Linda Chu - Trailer & other releases
Wang Jung - Color stills
Chen Szu Chia - Original poster
Hon Kwok Choy - Biography & selected filmographie
Regisseur Kuei Chih Hung - Production notes
Speelduur 81:07 -

Samen met zijn spastische vriend (Hon Kwok Choy) woont Lin Si Hai (Liu Chia Hui) in de haven van Canton. Het huis dat ze hebben is klein en beiden zijn ze erg arm. Hun geld proberen ze te verdienen met het versjouwen van goederen. Ze zijn dus ook altijd in de haven te vinden. Corruptie is daar aan de orde van de dag en zelfs de politie doet vrolijk mee. De regering heeft dit ook wel door en om het een halt toe te roepen sturen ze een Envoy (Wong Yung). Alleen de mannen van de politiechef staan hem bij aankomst al op te wachten. Er ontstaat een schietpartij met veel slachtoffers. Gelukkig weet de Envoy te ontsnappen en zich te verstoppen. Lin Si Hai merkt dit door toeval op. Net als de politie hem dreigt te vinden weet hij hun aandacht af te leiden. Hierdoor weet de Envoy de politiechef te arresteren en een nieuwe chef aan te stellen. Gelukkig voor Lin Si Hai is de Envoy hem nog niet vergeten. Hij roept dus ook nog voor zijn vertrek naar de nieuwe chef dat hij Lin Si Hai een baan moet geven. Opgewekt geeft Lin Si Hai gehoor aan deze oproep. Hij is dolgelukkig dat hij een politiebeambte gaat worden. Alleen de pret wordt al snel bedorven als hij de functie van een simpele klerk krijgt. Al zijn collega's kijken op hem neer en behandelen hem niet vriendelijk. Maar Lin Si Hai laat zich hier niet door uit het veld slaan. De gedachte dat goede dingen soms zullen komen als je wacht houden hem op de been. Dit gebeurt echter nog sneller dan hij had verwacht. Als hij op een avond in zijn werkkleding een sigaret zit te roken op een paar kisten krijgt hij opeens geld toegereikt. Hierdoor valt ook hij te prooi aan de corruptie. Maar hij denkt een stuk beter na dan de rest van zijn nieuwe collega's. Hij besluit alles en iedereen tegen elkaar uit te spelen en er op deze manier beter van te worden. Dit gaat zo goed dat hij het uiteindelijk schopt tot een van de meest invloedrijke mensen uit de onderwereld van Canton. Er is alleen één ding waar hij even niet op gerekend had. Onderweg maakt hij namelijk genoeg vijanden en ook de Envoy komt hem op het spoor.

Met als inspiratie bron de overbekende 'Godfather' films werd deze Shaw brothers film gemaakt. Liu Chia Hui schopt het van arme stakker tot gevierde onderwereld leider. De vraag is alleen kan regisseur Kuei Chih-Hung het aan. Eerder maakte hij geweldige onderwereld drama's als 'The tea house' en 'The criminals' en succesvolle films in andere genres. Maar de westerse invloeden zijn voor hem compleet nieuw terrein.

In eerste instantie lijkt het verhaal veelbelovend te beginnen. Een arme jongen die een kans krijgt in de onderwereld is goed materiaal voor een film. Met de emotionele kant kan veel gedaan worden en het verhaal kan erg aangrijpend zijn. Alleen in 'Godfather from Canton' wordt gekozen om overal wat snel door heen te fietsen. Na een minuut of tien is het personage van Liu Chia Hui armoedzaaier af. Hierdoor worden veel mogelijkheden onbenut gelaten. Daarna maakt hij via het politiekorps opmars in de onderwereld. Het is enigszins bevreemdend dat hij de politie als springplank gebruikt. Want als je ze namelijk de rug toekeert om vervolgens maffia baas nummer één te worden lijkt het me dat er zo genoeg bewijs tegen je is. Dit probleem wordt soepel opgelost door hem in het geheim met de politiechef samen te laten werken. Eerder verafschuwde hij de corruptie nog. Maar door de gokschulden van zijn vrouw gaat hij snel overstag. Vanaf dit moment begint de logica steeds verder uit het verhaal te zakken. Eigenlijk wordt er aan een heel nieuw verhaal begonnen. Er ontstaat een strijd tussen de andere al bestaande leiders en de kersverse gangster. Toch wordt er aan het einde nog even teruggegrepen naar het begin. Het verhaal wat hier verteld wordt had makkelijk over drie films verdeeld kunnen worden. Het is dus ook schokkend dat hier geprobeerd is het in eenentachtig minuten te vertellen.

