Stephen Fung -
Niki Chow -
Cheung Chi Lam -
Regisseur James Yuen -
Speelduur 117:19 -
Prod. maatschappij BMA -

Yip Chow (Ekin Cheng) is een gangster uit één stuk. Hij is keihard en zakelijk maar heeft het hart op de juiste plaats. Zijn broeders hebben dan ook enorm veel respect voor hem. En dit heeft hij ook echt verdiend want hij zou zonder nadenken letterlijk voor ze door het vuur gaan. Maar tijdens een bezoek aan Thailand verandert er iets drastisch aan hem. Hij is daar om een deal te sluiten met een grote wapenhandelaar. Deze bevindt zich net midden in een onverwachte machtstrijd. Yip Chow raakt hier ongewild bij betrokken. In het gevecht dood hij meerdere belagers. Maar als hij zijn laatste aanvaller de genade klap wil geven wordt het wapen wat hij vasthoudt getroffen door de bliksem. Verbijsterd blijft hij staan. Hij ziet de inslag als een boodschap van de goden en zijn manier van denken verandert compleet. Tijd om na te denken krijgt hij in ieder geval genoeg. Hij wordt namelijk veroordeeld tot acht jaar gevangenisstraf. Deze tijd benut hij door heel veel te lezen en zichzelf geestelijk te ontwikkelen. Op de dag van zijn vrijlating is heel Hongkong in rep en roer. De politie bereidt zich voor op een heleboel onrust en de triades op de terugkomst van hun broeder of baas. Maar Yip Chow is een veranderd mens. Hij wil het triade leven de rug toekeren en zijn geld verdienen als een eerlijk man. Dit doet hij door als een soort heilige geld weg te geven en mensen te helpen. Zorgvuldig zoekt hij zijn mensen bij elkaar die hij nodig heeft voor zijn plannen. Politiechef (Sung Kwok Ming) vertrouwt het zaakje echter niet. Waarom zou een gangster opeens een eerlijk leven gaan leiden. Hij houdt Yip Chow dus ook als een havik in de gaten. Het kost hem alleen enorm veel moeite om iets wat tegen de wet is bij hem te ontdekken. Daarnaast is het misschien verstandiger om Gwai Jai (Stephen Fung) in de gaten te gaan houden. Deze nog jonge gangster maakte de afgelopen jaren een enorme groei door. Hij ziet de terugkomst van Yip Chow dus ook als een bedreiging en een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Zoals vele films uit Hongkong gaat 'Heavenly mission' over de triades. Over het algemeen is het onderwerp van de film dus ook niet super origineel. Alle standaard ingrediënten zijn aanwezig. Het grote verschil is alleen dat hier de triade leider zelf probeert zijn organisatie op te rollen. Voor hem is het tijd voor verandering en om het rechte pad te kiezen. De politie is het in dit geval die deze goede daad in de weg staat.

Vreemd genoeg heeft 'Heavenly mission' buiten Azië niet zo heel erg veel aandacht gehad. De acteurs zijn allemaal stuk voor stuk bekenden. Alleen regisseur James Yuen geniet wat minder bekendheid. Hij heeft genoeg op zijn naam staan en is van alle markten thuis op filmgebied. Hij is in de jaren negentig begonnen als schrijver. Later begon hij als regisseur en maakte films als 'The wedding days' en 'My wife is 18'. Hoofdzakelijk maakte hij films die in het romantische of komische genre te plaatsen zijn. Hiermee hebben we meteen de reden te pakken waarom hij niet zo bekend is. Deze genres doen het namelijk niet zo goed als de triade en martial arts films buiten Azië. Maar dit neemt niet weg dat James Yuen een goede regisseur is. 'Heavenly mission' is dus ook een film met sterke personages en een minimum aan actie of geweld. Waar het nodig is wordt er niet geschroomd om het te tonen. Maar de nadruk ligt echt op het verhaal. Deze wordt op pakkende wijze verteld. Er wordt een goed sfeer gecreëerd en de interactie tussen de personages zijn erg sterk. De opbouw van alles is erg onvoorspelbaar en het blijft lang spannend wat Yip Chow nu allemaal van plan is. Het enige minpuntje is misschien dat de klapper die je aan het eind mag verwachten een klein beetje tegen valt. Maar verder speelt hij gewoon als een normale triade film. Iedereen gedraagt zich zoals het hoort alleen de missie is net even anders.

Om dit alles in beeld te brengen gebruikt James Yuen mooie cameratechnieken. Hij gaat goed met de ruimte om en creëert met een apart kleurenpalet een mooie sfeer. De ondersteunende soundtrack doet hier nog een klein schepje boven op. Deels doet het een beetje denken aan oudere westerns. Dit houdt alleen niet continue aan en steekt af en toe weer de kop op. Henry Lai was de verantwoordelijke hiervoor. Hij maakte ook de soundtrack van o.a. 'Dragon squad' en 'Starrunner'.

Ekin Cheng speelt de hoofdrol. Op het eerste gezicht lijkt hij wat jong om een triadebaas van dit niveau neer te zetten. Toch slaat hij zich hier aardig doorheen. Hij doet dit wel op dezelfde emotieloze manier als altijd maar dit is nu eenmaal zijn manier van acteren. De kracht van de film zit hem dus ook in het samenspel. Alex Fong en Stephen Fung zetten samen met hem een mooie driehoek neer. Ze zitten elkaar dwars en bieden een goede interactie. Maar daar zijn we er nog niet mee. Er doen nog een aantal bekenden mee en de grote verrassing is Ti Lung. De laatste jaren is de Shaw brothers legende zo af en toe weer te zien in kleinere rollen. Hij is de zestig gepasseerd en de jaren beginnen steeds meer hun sporen na te laten. De uitstraling die hij had is dus ook compleet anders. Dit zal misschien ook wel komen door de iets verdrietige rol die hij hier neerzet. Want het leven voor een oudere gangster is niet altijd even makkelijk.

Misschien is 'Heavenly mission' geen kost voor liefhebbers van harde triade films. Toch wordt er met respect met de bekering van een gangster om gegaan. De nadruk ligt er niet compleet op en de randproblemen waar hij tegen aan loopt zijn net zo belangrijk. Er ontstaat dus ook een interessant spel tussen meerdere personages. Dit maakt de film boeiend tot het einde. Het enige minpunt is alleen dat er best een iets gecompliceerder einde aan gegeven had mogen worden. Want wat we nu krijgen is toch net even iets te makkelijk. De conclusie is dus ook dat dit een goede film is waar eigenlijk weinig op aan te merken is. Het is alleen jammer dat hij niet boven het gemiddelde uitkomt.

Extra's zijn er op deze joysales dvd niet terug te vinden. Trailers zijn er zelfs niet aanwezig. Een audio commentaar is het enige wat er terug te vinden is. Helaas ontbreekt er hier ook nog eens de ondertiteling. Naast de film heeft dit schijfje dus weinig boeiends te bieden.

Drager DVD (regio 0)
Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)