..

Triade geschiedenis

De triades werden in het leven geroepen als een verzetsbeweging tegen de Manchu keizer tijdens de Qing dynasty. Ze werden gevormd rond 1760 en stond bekend onder de naam 'Tian Di Hu' (hemel en aarde organisatie). Hun hoofddoel was het verslaan van de Manchu regering en de Chinese terug aan de macht helpen.

Naarmate de 'Tian Di Hu' groter werd en zich steeds meer verspreide over China veel hij uiteen in diverse onderdelen. Deze vertakkingen namen vaak hun eigen naam aan. Een van de bekendste was de 'Sam Hap Wui' wat letterlijk de gemeenschap van de drie harmonieën betekend. De drie harmonieën verwijzen naar de verbinding tussen hemel, aarde en de man. Volgens de geschiedenis maakte deze groepering gebruik van een driehoekachtig figuur in hun logo. Hierdoor kregen ze van de Engelse de benaming 'Triad' wat afgeleid is van het Engelse word 'Traingle' (Driehoek).

Momenteel zijn er in Hongkong ongeveer zevenenvijftig triade groeperingen actief. Ze variëren van kleine en plaatselijke straatbendes tot goed georganiseerde syndicaten die met gemak de Maffia of Yakuza kunnen rivaliseren.

Gang master (1982)

Chen gui

Acteurs Wai Tin Chi EXTRA'S
Jason Pai Piao - New trailer
Bruce Liang - Other releases
Chen Kuan Tai - Color stills
Ku Feng - Biography & selected filmographie
Regisseur Hsu Hsiao Ming - original poster
Speelduur 85 mins - Production notes

Na het sterven van de leider van de Dragon clan is het zaak dat er snel een nieuw leider gekozen wordt. Dit is essentieel voor het functioneren van de bende. Daarna is het tijd voor een gepaste periode van rauw. Unaniem wordt er besloten dat Fu Zhong Yuan (Wai Tin Chi), de zoon van de leider de meest aangewezen persoon is. Hij is een erg goede vechter, intelligent, eerlijk en op een mooie leeftijd om deze positie in te nemen. Vrijwel meteen wordt de ceremonie voor zijn inwijding gestart. Fu Zhong Yuan doorloopt dit perfect want hij weet alle regels uit zijn hoofd. Toch loopt het allemaal anders dan geplande. Shi (Lau Ar Lei) verstoord samen met Zhang Hua (Bruce Leung) de inwijding. Ze wijzen Fu Zhong Yuan aan als de moordenaar van de man van Shi. Tevens wordt er beweert dat hij geen Han is maar van Mongoolse afkomst. Als bewijs hebben ze twee brieven. Deze worden gepresenteerd aan de clan oudste (Ku Feng). Bij het lezen van wat er op het papier staat trekt hij wit weg. Vooral de naam waarmee die de brief ondertekend is dwingt hem de zaak serieus te nemen. Vreemd genoeg weigert hij te zeggen wie de mysterieuze schrijver is. Er ontstaat een gevecht. Hierdoor komt Fu Zhong Yuan zo erg in diskrediet dat hij gedwongen wordt te vluchten. Er zit voor hem niets anders op dan te proberen zijn naam te zuiveren. Alleen echt makkelijk gaat dit niet worden. Hij heeft geen idee wie hem dit nu werkelijk aan doet. Ten einde raad probeert hij iets te doen waarmee hij zijn clan heel erg helpt. Dit is het stelen van de drakenstok. Eerder werd deze gestolen door Mang Yi Tu (Chen Kuan Tai), een Mongoolse generaal. Deze stok bevat het grootste geheim wat de clan heeft, een lijst met namen van alle belangrijke leden.

Na vanaf kinds af aan als acteur gewerkt te hebben maakte Hsu Shiao Ming 1979 zijn regie debuut. Hij deed dit samen met Yuen Wo Ping en de film was het innovatieve 'The budhist fist'. Het duurde daarna drie jaar voordat hij alleen op de regie stoel zou kruipen. Het is duidelijk dat hij deze tijd goed besteden. Hij schreef het verhaal voor 'Gang master' en riep voor de choreografie de hulp in van een van de broers van Yuen Wo Ping, namelijk Yuen Cheung Yan.

