Jung Woo-sung - International version
Kyeong-hun Jo -
Kwang-il Kim -
Regisseur Ji-woon Kim -
Speelduur 135:10 mins -
Prod. maatschappij Ba Run Son film -

Manchuria 1940, aan boord van een trein vervoert een Japanse afgevaardigde een belangrijke kaart. Deze kaart moet afgeleverd worden bij een van zijn agenten in China. Alleen de Japanse generaal die de kaart verstuurde had deze liever voor zichzelf. Daarom stuurde hij een premiejager (Byung-hun Lee) achter de kaart aan. Op deze manier zullen de rijkdommen van de kaart voor hem zijn. Helaas wordt de kaart gestolen door een nogal wazige treinrover (Kang-ho Song). Niet iets wat makkelijk ging want er waren maar liefs drie partijen betrokken bij de overval. Naast de treinovervaller en de premiejager is er namelijk nog een derde man (Jung Woo-sung) aanwezig. De bestorming van de trein is een enorme chaos. Uiteindelijk weet de treinovervaller weg te komen met de buit en de mysterieuze kaart, de premiejager balend op de trein achterlatend met een onbekende man schietend in zijn kielzog. De achtervolging gaat nog lange tijd door tot de treinrover zich los weet te maken. Hij begeeft zich naar zijn verblijfsplaats om te besluiten wat hij verder zal gaan doen. Na vertaling van de kaart is het voor hem duidelijk en hij besluit zelf achter de schat aan te gaan. Hierbij heeft hij al snel de premiejager en de onbekende man achter zich aan. Maar dat zijn niet de enigen. Het Japanse leger en een groep Chinese bandieten hebben het ook op de kaart gemunt. Voor de treinrover is het nu nergens meer veilig en het enige wat hij kan doen is leven als opgejaagd wild.

De titel probeert niet te verhullen dat de western 'The good, the bad and the ugly' uit 1966 een belangrijke inspiratiebron was. Een nogal apart idee, maar niet iets wat compleet onuitvoerbaar zou moeten zijn. Er zouden wat aanpassingen gedaan moeten worden zoals bijvoorbeeld de pistolen vervangen door zwaarden en martial arts. Grappig genoeg is dit niet gedaan. Hierdoor ontstaat er een heel aparte film die onmiddellijk de nieuwsgierigheid opwekt. Want hoe ga je die typische western sfeer voor elkaar krijgen in de Oriënt.

Grappig genoeg lukt het regisseur Ji-woon Kim dit op vrij eenvoudige manier. Hij neemt wat paarden, een woestijn, geweren, een trein en een paar ondefinieerbare dorpjes. Hierbij kleedt hij zijn personages op een manier zodat het aan cowboys doet denken en het resultaat is daar. Als extra toevoeging slaat hij ook nog een richting in die een beetje doet denken aan 'Mad Max'. Dit komt vooral door de dorpen en het gebruik van auto's en motoren. Alles ziet er namelijk oud en stoffig uit en het doet allemaal wat losgeslagen aan. Verder blijft hij redelijk trouw aan de Aziatische stijl. Toch blijft het een rare mengeling die verrassend genoeg prima werkt. De balans tussen dit alles wordt goed gehouden en de hele vormgeving en stijl van de films is dus ook prima geslaagd.

Op de typerende Koreaanse manier wordt er ruim de tijd genomen om alles duidelijk in beeld te brengen. Dit resulteert in prachtige shots van de woestijn en maffe dorpjes en woningen die zich er in bevinden. De camera bewegingen zijn erg dynamisch zonder chaotisch te worden. De combinatie van het trage en het dynamische is dus ook goed gekozen. De keerzijde is echter wel dat het tempo aan de lage kant is. Een groot probleem is dit niet te noemen. Het heeft namelijk een bijzonder positieve uitwerking op de spanning. Ook het vraagstuk over wat er nu precies gaande is wordt hierdoor versterkt. Maar helaas werkt het niet overal even goed. Het wisselen van de scènes gebeurt bijna allemaal met een fade out. Dit gaat onnodig langzaam en begint op de helft van de film irritant te worden. Ook het einde van de film lijkt niet op te houden. Jammer want dit had met nog geen minuut minder beter geweest. Op een gegeven moment heb je al het zand namelijk wel gezien. De film hierop afkeuren zou overdreven zijn maar het zijn wel zaken die opvallen.

