Takashi Shimura -
Susumu Fujita -
Eiko Miyoshi -
Regisseur Akira Kurosawa -
Speelduur 139 min -
Prod. maatschappij Toho -

Nadat hun land overgenomen is door een andere clan proberen Tahei (Minoru Chiaki) en Matakishi (Katamari Fujiwara) terug naar huis te komen. Een aantal maanden waren ze krijgsgevangenen. En nu ook het fort van de verliezende clan gevallen is komt de oorlog ten einde en zijn ze vrij gelaten. Vermoeid keren ze huiswaarts, maar het zit ze niet echt mee. Wederom lijkt het er op dat ze opgepakt worden. Maar een massale opstand biedt uitkomst en in de chaos weten ze te ontsnappen. Ze slaan hun kamp op ergens in een vallei en tijdens hun continue gekibbel doen ze een bijzondere ontdekking. Ze vinden een goudstaaf dat toebehoort aan de gevallen clan. Hebberig beginnen ze met zoeken en als ze een stukje hoger in de bergen nog een staaf vinden slaat de goudkoorts toe. Ze zijn zo druk bezig dat ze niet eens merken dat ze al een tijd in de gaten gehouden worden door Rokurota Makabe (Toshiro Mifune). Deze generaal is een van de weinige overgebleven van zijn clan en houdt zich hier schuil samen met prinses Yukihime (Misa Uehara). Beide worden natuurlijk door hun rivalen gezocht en Rokurota Makabe krijgt plots een plan bij het zien van de boeren. Zij kunnen een mooie afleiding zijn voor de vijandige soldaten als ze met het tweetal mee reizen. Natuurlijk vertelt hij hen niet dat de dame die met ze mee reist de prinses is, want dat zou alleen maar problemen geven. Verblind door het goud stemmen de twee boeren er mee in om te helpen de vracht naar een veilige plaats te brengen. Alleen echt slim is het tweetal niet en dit zal voor de generaal en de prinses voor een groot aantal problemen zorgen op hun reis. Continue zorgen ze door hun zenuwachtig gedrag dat ze meer opvallen dan de bedoeling is. Ook proberen ze meerdere malen de benen te nemen met het goud als de generaal even weg is. Omdat prinses Yukihime beloofd heeft niet te spreken is het voor haar heel lastig om het tweetal op dit soort momenten tot kalmte te manen. Ondanks alle tegenslagen weten ze toch het vijandige leger telkens weer te slim af te zijn. Maar als ze er bijna ziijn wordt de overmacht plots wel erg groot.

Een epos van formaat over de vlucht van een prinses naar een veilige plek. Als ze daar eenmaal is wil ze proberen om vandaar uit haar land weer op te bouwen. De kracht van de film zit hem hoofdzakelijk in de droge humor die door de twee boeren het verhaal in gebracht wordt. Oeverloze discussies en gekibbel die naar mijn idee meer aan vrouwen toebehoren dan aan mannen. Maar deze twee gefrustreerde vluchtelingen zien overal wel een reden voor ontevredenheid of een confrontatie in. Het enige doel wat ze hebben is het goud, om hier vervolgens een nieuw rijk leven mee te beginnen. Het verhaal komt bijzonder traag op gang. Dit is natuurlijk een van Akira Kurosawa's stijlkenmerken, want in bijna elke film van hem is dit wel terug te vinden. Het duurt bijna een uur voordat het verhaal echt goed loopt en alle hoofdpersonages geïntroduceerd zijn. Hierna veranderd het tempo niet, maar er is wel een bijzonder grote betrokkenheid gecreëerd voor de personages. Toch heeft dit tempo wel wat en groeit de nieuwsgierigheid voor wat gaat komen steeds meer. Akira Kurosawa was een meester in het creëren van de drang naar het onbekende. Continue wordt je als kijker uitgedaagd om wat er komen gaat te bewerken in je hoofd. En uiteindelijk zal je ontdekken of je hersenspinsels op een lijn zaten met de verteller. Dat het hier om een film gaat met een groot budget zie je vrijwel meteen. Er zijn werkelijk honderden figuranten op de been om alles zo realistisch mogelijk te laten overkomen. Iedereen gaat strak gekleed in de traditionele outfit, wat voor een waar spektakel zorgt. De locaties waar gefilmd is, zijn werkelijk adembenemend. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de film zwart-wit is. Kleur was voor deze beelden mooier geweest, maar de sfeer zou dan nooit het zelfde zijn. Je krijgt namelijk echt het gevoel dat je naar een stuk historie zit te kijken. Dit komt mede door het realisme wat erg aanwezig is in 'Hidden fortress'. Een min punt van dit realisme is dat er hierdoor niet veel gevechten in de film zitten. Slechts eenmaal neem Toshiro Mifune het op tegen Susumu Fujita, een vijandige generaal. Dit gevecht wordt uitgevochten met speren en is wat mij betreft niet echt een hoogstandje. Maar het draait heel duidelijk niet om de actie. Het gaat meer om de personages en hoe deze functioneren onder een bepaalde druk en dit weer af reageren op elkaar. Zoals altijd zet Toshiro Mifune wederom een ijzersterke rol neer. Een norse generaal die ongelofelijk trouw is en bijna overal wel een oplossing voor lijkt te hebben. Erg veel dialoog heeft hij echter niet en zijn rol beperkt zich veelal tot stil spel. Dit zelfde geldt eigenlijk ook voor Misa Uehara. Maar juist hierdoor wordt het contrast tussen hen en de twee boeren zo mooi weer gegeven. 'Hidden fortress' is wederom een kunstwerk van de Japanse meester regisseur. Meeslepend, doordacht, groots en vol met heerlijke cynische humor dat keer op keer voor een zacht gegniffel zorgt. Wat mij betreft zeker een aanrader, maar door het trage tempo niet voor iedereen geschikt.

Beeld kwaliteit Goed (Zwart-wit widescreen)
Ondertiteling Nederlands/Frans
Uitgever Total film