|
Net als Kingo Gondo (Toshiro Mifune) op
het punt staat zijn volledige kapitaal op het spel te zetten neemt zijn
leven een verassende wending. Via de telefoon wordt hem verteld dat zijn
zoon ontvoerd is. Er wordt een extreem hoog bedrag aan losgeld geëist,
wat hij zonder te twijfelen bereid is om te betalen. Het feit dat hij
hierdoor geruďneerd zal worden schuift hij totaal te zijde. Maar
voordat het goed en wel tot hem door gedrongen is komt plots zijn zoon
de kamer binnen lopen. Iedereen reageert blij verrast, tot ze door krijgen
waarom de jongen niet ontvoerd is. De dader heeft per vergissing zijn
speelkameraadje ontvoert, de zoon van Kingo Gondo’s chauffeur. Kingo
Gondo verwacht dat de jongen wel weer snel thuis zal zijn als de dader
zijn vergissing door krijgt. Helaas blijkt dit al snel niet waar te
zijn. De ontvoerders eisen nog steeds het zelfde bedrag aan losgeld maar
Ginko Gondo vindt het belachelijk om betalen voor de zoon van een ander.
Hij voelt er maar weinig voor om zijn complete kapitaal op het spel te
zetten. Het zakelijke cruciale moment waar hij nu in verkeerd
bemoeilijkt zijn beslissing des te meer. De politie wordt ingelicht en er
wordt een speciaal team op de zaak gezet. Na een zware nacht besluit Kingo Gondo om toch toe te geven aan de eisen van de ontvoerders. De
politie verwacht dat ze de daders snel zullen pakken en dat het geld
snel terug zal komen. Maar hierin onderschatten ze de inventiviteit van
de ontvoerders. Op ingenieuze wijze weten ze het geld in hun bezit te
krijgen en de jongen heelhuids terug te brengen. Maar dan beginnen de
problemen pas echt. Van de dader ontbreekt elk spoor en wat Gingko Gondo
verwachtte gebeurd. Langzaam maar zeker verliest hij de controle over het
bedrijf waar hij al jaren voor werkte. Uit medeleven voor Ginko Gondo
zet de politie zich volledig in om de zaak zo snel mogelijk op te
lossen. Maar echt makkelijk gaat dit niet.
Misschien is het verhaal van deze misdaad thriller niet zo sterk en
gecompliceerd als wat we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen, maar het
laat wel een blijvende indruk achter. Bij het kijken van een oudere film
is het natuurlijk belangrijk dat je enigszins terug gaat in de tijd.
Probeer je te verplaatsen in hoe de mensen toen dachten en vooral wat ze
gewend waren. Pas dan kan je de ware impact voelen die deze film in die
tijd op de kijker gehad moet hebben. Het begin van het verhaal doet als
een sterk drama toneelstuk aan. Bijna een uur lang zijn we aanwezig in
de huis kamer van Kingo Gondo. De keuze die hij moet maken wordt op
voortreffelijke wijze uitgelicht. Het grote succes of het leven van de
zoon van zijn chauffeur. De manier waarop iedereen op elkaar ingespeeld
is en het drama van de situatie overgebracht wordt is bijzonder
doeltreffend. Het enige wat ik een beetje mis, is het ruimtelijke
gevoel. Pas na het eerste uur verlaten we de woonkamer en krijgen we het
huis van buiten af te zien. Ongetwijfeld is dit met opzet gedaan om
duidelijk het verschil tussen de beschermende woning van de familie Gondo en de buiten wereld weer te geven. Het ‘High and low’ waar de
titel van de film ook al naar verwijst. Dit contrast zit op meerdere
manieren door de gehele film verwerkt en het is bijna een sport om ze
allemaal te zoeken. Ondanks dat je verwacht dat het verhaal een
standaard patroon zal volgen doet dit het net niet. Het is alleen lastig
om het hierover te hebben zonder te veel van het verhaal weg te geven.
Maar waar het eerste deel van de film zich alleen in de huiskamer
afspeelt worden we in het tweede deel mee genomen door de gehele stad.
Het politieonderzoek is natuurlijk wat primitiever dan vandaag de dag,
maar niet minder effectief. Door ouderwets speurwerk wordt uiteindelijk
toch de dader opgespoord. Mysterieus is het zeker want bijna tot het
einde van de film blijft het gissen naar de motieven van de ontvoerders.
Zelfs de identiteit wordt niet prijsgegeven. Even krijgen we hem wel te
zien, maar dit is niet voldoende om hem in het verdere verhaal te kunnen
plaatsen. Hierin schuilt absoluut de kracht van het tweede deel en net
als je denkt te weten wat er gaat gebeuren volgt er toch wat anders. Een
sterk stukje film waar Akira Kurosawa zoals altijd ruim de tijd voor
neemt. Meer als twee uur heeft hij nodig om het verhaal tot een passend
einde te brengen en het tempo zit er vergeleken bij zijn andere films
redelijk in. Wat alleen wel opvalt is dat ondanks de lange speelduur de
karakters toch wat mat blijven. Waarschijnlijk wederom een bewuste keuze
van de regisseur, want hierdoor is het vrij moeilijk te bepalen of het
personage wat Toshiro Mifune neerzet nu een eerlijk man is of niet. Het
begint er tenslotte steeds meer op te lijken dat de ontvoering een
persoonlijk tintje heeft. Of het nu wraak, toeval of met de grote
zakelijke stap die hij wou zetten te maken heeft blijft een groot geheim
tot het einde van de film. Hiermee wordt tevens de dubbele betekenis van
de titel 'High and low' prijsgegeven. En zoals altijd is heeft dit te
maken met de emotionele problemen waarmee een mens in zijn leven
geconfronteerd wordt.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |