Liu Wu Chi - Trailer
Wong Yu - Other releases
Frankie Wei - Color stills
Regisseur Ho Meng Hua - Original poster
Speelduur 101 min - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & selected filmography

Na een aantal maal niet naar de zin geadviseerd te zijn door zijn raadslieden, is de keizer (Kong Yung) het een beetje zat. Zodra ze weg zijn geeft hij Xin (Ku Feng) de opdracht om ze te vermoorden. Voorzichtig probeert de hoogste raadgever de keizer er van te overtuigen dat het niet verstandig is om zijn raadgevers om het leven te brengen. Dit zal een raar beeld bij het volk geven en de keizer als een harteloos man afschilderen. De keizer kan hier enigszins begrip voor opbrengen, maar wil toch dat zijn bevel uitgevoerd wordt. Xin is nu balast met een enorm zware taak en zal dit met zijn leven moeten betalen wanneer hij niet slaagt. Als hij in overpeinzing door de stad loopt krijgt door de vele acrobaten die op straat zijn een idee. Thuis werkt hij dit uit en langzaam wordt de flying guilliotine een feit. Niet veel later demonstreert hij het wapen aan de keizer. Hij legt uit dat hij met dit wapen met gemak een slachtoffer op een afstand van wel honderd meter kan onthoofden. Het slachtoffer zal dus niet weten wat hem overkomen is en zal alleen een zoemend geluid waarnemen. Dit wapen is dus snel, precies en bijna niet op te merken. Geschrokken van de macht van dit wapen schrikt de keizer terug en valt vreselijk uit tegen Xin. Toch ziet hij het nut van het wapen, maar realiseert zich maar al te goed dat ook hij wel eens ten prooi aan deze uitvinding zou kunnen vallen. Hij geeft opdracht om een elite groep van twintig man te selecteren en hen te trainen met dit wapen. Vanaf het begin van de training wordt de groep op stiekeme wijze door de keizer in de gaten gehouden. Hij weet het zelfs zo te sturen dat de groep denkt dat hun heerser bovennatuurlijk krachten heeft en alles ziet. De angst zit er goed in en heeft op sommige leden uitwerking op hun prestatie. Hierdoor krijgt de groep opdracht om een van hun eigen te vermoorden. Dit gaat Ma Teng (Chen Kuan Tai) te ver. Hij meldt duidelijk zijn ongenoegen en merkt al snel dat hij de volgende zal zijn. Er zit niks anders op dan te vluchten. Maar een gerust leven zal hij nooit meer kunnen leiden want de resterende achttien man zit hem continue op de hielen.

Absoluut een klassieker, al is het alleen al omdat het de ontwikkeling van 'The flying guiliotine' in beeld brengt. Het eerste deel gaat over de oprichting van de speciale groep die opgeleid wordt om dit wapen te hanteren en daarna veranderd het in een wilde klopjacht op een van de leden. Het verhaal is groots opgezet en heeft diverse kleine zijsporen. Dit is dus geen recht-toe-recht-aan kung fu film, want de nadruk ligt echt op het verhaal. De karakters zijn goed uitgewerkt en erg gevarieerd. Iedereen is echt een individu en met de aanwezigheid van Ku Feng kan je altijd wel prachtige momenten verwachten. Deze man zijn uitstraling is wederom geweldig en hij speelt voor de variatie eens een keer zonder witte baard. Er wordt vrij weinig gevochten en hierdoor ligt de nadruk deels op de drama die in het verhaal aanwezig is. De hoofdrol word gespeeld door Chen Kuan Tai en hij zit goed in zijn rol. Je krijgt dus ook echt een gevoel van medeleven met hem in zijn strijd tegen zijn verleden. Maar de echte gimmick van de de film is natuurlijk de flying guilliotine. Door dit wapen wordt de film echt iets bijzonders. Er wordt geen overdreven gebruik van gemaakt, maar het is wel iedere keer spannend als het gebruikt wordt. Subtiel worden de diverse onthoofdingen iedere keer weer anders in beeld gebracht. Ook het psychologische spelletje wat de keizer met de speciale groep speelt geeft de film een extra dimensie. Je kan dus met recht zeggen dat er goed over het verhaal nagedacht is. Toch zitten er wel een aantal eigenaardigheden in. Iets wat hoofdzakelijk met het tijdsbestek te maken heeft waarin de film zich afspeelt. Volgens het verhaal zit er tussen sommige scènes namelijk nogal wat tijd. Je merkt dit wel aan een aantal zaken, maar het gevoel van de verstreken tijd ontbreekt een beetje. Maar een kniesoor die hier een probleem van zal maken. Alles is op buiten locaties opgenomen en er wordt dus bijna geen gebruik gemaakt van de bekende binnen studio's. Ook zijn er veel figuranten aanwezig waardoor alles erg realistisch aanvoelt. De gevechten zijn erg bruut en zonder acrobatiek en ook al hebben ze niet de overhand het geheel lijdt niet aan een gebrek aan actie of spanning. 'The flying guiliotine' is dus bijna een perfecte film te noemen door de balans tussen het verhaal, spanning, romantiek en actie, zeker een aanrader dus.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Ondertiteling Engels, Traditioneel Chinees, Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia