Lung Fei - Polly Shang Kwan interview
Chuan Yuen - Rarescope promo
Chen Sum Lin -
Regisseur Tao Hung -
Speelduur 80:21 mins -
Prod. maatschappij Po Fung Film Co -

Een aantal jaar geleden viel het regiem van de keizer. In deze strijd werd hij gedood en nam de winnende partij de macht over. Op een geheime plaats wisten de volgelingen van de overleden keizer hem te begraven. Ze maken een indrukwekkende tombe die omringd wordt door grote stenen beelden. De rust keert weder maar om de een of andere reden kan het nieuwe regiem de tombe niet slopen. Telkens als ze hier een poging toe doen gebeuren er mysterieuze dingen. Ze besluiten de tombe te bewaken maar er verder niets mee te doen. Een aantal jaren gaan voorbij. Chun Chao (Tan Tao Liang) is een jongen die in de buurt van de tombe leeft. Om de een of andere reden voelt hij zich erg aangetrokken tot deze plek. Hij heeft alleen geen idee waarom. Hij is een vrij normale jongen die graag zijn kung fu traint maar niet echt goed is. Hij staat ook vreemd te kijken als hij opeens te horen krijgt dat het leger van de keizer naar hem op zoek is. Samen met zijn moeder en zijn oom slaat hij op de vlucht. Ze belanden hierbij bij de tombe van de vorige keizer. Hier krijgt hij te horen dat zijn vader vroeger de generaal van de vorige keizer was. Om de tombe te beschermen liet hij zich samen met zijn mannen in stenen beelden veranderen. Op deze manier zouden ze de keizerlijke tombe voor altijd kunnen beschermen. Helaas weten de keizerlijke troepen Chun Chao en zijn moeder te vinden. Er ontstaat een strijd waarbij Chun Chao in een put valt. Daarna wordt zijn moeder gevangen genomen en meegevoerd. Ten einde raad begint Chun Chao op de muren van de put te slaan. Na verloop van tijd ontstaat er een gat wat naar een geheime gang leidt. Hier ontmoet hij de geest van zijn vader die hem traint in een speciale kung fu stijl. Hierbij krijgt hij magische armbanden. Als hij deze tegen elkaar klikt krijgt hij superkrachten. Krachten die vergelijkbaar zijn met die van de stenen beelden buiten.

Als de naam Goldig films ergens aan verbonden is dan kan je er meestal wel van uitgaan dat het een kwalitatief goed product is. Door  de jaren heen waren ze namelijk verantwoordelijk voor aardig wat klassiekers. Denk hierbij aan titels als 'Daggers 8', 'Duel of the seven tigers' en 'Choi Lee Fat kung fu'. Opvallend is dat deze titels stuk voor stuk in het kung fu (komedie) genre thuis horen. 'General stone' daarentegen probeert het wat grootser aan te pakken. Het gaat hier om een film die grootse historische gebeurtenissen probeert te mengen met Wu Xia. De vraag is alleen of ze dit aan kunnen.

Laten we er ook maar niet om heen draaien en toegeven dat ze totaal de mist in gaan. Om maar te beginnen met het verhaal. Hier zit totaal geen duidelijke lijn in en het is één grote puinhoop. Er is ambitieus geprobeerd het groots aan te pakken. Alleen was dit iets te veel voor Tao Hung. Het was namelijk zijn regie debuut. Waarschijnlijk heeft hij totaal geen overzicht gehad. Hij heeft een aantal hele mooie en goed lopende scènes weten te creëren. Maar bij het samenvoegen hiervan kwam hij tot de ontdekking dat hij de dialogen vergeten was.  Er wordt dus ook maar weinig gesproken en belangrijke zaken worden niet toegelicht. Want waarom heeft Chun Chao een oom die telkens uit het niets opduikt en weer verdwijnt. Wat is die vreemde plek op het hoofd van de vijandige keizer en zo zijn er nog wel een paar op te noemen. Ook worden er een aantal hele boeiende personages geïntroduceerd. Stuk voor stuk lijken ze geweldige vechters. Alleen blijft het enkel bij de uiterlijke vertoning. We krijgen geen achtergrond van ze te zien. De scène waar ze uiteindelijk in gebruikt worden is te kort en doet hun introductie geen eer aan. Een enorme gemiste kans. Tevens is er geprobeerd om twee verhaallijnen samen te brengen. De eerste is die van de zoon van de versteende generaal. De tweede is die van het leger van een nabij gelegen natie. Hier wordt gesproken over duizenden soldaten maar uiteindelijk krijgen we er nooit meer dan tien te zien. De twee verhalen combineren rommelig met elkaar en de climax valt dus ook ernstig tegen.