Het gaat hier om een wu xia film die wordt gebracht met de bekende verve van de Yuen clan. Knallende kung fu in combinatie met een goed verhaal. De film werd gemaakt in de jaren tachtig en is niet gebaseerd op een gecompliceerd boek. De vele plot wisselingen blijven dus ook achterwege. Hiervoor in de plaats krijgen we een goed onderbouwd verhaal over het verschil van rassen in oorlogstijd. De Han's verzetten zich tegen de Mongoolse onderdrukkers. Hierbij lijkt alles geoorloofd. Er wordt alleen wel eens vergeten dat beide partijen menselijk zijn. Het mysterie van het verhaal wordt goed lang vast gehouden. Tevens kent de film een behoorlijke dosis drama. Sterke dialogen waarin de acteurs zich goed ingeleefd hebben. Dit is niet iets wat je echt veel tegen zal komen in dit genre. Hierdoor is 'Gang master' een uitzonderlijke film te noemen is.

Zoals je mag verwachten van een Shaw speelt alles zich in de binnenstudio's af. Prachtige en gedetailleerde sets met de bekende watervallen en gebouwen. Deze ruimte wordt goed benut en eigenlijk heb je dit geen moment door. Camera's bewegen zich hier creatief doorheen en kiezen continue de beste hoek. Visueel gezien is het precies wat je mag verwachten dus.

Op één punt gaat 'Gang master' compleet over de top. Het zijn namelijk niet alleen de gevechten waar kung fu in zit. Zoals waarschijnlijk wel bekend hadden de diverse triades hun eigen methodes om onbekend leden te herkennen. Sommige bendes hadden vestigingen door het hele land. Dit kon wel eens lastig worden. Wie kan je nu wel vertrouwen en wie niet. Om dit veilig te stellen hadden ze handsymbolen, codes met kopjes en uitspraken die aangevuld moesten worden. Met de juiste reactie won je onmiddellijk het vertrouwen en werd je opgenomen als broer. 'Gang master' zit helemaal vol met dit soort zaken. Vooral de inwijdingsceremonie voor de nieuwe leider van de Dragon gang gaat compleet over de top. Hier krijgen we het gehele pakket in een keer te zien. Om het af te maken worden we daarna nog even getrakteerd op een heerlijk gevecht met een typische Yuen clan uitkomst. Niks mis mee dus. Je moet alleen wel tegen een beetje fantasie kunnen. Er wordt gewerkt met touwtjes maar de balans tussen realiteit en fantasie is goed aanwezig.

In de hoofdrol krijgen we Wai Tin Chi. Hij is de broer van Hui Ying Hung en dit is duidelijk te zien. Op het eerste gezicht lijkt het niet echt geschikt om de film te dragen. Zijn uitstraling pakt je niet meteen. Zijn kung fu is echter dik in orde en even lijkt het er op dat hij hiervoor de rol heeft gekregen. Maar naarmate de film vordert krijgt zijn charisma grip op je. Hij speelt namelijk ook erg sterk in de dramatische scènes. De ondersteuning die hij hierbij krijgt komt ook niet uit de minste hoek. Ku Feng, de beste drama acteur van de Shaws geeft een geweldig performance. Misschien niet zo gepassioneerd en vurig zijn als hij zou kunnen. Dit is begrijpelijk want zijn rol staat dit ook niet echt toe. Een andere veteraan is Chen Kuan Tai. Iemand die eigenlijk altijd wel voor onvergetelijke momenten weet te zorgen. Dit geldt zowel voor de actie als de emotionele momenten. Jason Pai Piao mogen we natuurlijk ook niet uitvlakken. Daarnaast worden deze acteurs ondersteund door goed martial arts acteurs. Yuen Te zet een mooi gevecht neer maar heeft een wat belachelijke rol. Bruce Liang is bijna onherkenbaar met zijn pruik en Yuen Tit Woh is even krachtig als altijd. Zo zou je eigenlijk nog wel even door kunnen gaan over de cast want deze is werkelijk immens groot. De film gewoon kijken lijkt een betere oplossing.

Als we het hebben over de verrassingen van de Shaw brothers is 'Gang master' er zeker één. Natuurlijk is alles al wel eens eerder gedaan en blijft het meer van het zelfde. Toch weet regisseur Hsu Hsiao Ming de boel in verrassende banen te leiden. Hij houdt choreograaf Yuen Cheung Yan goed in bedwang. Geef je een Yuen namelijk te veel vrijheid dan slaan ze door. De gevolgen daarvan hebben al menig film veranderd in de meest rare, maar toch leuke toestanden. Maar het serieuze van de regisseur en de experimenteer drang van de choreograaf zorgt voor een prachtige en verrassende mix kung fu en een sterk emotioneel geladen verhaal. 'Gang master' is dus ook een film die iedere liefhebber van Shaw films tevreden zou moeten stellen. Fout gaan kan je hier dus ook haast niet mee.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit goed (mono)
Taal Mandarin of Cantonese