Cheng Pei Pe -
Sammo Hung -
Eugenia Yuan -
Regisseur Allen Lan Hai-han -
Speelduur 92 mins -
Prod. maatschappij Golden sun film co -

Als paardendief Kiu Hung (Tsui Goh) door de autoriteiten gevangen wordt genomen probeert zijn vrouw hem te redden. Dit is een gevaarlijke klus en dus laat ze haar nog jonge dochter bij Liu Ru Yan (Cheng Pei Pei) achter. Deze belooft voor haar dochter te zorgen alsof het haar eigen kind was. Zelfs als een gemartelde Kiu Hung later met een heel leger verschijnt doet zij er alles aan het kind te beschermen. Alleen hierdoor komt haar eigen pasgeboren zoon om het leven. Dit is iets waar ze maar niet mee kan leren leven en dus keert ze de wereld de rug toe. Ze verlaat zelfs Lu Zheng Yang (Sammo Hung), haar man. Eenzaam blijft ze voor Liu Yun Long (Jade Leung) zorgen. Ze leert haar martial arts en hoe ze zich goed moet redden in de maatschappij. Alleen het leed wat Kiu Hung haar heeft aangedaan kan ze maar niet vergeten. Om deze reden zal ze na twintig jaar het zwaard toch weer op pakken. De tijd voor wraak is gekomen en dus trekt ze alleen ten strijden. Maar echt makkelijk gaat het niet worden. De zoon van Kiu Hung zit haar al snel op de hielen. Ook heeft ze last van een oude wond en dit wordt alleen maar erger. Onderweg weet ze het leven te redden van Bai Xiao Hu (Fan Siu Wong). En deze probeert haar later een dienst te bewijzen door haar wond te verzorgen. In eerste instantie wil Liu Ru Yan hier niets van weten. Maar als ze later buiten bewustzijn raakt heeft ze maar weinig keuze. Uiteindelijk worden ze vrienden en trekken ze samen verder. Ondertussen is Lu Zheng Yang koortsachtig op zoek naar Liu Ru Yan. Hij vindt dat het tijd is dat ze samen maar eens naar de oplossing zoeken van hun problemen. Dit alles valt ook nog eens precies samen met het feit dat Kiu Hung zich beseft wat hij jaren geleden fout heeft gedaan. Het liefste zou hij het allemaal terug draaien en goed maken. Alleen zijn zoon denkt hier heel anders over. Stiekem blijft deze jagen op Lu Zheng en Yang   Liu Ru Yan. Door zijn toedoen zullen de problemen waarschijnlijk nooit ten einde komen.

De titel, 'Flying dragon, leaping tiger' doet vrijwel meteen vermoeden dat we hier met een cash inn op het succes van 'Crouching tiger, hidden dragon' te maken hebben. Dit is echter maar voor een klein deel waar. De enige echte vergelijking zit hem in de woestijn scènes en een deel in de gebruikte kleding. Verder staan de twee films geheel op zich en gaan ze een compleet andere richting in.

Als een vrij onervaren regisseur opeens het plan opvat om een wu xia film te gaan maken betekent dat meestal niet veel goeds. Toch weet Allen Lan Hai-han het er redelijk goed van af te brengen. Maar wat wil je ook als je met grote namen als Sammo Hung en Cheng Pei Pei mag werken. Deze zullen gerust hun steentje bijgedragen hebben. Maar ondanks dat is het verhaal toch niet helemaal sluitend. Bepaalde zaken zijn moeilijk te volgen en lijken niet helemaal te kloppen. Gelukkig is het geen wu xia film geworden zoals ze vroeger gemaakt werden. Geen rare plot wendingen dus maar een redelijk simpel verhaal. Hierin passeert bijna alles de revue van humor tot drama en weer terug. De grappen hebben echt niet de boventoon. Er is maar één personage wat voor de grappen zorgt en verder is iedereen eigenlijk redelijk serieus.

