Simon Yam - Making of
Kelly Lin - Trailer
Cherrie Ying - Photo gallery
Regisseur Johnny To, Wa Kai Fai - Director & cast information
Speelduur 98 min -
Prod. maatschappij Team work production -

Een van de meest vooraanstaande huurmoordenaars, O (Takashi Sorimachi ) leidt een eenzaam bestaan. Hij realiseert zich al tijden dat er eens een dag zal komen dat hij iemand die hij kent moet vermoorden. Hierdoor maakt hij zo min mogelijk contact met anderen en spreekt zelfs Chin (Kelly Lin), die drie keer per week zijn appartement schoon maakt, amper. Dit appartement is dus ook een schaduw appartement om eventuele andere moordenaars op het verkeerde been te zetten. Zelf woont hij aan de overkant zodat hij alles wat er gebeurd goed in de gaten kan houden. Op deze manier voelt hij zich toch nog betrokken bij iemand. Eens in de maand spreken ze af in een café om de betalingen af te handelen en deze ontmoetingen gaan zwijgzaam voorbij. Door verlegenheid en de situatie is de relatie, die er normaal zou zijn, niet mogelijk. Maar als O tijdens een klus genoodzaakt is om een oude schoolvriend dood te schieten wordt het er niet beter op. Hij sluit zich nog verder af en brengt hierdoor zelfs de politie op zijn spoor. Bijna gelijk met deze gebeurtenis krijgt een andere huurmoordenaar Tok (Andy Lau) het op zijn heupen. Hij is het zat om altijd maar kleine onbeduidende klussen te moeten doen en wil betere betaalde klussen. Zijn opdrachtgever vind dat Tok eerst maar eens zijn stijl aan moet passen. Hij is namelijk veelste gewelddadig en luidruchtig en trekt daarom teveel aandacht. Tok is namelijk bezeten van films en probeert dus ook regelmatig zijn favoriete scènes na te spelen. Om zijn doel te bereiken moet hij O vermoorden en hierin gaat hij natuurlijk in eigen stijl te werk. Hij zoekt contact met Chin en maakt misbruik van haar naïviteit. Ze valt als een blok voor de aandacht die ze krijgt en het lijkt er zelfs op dat ze O aan het vergeten is. Er ontstaat een vreemde relatie tussen de twee en langzaam maar zeker komt Tok steeds dichter bij O. Maar dit is niet de enige die dichter bij komt. Officier Lee (Simon Yam) heeft zich namelijk helemaal vastgebeten in deze zaak en stukje bij beetje ontdekt hij steeds meer. De achtergrond van Lok is namelijk wel heel erg bijzonder. Maar neemt niet weg dat deze moordenaar een halt toegeroepen moeten worden.

Het mag zeker zijn dat Johnny To momenteel een van de meest vooraanstaande regisseurs van Hongkong is. Zijn films hebben bijna allemaal die aparte duistere sfeer en blinken uit in voortreffelijk camera werk en prachtige actie scènes. ‘Fulltime killer’ is geen uitzondering op deze formule maar heeft nog niet dat gepolijste wat zijn films nu wel hebben. Om commerciële redenen is er gekozen om de acteurs in de film meerdere talen te laten spreken. Zo wordt er regelmatig in erg gebrekkig Engels gesproken en is de soundtrack bijna volledig in het Engels. Het ging niet zo goed met de films uit Hongkong in 2001 en op deze manier mikte men op een groter publiek. Maar ik ben bang dat dit een klein beetje in het nadeel van de film werkt. Ook wordt er veel Japans gesproken, aangezien ik deze taal niet versta heb ik dit niet als storend ervaren. De ontspannen sfeer die in een film van Johnny To vaak heerst komt nog niet echt goed door. Het is zelfs zo dat het geheel een beetje rommelig is en hierdoor het verhaal wat moeilijk te volgen. Maar de geweldige schietpartijen maken dit meer dan goed. Deze scènes doen toch wat denken aan de top dagen van John Woo, want ze zijn net zo extreem gewelddadig en bloederig. Natuurlijk gaan ze compleet over de top en druipen ze van overdreven macho gedrag. Zoals het hoort in dit soort films wordt er geschoten zonder dat er gekeken wordt en andere van dat soort geweldig dingen. Maar een andere kant op schieten terwijl je in een spiegel kijkt om te richten is voor mij nieuw. Vooral de scène waarin Andy Lau een van zijn aanslagen uitvoert op opera muziek is erg theatraal. Ondanks dat het er behoorlijk gewelddadig aan toe gaat is het prachtig om naar te kijken. Het enige opvallende vind ik dat Andy Lau nou niet echt de uitstraling heeft van een harteloze moordenaar. Zijn gezicht blijft toch dat vriendelijk jongensachtige houden. Gelukkig weet het verhaal dit voor een groot deel goed te maken met de uitleg over de achtergrond van zijn karakter. Zoals bijna altijd in een film van Johnny To wordt deze uitleg niet op de standaard manier gegeven. Hij weet het toch altijd weer via een omweg te vertellen en er voor te zorgen dat je met je fantasie ook nog eens flink aan het werk moet. Het is dus ook niet echt een film voor het mainstream popcorn publiek. Je moet zeker het koppie er bij houden, maar dit maakt de film uitermate geschikt voor een tweede kijk sessie. Maar niet alleen Andy Lau heeft problemen met zijn personage. De rest van de karakters komen ook allemaal wat leeg over en zelfs Simon Yam kan beter. Dit is eigenlijk vreemd want het verhaal heeft genoeg diepgang. Het draait buiten actie ook nog eens om emotie en de interactie tussen mensen. Er is alleen niet genoeg aandacht besteed aan die momenten die een personage net dat beetje meer geven. Ondanks deze zaken is ‘Fulltime killer’ toch een film die je niet snel vergeet. Dit komt door het uiterlijk en de sfeer die het geheel uitstraalt. De duister kant van Hongkong is absoluut favoriete van regisseur Johnny To en hij weet hier als geen ander mee om te gaan.

Zoals bij de meeste Aziatische dvd's ontbreken ook bij deze dvd de ondertiteling bij de extra's. Hier is helaas niet aan te doen. Maar de Behind the scenes: zijn gewoon goed te bekijken omdat het hier niet om de dialogen gaat. zevenentwintig minuten lang krijgen we materiaal te zien wat tijdens het filmen op genomen is. Altijd leuk om naar te kijken want je krijgt een leuk idee van hoe de film toto stand kwam. Making of: Een leuke compilatie van interviews, beelden uit de film en 'behind the scenes' opnamen. In totaal rond de vijfentwintig minuten lang, maar helaas door het ontbreken van de ondertiteling minder interessant. Trailer: De standaard bioscoop trailer. Photo gallery: de bekende foto galerie met behoorlijk wat afbeeldingen uit de film. Leuk aangekleed en je moet ze zelf door klikken. Director & cast information: Op een erg leuke manier aangeklede selectie van acht biografieën. Erg informatief en gelukkig ook in het Engels aanwezig

Beeld kwaliteit goed (2.35:1)
Geluid kwaliteit Goed (dts & dolby 5.1)
Ondertiteling Engels / Chinees