Natuurlijk heeft de film zijn goede momenten. Alleen als geheel werkt het van geen kant. In het begin word je op het verkeerde been gezet. Daarna flitst alles aan je voorbij alsof het doorgespoeld wordt. Wat wel werkt is de typische humor. De film is overwegend serieus maar zoals wel vaker is het moeilijk voor de shaw brothers om echt serieuze films te maken.
Voor Liu Chia Hui is dit eigenlijk een beetje een vreemde rol. Hoofdzakelijk was hij altijd te zien in traditionele films en niet in dit soort 'Modernere' rolprenten. Echt een overtuigende maffialeider is hij niet. Zijn gezichtskenmerken zijn gewoon veel te vriendelijk en hij blijft wat sympathieks houden. Wie wel erg bijzonder speelt is Hon Kwok Choy. Hij zet een spastische/zwakzinnige neer. Zijn rol is niet te overdreven en de manier waarop hij er mee omgaat is heel volwassen. Het is verbazingwekkend dat hier geen flauwe grappen mee gemaakt worden. Het is alleen een gemiste kans dat zijn personage niet veel te zien is. Het strookt ook niet helemaal met de begrippen van trouw die het personage van Liu Chia Hui er op na houdt. Want eigenlijk laat hij zijn oude vriend links liggen. Verder is de cast enorm en zijn er veel bekenden te zien. Ze zijn alleen ook weer weg voordat je er erg in hebt. Echt goed te beoordelen zijn ze dus niet maar het feest van herkenning viert hoogtij.

'Godfather of Canton' dateert uit 1982. Het lijkt er op dat hoe langer de Shaw studios bestonden, hoe belangrijk minder de kwaliteit werd. De belichting is dus ook ronduit slecht te noemen. Het is dus ook overduidelijk dat TVB een steeds belangrijkere rol ging spelen. Het doet allemaal erg aan als televisie serie. Hierdoor worden sommige binnensets wel heel erg nep. In voorgaande jaren werd er heel erg hard gewerkt aan het creëren van een bepaalde sfeer met het licht. Hier doet het erg denken aan TL verlichting met af en toe een spot.

Zoals het hoort bij een film geïnspireerd door de 'Godfather' worden er veel ouderwetse automatische pistolen gebruikt. De manier waarop is werkelijk lachwekkend. Er wordt in het wilde weg geschoten. Terwijl vonken uit de lopen van de geweren blijven knallen vallen er bij de tegenpartij bergen slachtoffers. Structuur is hier totaal niet in terug te vinden. Tevens worden er ook bosjes mensen afgeknald zonder reden. Mensen die zich allang overgegeven hebben worden door de politie zonder pardon neergeschoten. Het enige wat cool is zijn de eerste drie minuten. Hier zien we Liu Chia Hui allerlei poses aannemen met zijn geweer. De muziek die het ondersteund heeft een Italiaanse invloed en zijn kleding roept ook een bijzondere sfeer op. Kung fu is er maar een heel klein beetje in terug te vinden. Deze twee a drie gevechten zijn in de typerende stijl van Liu Chia Hui.

Voor velen staat Liu Chia Hui gelijk aan kung fu films. Hij is gewoon niet weg te denken uit het genre. Het is dus leuk om hem eens in een hele ander soort film te zien. Het is alleen erg jammer dat deze aan alle kanten tekort schiet. Het verhaal wil te veel behandelen en de actie is ronduit knullig en op een verkeerde wijze over de top. Dit is allemaal erg jammer want van de Shaw brothers mag je zeker meer verwachten.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1 anamorphic)
Uitgever Interconitinental video limited
Waardering          5/10