Zoals gebruikelijk bij wu xia films bestaat de actie hoofdzakelijk uit zwaardvechten. En zoals een goede Hongkong film betaamt is er hier genoeg van. De film zit vol met snelle kung fu gevechten die redelijk in de oude stijl zijn. Het blijft natuurlijk een film uit 2002 dus het touwtjes werk blijft onvermijdelijk. Gelukkig is dit wel beperkt tot een minimum. Sterker nog het wordt op een leuke en genuanceerde manier gebruikt. Om van paarden af te springen of heel hard tegen een berg op te rennen. Maar het is niet zo dat ze in een gevecht continue heen en weer stuiteren. In het begin is het allemaal nog niet zo heel erg bevredigend. Het is wel duidelijk te zien dat Fan Siu Wong een goed vechter is. Alleen de beelden gaan net iets te snel om het goed te kunnen zien. Later verandert dit allemaal een beetje. En het eindgevecht dat Sammo Hung heeft tegen Tsui Goh is zelfs erg indrukwekkend. Mooie handtechnieken en veel gebruik van innerlijke kracht. Wat het laatste betreft doet de film zelfs een beetje denken aan de 'Swordsman' serie. Helaas heeft 'Flying dragon, leaping tiger' niet de kracht en magie van wat die films wel hebben.

Zoals al gezegd zijn het veteranen Sammo Hung en Cheng Pei Pei die hun medewerking verleenden aan deze film. Zoals altijd is hun spel indrukwekkend, stabiel en goed. Maar de jongere acteurs verdienen ook best een compliment. Vooral Jade Leung levert een verrassende prestatie. Vooral haar leeftijd is iets wat ze goed verborgen weet te houden. Denk je maar eens in dat deze dame in 1969 geboren is. 'Flying dragon, leaping tiger' werd in 2002 gemaakt en dus is ze hier drieëndertig jaar. Ze kan makkelijk door voor begin twintig en het mag dus gezegd worden dat ze er voortreffelijk uit ziet. Maar dat is natuurlijk niet alles. Haar spel is goed en dit is natuurlijk niet vreemd na twintig jaar ervaring en een behoorlijk aantal films op haar naam. Wat actie betreft is het absoluut Fan Siu Wong die de show steelt. Met zijn wu shu achtergrond weet hij behoorlijk wat indrukwekkende trappen te tonen. Maar dan zijn we er nog niet. We mogen namelijk de prachtige Eugenia Yuen niet vergeten. Zij is een van de dochters van Cheng Pei Pei en hard op weg een superster te worden. Een van de mooiste Aziatische dames van dit moment en ze is ook heel even te zien in 'Memoires of a geisha'. Helaas is haar rol in deze film ook niet zo heel erg groot. Toch weet haar aanwezigheid het scherm telkens weer op te lichten.

Bijna de gehele film werd in en om de woestijn gemaakt. De mensen leven in tenten of in simpele houten huizen. Natuurlijk is de kleding die ze dragen aangepast aan deze omgeving. Het is alleen wel even wennen aan Sammo Hung met tulband. Het kost dus ook enigszins wat moeite om hem serieus te nemen met dat ding op zijn hoofd. Gelukkig draagt hij hem niet de gehele film. Verder is er eigenlijk niets dan positiefs over de kleding te melden. Alles past goed bij de omgeving en de acteurs.

We kunnen dus stellen dat 'Flying dragon, leaping tiger' wat actie betreft er prima van afkomt. Alleen het verhaal is enigszins verwarrend. Hierdoor is het dus geen superfilm te noemen. Toch is het een leuk tijdverdrijf voor geïnteresseerden in de nieuwere martial arts films. Er zitten voldoende boeiende acteurs in en de getoonde omgeving is erg indrukwekkend. Deze film verdient het dus zeker om ten minste een keer gekeken te worden.

Drager DVD (regio 2)
Beeld kwaliteit Zeer goed (breedbeeld)
Geluid kwaliteit Goed (Stereo)