De personages vormen een belangrijk onderdeel van het geheel. Er is veel aandacht besteed aan de ontwikkeling hiervan. Alles is goed bij elkaar gezocht en maakt een perfecte combinatie. Een psychopaat, een serieus iemand en iemand die niet serieus te nemen lijkt. Stuk voor stuk zijn ze moeilijk te doorgronden. Maar naarmate de film vordert valt alles netjes op zijn plaats. Om het drietal aan te vullen zijn er nog allerlei karakters bijgehaald. Allemaal met een knipoog en verdeeld in groepjes. Zo krijgen we het aan de stok met het Japanse leger, een groep Chinese boeven en een bende van de zwarte markt. Ondanks dat het goed doordacht is kunnen we niemand in de film echt serieus nemen. Allemaal hebben ze wel wat geks en op subtiele wijze wordt de ene flauwe situatie na de andere voorgeschoteld. Vooral om Kang-ho Song valt veel te lachen. Zijn acties zijn oerstom en dit zorgt voor hilarische momenten.

Op naadloze wijze worden de trage beelden van de woestijn vermengd met dialogen en actie. Zo rollen we dus zonder moeite van uit het niets actie scènes in die doen denken aan de betere dagen van John Woo. Het realisme is ver te zoeken maar alles is hier tot in de perfectie uitgedacht. Het gaat hoofdzakelijk om schietpartijen. Alles wat in de omgeving is wordt gebruikt. De schutters vliegen met het gebruik van alles en nog wat zonder problemen door de lucht. Tijdens hun vlucht lukt het ze ook nog om hun doelwit met precisie te raken. Dit levert een bijzonder vermakelijk resultaat op. Maar naast het schieten spelen achtervolgingen een belangrijke rol. De film zit hier tjokvol mee en telkens weer zit iedereen elkaar achterna. Dit wil nog wel eens over de top gaan. Het realisme is dan echt ver te zoeken maar de entertainment waarde schiet omhoog. De actie in de film is dus ook van hoog niveau en op de juiste wijze neergezet.

Het enige punt waar wat meer creativiteit op zijn plek geweest was is op het muzikale vlak. Dit springt er niet echt uit. Er zit wel een moment in wat goed gekozen lijkt. Het is alleen wat jammer dat dit de instrumentale versie is van Don't Let Me Be Misunderstood van Santa Esmeralda, een nummer wat ook al in 'Kill Bill' gebruikt werd. Niet echt origineel dus.

'The good, the bad, the wierd' is een maffe combinatie van cowboys en Aziatische vermaak. Dit werkt verrassend goed en resulteert in bijzondere actie film. Het tempo is traag maar hier tegenover staan bijzonder mooie beelden en goed uitgewerkte personages. Zonder problemen wordt melige humor door het geheel heen gegooid. Één keer kijken is absoluut niet genoeg om alle details mee te krijgen. Dit alles maakt dat deze Koreaanse productie behoort tot de betere films van 2008 en het is dus ook zeker aan te raden deze film te gaan zien.

Drie disk die naast de film een internationale en Koreaanse versie ook nog eens een grote hoeveelheid aan achtergrond info bevatten. Helaas geen ondertiteling en hierdoor dus wat lastig te volgen. Het gevolg is dat de derde disk bijna geen waarde heeft.

Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1 & 6.1)
Ondertiteling Koreaans of Engels
Taal Koreaans