MC Mong -
Dal-su Oh -
Hie-bong Jo -
Regisseur Beom-gu Cho -
Speelduur 91:08 mins -
Prod. maatschappij IM pictures -

De kampen op een school ergens in Korea zijn behoorlijk verdeeld. Diverse groepen bevechten elkaar regelmatig om gebieden. Drie vrienden besluiten zelf hun eigen groep op te richten. Een leider hebben ze niet echt maar de verhoudingen zijn goed verdeeld. Jeong Kwon Park (Park Gun Hyung) is de grootste vechtersbaas van de drie. Als hij goed op dreef is kan hij zo vijftien man alleen aan. Dit is de grote kracht van de de bende. Hierdoor behalen ze ook hun successen. Want Seong Hyeon Gi (Lee Chun Hee) en Gyeong Ro Yoo (MC Mong) bakken er niet zo veel van. Uiteindelijk weten ze een eigen gebied te veroveren. Deze dijk wordt de plek waar ze al hun vrije tijd doorbrengen. Na de schoolperiode heeft Jeong Kwon Park het wel gezien. Hij is de vechtpartijen om niets een beetje zat en wil meer. Hij reist dus ook af naar de grote stad om een echte gangster te worden. Hierbij laat hij zijn twee vrienden wat verslagen achter. Hun bende leidt nederlaag na nederlaag en al snel zijn ze hun geliefde dijk kwijt. Hiermee raken ze ook al hun waardigheid kwijt. Continue worden ze vernederd door hun dorpsgenoten en zelfs de vriendin van Seong Hyeon Gi heeft maar weinig respect voor hem. Niet echt een prettig leven maar ze kunnen niet anders. Gelukkig keert Jeong Kwon Park op een dag weer terug. Het drietal is blij om weer samen te zijn. Seong Hyeon Gi en Gyeong Ro Yoo krijgen ook meteen hun lef en waardigheid weer terug. Ze gaan dus ook de strijd met degenen die ze al die tijd vernederd hebben meteen aan. De uitkomst is succesvol alleen de timing is verkeerd. Er is namelijk een gangster uit de grote stad die hun dijk wil gebruiken om huizen neer te zetten. Een tegenstander die voor hun veel te groot is maar helaas zitten ze al te diep in de problemen als ze dit door hebben.

Als er iemand is die zijn stempel op de moderne Koreaanse filmindustrie gedrukt heeft dan is het Jung Doo Hong wel. Dit deed hij hoofdzakelijk op het gebied van choreografie. Hij was verantwoordelijk voor de actie in vele succesvolle titels waarvan onder anderen 'The restless', 'City of violence' en recentelijk het internationale 'Mongol'. Maar ook als acteur weet hij zich aardig te redden. Dit meestal in de bijrollen maar toch is hij een opvallend karakter. Met dit allemaal in gedachte is het dus best interessant om meer van zijn werk te bekijken. Hiervoor komt dus ook de film 'Gang fight' uit 2006 in aanmerking. Een komedie met een aardig vleugje drama en leuke dosis actie.

Het gevaar van 'Gang fight' schuilt in de verwachting die je er van hebt. De titel en trailer doen vermoeden dat het hier om een knallende actiefilm gaat. Echter is de realiteit anders. Het gaat hier meer om een dramatische komedie. Het is dus zaak je verwachting van de film bij te stellen. Als je dat eenmaal gedaan hebt dan kan je de film een stuk beter waarderen. Het verhaal heeft een leuk sfeertje en goede karakter opbouw. Het draait hier vooral om mensen die zonder de aanwezigheid van een ander maar weinig voorstellen. Zo gaan twee jongens die zichzelf een held waanden van alles naar niets. Ze glijden steeds verder af tot ze zichzelf er niet meer uit kunnen trekken. Hierdoor belanden we in de ene sneue situatie na de andere. Ondanks dat het allemaal verdrietige momenten zijn komen ze toch komisch over. De hoofdpersonages zijn namelijk nogal aan de domme kant. Dit wordt zo gebracht dat het allemaal dagelijkse situaties kunnen zijn. De grappen gaan dus niet tegen het cartooneske aan. Hierdoor wordt ook meteen bewezen dat niet iedereen geschikt is om gangster te zijn. Je kan het namelijk nog zo graag willen maar als het niet in je karakter zit houdt het op. Hierdoor heeft de film een bijzonder originele benadering maar helaas is de vordering wat traag. Een euvel wat zich eigenlijk in alle Koreaanse films wel voor doet en je moet liggen.

Zoals gezegd speelt humor een belangrijke rol in 'Gang fight'. Hoofdzakelijk is het MC Mong die hier verantwoordelijk voor is. Hij weigert ook maar iets serieus te nemen en belemmert hierdoor zijn eigen voortgang. Er valt goed te lachen om zijn rare gedragingen. Helaas is het wel zo dat er een boel verloren gaat in de vertaling. Ook is er een aardige kennis van de situatie van Korea en hun gebruiken vereist. Zo geeft het personage zangles aan grote groepen oudere vrouwen. Dit doet hij als een soort televisie priester met een nogal aparte keuze voor muziek. Elk nummer heeft een seksuele lading en zijn manier van zingen is nogal overdreven. Met meer kennis van de achtergrond van deze nummers zou het waarschijnlijk nog grappiger zijn. Maar ook de intonatie van de woorden zou het leuker kunnen maken. Helaas gaat hier dus een boel verloren. Zijn vader is al net zo clown met een gebrek aan realiteitsgevoel. Hij leeft nog in zijn schooljaren en heeft een enorm grote mond. Een ander is weer totaal niet bij de les en continue in gedachten verzonken. Niet echt handig als je doktersassistent bent en hierdoor gaan er dus ook wat vervelende dingen mis.

Zoals gezegd was Jung Doo Hong voor 'Gang fight' de choreograaf. Op zich heeft hij dit klusje netjes gedaan. Hij zet een realistische en geloofwaardige manier van vechten neer. Het gaat er hard aan toe en de technieken zijn goed gekozen. Door het realisme misschien niet strak uitgevoerd maar dit heeft wel wat. Er ontstaat meer een probleem bij de montage. Deze bestaat uit flitsen en korte stukken en hierdoor wordt het allemaal wat rommelig. Jammer maar het lijkt er niet op dat dit een echte martial arts film moest worden. De gevechten zijn dus ook duidelijk bijzaak.

Voor actie liefhebbers is 'Gang fight' geen aanrader. Ben je echter op zoek naar een droge komedie met wat actie zit je hier zeker goed. Er valt voldoende te lachen en de film komt best verrassend uit de hoek. Gangster wordt namelijk op een realistische wijze benaderd. Hierdoor wordt het bewijs geleverd dat niet iedereen geschikt is om een keiharde boef te zijn. Soms is het gewoon beter om je eigen ding te blijven doen en niet met de grote jongens mee te gaan spelen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9, 1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans