook de originele trailer en de nieuwe trailer ontbreken niet. Het interview met Tony Liu duurt iets meer dan dertien minuten. Zelf heeft hij er een aardige carrière op zitten als acteur maar opvallend genoeg spreekt hij hier alleen over Bruce Lee. Hoofdzakelijk gaat het over de productie van 'Fist of fury'. Er komen wat bekende verhalen aan bod en het blijft natuurlijk altijd interessant om dit vanuit de eerste hand bevestigd te zien. Het interview met Lee Chiu Jun duurt iets meer dan achtien minuten. Ook deze man is in vele Aziatische films terug te zien. Zijn rollen waren meestal wat kleiner of hij was achter de schermen aan het werk. Dit was als choreograaf, producer of zelfs regisseur. Ook hij praat hier meer over Burce Lee dan zichzelf. De onderwerpen zijn bijna hetzelfde als bij het interview van Tony Liu. Verrassend is de Rare photo galerie. Een enorme lading foto's die verdeeld zijn in vier hoofdstukken. Dit loopt van 'Fist of fury' en 'Big boss' promotie materiaal tot zeer zeldzame foto's. De laatste zijn voorzien van een uitgebreide toelichting en zijn afkomstig uit de privé verzameling van George Tan.