Yusaka Kurata - trailer (new & original)
Norman Chu - Original poster
Chen Hong Yip - Production notes
Regisseur Liu Chia Liang - Biography & selected fimography
Speelduur 100 min - Elegant trails: Liu Chia Hui
Prod. maatschappij Shaw brothers - The martial way

Nu Ah To (Liu Chia Hui) volwassen is komt ook de dag dat hij moet trouwen. Zijn vader is een rijk zakenman die al jaren succesvol met Japan handeld. Al jaren staat het huwelijk tussen Ah To en Kuda (Mizuno Yuko), de dochter van een belangrijke relatie van zijn vader, vast. Maar op de dag dat Kuda aan komt probeert Ah To op allerlei manieren om onder het huwelijk uit te komen. Tot hij haat wederom ziet. Het dikke meisje wat hij van vroeger kende is veranderd in een prachtige vrouw en hij is op slag verliefd. Een paar dagen later trouwen ze. Tijdens de huwelijks voltrekking merken ze alleen dat Kuda zich niet aanpast aan de Chinese gewoontes. Uit respect voor de Japanse gebruiken maakt Ah To hier geen probleem van. De eerste week van het huwelijk verloopt soepel tot Ah To er van beschuldigd wordt zijn vrouw te slaan. Deze aantijging berust echter op een misverstand. Kuda beoefend namelijk iedere ochtend haar Japanse vechtkunst in de tuin. Dit gaat echter gepaard met het nodige lawaai en hier reageren de buren op. Als Ah To ziet wat zijn vrouw aan het doen is slaat de schrik hem om het hart. Hij kan ter zeerste waarderen dat ze zich bezig houd met martial arts maar vind de manier waarop niet erg vrouwelijk. Langzaam maar zeker ontstaat er een discussie bij het paar over de verschillen tussen de Japanse en Chinese vechtkunst. De gemoederen lopen zelfs zo op dat Kuda terug gaat naar Japan. Om haar terug te halen schrijft Ah To een brief. Hierin daagt hij haar uit voor een duel. Als hij ook maar in een tak van de martial arts van haar verliest zal hij toegeven dat de Japanse martial arts beter is en haar laten trainen zoals zij wil. Als Kuda de brief lees kijkt Takeno (Yusaka Kurata) over haar schouder mee. Deze wordt echter witheet bij het lezen van de brief en ondanks dat deze niet aan hem gericht is ziet hij de uitdaging als de zijne. Samen met een grote groep experts reist jij af naar Hongkong om de uitdaging met Ah To aan te gaan.

Door het grote succes wat ‘The 36th chamber of Shaolin’ in Japan had wilde Run Run Shaw dat Liu Chia Liang met een vervolg kwam. Hier voelde hij echter niets voor en hij begon aan een project dat volgens hem ook wel in Japan zou aanslaan. Na het lezen van het script was Run Run Shaw meteen enthousiast en er kon begonnen worden met het filmen van ‘Heroes of the east’. Het verhaal speelt met de verschillen in culturen en natuurlijk het verschil in vechtstijlen. Opvallend genoeg worden de Japanners respectvol neergezet. Iets wat normaliter in Chinese films niet het geval is. De film is te verdelen in twee stukken. Het eerste deel verteld een erg sterk verhaal over een huwelijk tussen een Chinese man en een Japanse vrouw. Het verschil in cultuur drijft ze uiteindelijk uit elkaar met alle gevolgen van dien. De manier waarop dit neergezet wordt is erg vermakelijk en goed uitgedacht. Het is alleen wel zo dat zodra de eerste echte gevechten beginnen de hele relatie tussen het tweetal op een laag pitje gezet wordt. De enige manier waarop je kan zien dat de vrouw haar man gelijk geeft is aan de kleding en het feit dat ze zich aanpast. Had regisseur Liu Chia Liang hier toch wat meer aandacht aan besteed dan was ‘Heroes of the east’ helemaal perfect geweest. Toch, zoals de film nu is behoord hij tot zijn beste werk. Liu Chia Hui speelt de beste rol uit zijn carrière. Doordat dit een van de weinige films is waar hij niet kaal in is lijkt het alsof er een hele andere acteur staat. Wat kung fu betreft kan hij perfect laten zien wat hij in huis heeft. Hij neemt het namelijk helemaal zelf tegen een grote groep Japanse vechters op. Het gaat hierom zowel ongewapende als gewapende gevechten. Het eerste gevecht is het Samuraizwaard tegen de kiem. En hier geldt eigenlijk wat voor bijna alle gevechten geldt. Keiharde stugge en directe technieken tegen de soepelheid en snelheid van het kung fu. Om dit te verslaan is er in het gevecht tegen de Karate man gekozen voor de dronken stijl. Om dit in te leiden krijgen we Liu Chia Liang te zien die de dronken meester Ah So speelt. Een groep mannen valt hem aan zodat Liu Chia Hui de stijl van hem af kan kijken. Dit gevecht begint traag maar bouwt op naar een enorme climax. De laatste veertig minuten is eigenlijk een non-stop gevecht. Het geen wat er hier het meeste uitspringt is natuurlijk het eind gevecht. Yusaka Kurata verdedigt de eer van het Ninjutsu. Hierbij gebruikt hij een krab stijl die aan de ene kant wat grappigs heeft, maar qua uitvoering respect afdwingt. Het is vreemd om te zien hoe hij zich zijwaarts beweegt en zijn handen in de lucht houdt als een krab. Natuurlijk vliegen de werpsterren en de andere moordlustige technieken flink in het rond. De film hanteert eigenlijk een thema wat nog steeds relevant is, integratie en de juiste manier van communiceren hierover. Hoe ga je met elkaar om ondanks de verschillen in cultuur. Maar het alle belangrijkste is natuurlijk hoe gaan martial artist met elkaar om. Het draait natuurlijk allemaal om respect voor elkaar en de stijl in het bijzonder. De aankleding van de film is super en het zelfde geldt voor de sets. Het is alleen wel even wennen als we van Japan op een weer terug in China zijn. De Japanse scènes zijn namelijk buiten opgenomen en de rest bijna allemaal in de binnenstudio’s. Om het allemaal wat realistischer te maken werden er diverse acteurs uit Japan over gehaald. Hierdoor zijn de gebruikte stijlen echt Japans en dit geeft een prachtig resultaat. 'Heroes of the east' is een film die je niet mag missen en dus ook een verplichte aanschaf.

Zoals altijd zijn natuurlijk de bekende extra's aanwezig op deze Celestial release. Maar om de dvd wat meerwaarde te geven zijn de volgende korte documentaires aanwezig. Elegant trails: Liu Chia Hui: De bekende korte special over de Shaw brothers acteurs. Dit maal staat Liu Chia Hui in de spotlight. Eigenlijk interviewt hij zichzelf en op deze manier komen we van alles over hem te weten. Het leuke is dat we zelfs wat beelden van zijn bandje te zien krijgen. Naast acteur is Liu Chia hui namelijk zanger en speelt hij gitaar. Leuk en informatief, maar echt diep wordt er niet op zijn leven ingegaan. Niet vreemd want het duurt ook maar 6 minuten. The martial way: Een leuke montage voorzien van foto's en muziek. Doormiddel van uitleg en diverse spreuken krijgen we uitleg over 'The martial way', een code waaraan iedere martial artist zich zou moeten houden.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Goed (widescreen 2.35:1 anamorphic)
Ondertiteling Chinees / Engels