Met namen als Tan Tao Liang, Polly Shang Kwan en Lung Fei lijkt het er op dat we een best kung fu spektakel mogen verwachten. Alleen ook hier komen we wat bedrogen uit. Polly staat aardig haar mannetje. In het begin mag ze het opnemen tegen Tan Tao Liang. Alleen doordat het verhaal het niet toelaat moet Tan Tao Liang zich ernstig inhouden. Dit is erg jammer en aangezien ze later vrienden worden nemen zij het niet meer tegen elkaar op. Zodra Tan Tao Liang wel zijn vaardigheid mag tonen lijkt het tij zich te keren. Zijn beentechnieken zijn zoals altijd subliem. Continue schoppend werkt hij zich met gemak door tien tegenstanders heen. Maar dit is helaas waar het bij blijft. Een gevecht met de eerder genoemde boeiende schurken blijft uit. Er zitten dus ook maar weinig één op één gevechten in. En telkens als dit even wel gebeurt schieten de tegenstanders te kort. Alle hoop wordt dus gevestigd op het eindgevecht tegen Lung Fei. Het idee hiervan is goed bedacht. Lung Fei hanteert een grote handboog waarmee hij allerlei gekke dingen kan. Helaas duurt dit gevecht niet echt lang. Het idee was dus goed maar de uitvoering teleurstellend.

Op een punt is 'General stone' wel geslaagd. De sets zien er namelijk allemaal geweldig uit. Hier is waarschijnlijk een boel geld in gaan zitten. Grote rijen met stenen beelden, vermakelijke geheime gangen en goed gekozen buitenlocaties. Het meest vermakelijk zijn de Indiana Jones-achtige boobytraps. Als Chun Chao uit de geheime gangen komt, belandt hij in situaties die iedere jaren tachtig computerfan zal doen watertanden. Hij moet over rollende blokken beton springen, vallende deuren ontwijken en tegen de meest wazige wapens vechten. Ook bij de kleding van de personages gaat het goed. Alles ziet er verzorgd en compleet uit. Hiermee wordt een heleboel sfeer gecreëerd.

Ondanks dat 'Genral stone' overkomt als een hele prestigieuze film valt hij enorm tegen. Het verhaal is totaal niet boeiend, de personages plat en de acteurs komen niet tot hun recht. We krijgen dus ook de ene gemiste kans na de andere te zien. Waar je op hoopt gebeurt telkens net niet en dit zorgt voor aardig wat frustratie. De sfeer is wel goed en als we het laatste half uur in gaan begint het opeens te lopen. Er ontstaat hier een prettige spanning en de gevechten lopen lekker. Alleen dit verdwijnt weer en het eindgevecht is een teleurstelling. Fans van Tan Tao Liang of Polly Shang Kwan kunnen deze dvd prima aanschaffen maar de rest hoeft er niet echt voor in de rij te gaan staan.

Naast een aantal film stills en posters is er op deze disk ook een interview te vinden met Polly Shang Kwan. Helaas is dit geen nieuw interview maar betreft het een fragment uit de 'Top fighter 2' documentaire. Dit interview duurt een minuut of drie. Tevens is de bekende Rarescope promo ook aanwezig op deze disk.

Beeld kwaliteit Redelijk (2.35:1)
Taal Mandarin of Engels
Uitgever Rarescope