Tatsuya Nakadai -
Tsutomu Yamazaki -
Isao Kimura -
Regisseur Akira Kurosawa -
Speelduur 143 min -
Prod. maatschappij Toho -

Net als Kingo Gondo (Toshiro Mifune) op het punt staat zijn volledige kapitaal op het spel te zetten neemt zijn leven een verassende wending. Via de telefoon wordt hem verteld dat zijn zoon ontvoerd is. Er wordt een extreem hoog bedrag aan losgeld geëist, wat hij zonder te twijfelen bereid is om te betalen. Het feit dat hij hierdoor geruďneerd zal worden schuift hij totaal te zijde. Maar voordat het goed en wel tot hem door gedrongen is komt plots zijn zoon de kamer binnen lopen. Iedereen reageert blij verrast, tot ze door krijgen waarom de jongen niet ontvoerd is. De dader heeft per vergissing zijn speelkameraadje ontvoert, de zoon van Kingo Gondo’s chauffeur. Kingo Gondo verwacht dat de jongen wel weer snel thuis zal zijn als de dader zijn vergissing door krijgt. Helaas blijkt dit al snel niet waar te zijn. De ontvoerders eisen nog steeds het zelfde bedrag aan losgeld maar Ginko Gondo vindt het belachelijk om betalen voor de zoon van een ander. Hij voelt er maar weinig voor om zijn complete kapitaal op het spel te zetten. Het zakelijke cruciale moment waar hij nu in verkeerd bemoeilijkt zijn beslissing des te meer. De politie wordt ingelicht en er wordt een speciaal team op de zaak gezet. Na een zware nacht besluit Kingo Gondo om toch toe te geven aan de eisen van de ontvoerders. De politie verwacht dat ze de daders snel zullen pakken en dat het geld snel terug zal komen. Maar hierin onderschatten ze de inventiviteit van de ontvoerders. Op ingenieuze wijze weten ze het geld in hun bezit te krijgen en de jongen heelhuids terug te brengen. Maar dan beginnen de problemen pas echt. Van de dader ontbreekt elk spoor en wat Gingko Gondo verwachtte gebeurd. Langzaam maar zeker verliest hij de controle over het bedrijf waar hij al jaren voor werkte. Uit medeleven voor Ginko Gondo zet de politie zich volledig in om de zaak zo snel mogelijk op te lossen. Maar echt makkelijk gaat dit niet.

Misschien is het verhaal van deze misdaad thriller niet zo sterk en gecompliceerd als wat we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen, maar het laat wel een blijvende indruk achter. Bij het kijken van een oudere film is het natuurlijk belangrijk dat je enigszins terug gaat in de tijd. Probeer je te verplaatsen in hoe de mensen toen dachten en vooral wat ze gewend waren. Pas dan kan je de ware impact voelen die deze film in die tijd op de kijker gehad moet hebben. Het begin van het verhaal doet als een sterk drama toneelstuk aan. Bijna een uur lang zijn we aanwezig in de huis kamer van Kingo Gondo. De keuze die hij moet maken wordt op voortreffelijke wijze uitgelicht. Het grote succes of het leven van de zoon van zijn chauffeur. De manier waarop iedereen op elkaar ingespeeld is en het drama van de situatie overgebracht wordt is bijzonder doeltreffend. Het enige wat ik een beetje mis, is het ruimtelijke gevoel. Pas na het eerste uur verlaten we de woonkamer en krijgen we het huis van buiten af te zien. Ongetwijfeld is dit met opzet gedaan om duidelijk het verschil tussen de beschermende woning van de familie Gondo en de buiten wereld weer te geven. Het ‘High and low’ waar de titel van de film ook al naar verwijst. Dit contrast zit op meerdere manieren door de gehele film verwerkt en het is bijna een sport om ze allemaal te zoeken. Ondanks dat je verwacht dat het verhaal een standaard patroon zal volgen doet dit het net niet. Het is alleen lastig om het hierover te hebben zonder te veel van het verhaal weg te geven. Maar waar het eerste deel van de film zich alleen in de huiskamer afspeelt worden we in het tweede deel mee genomen door de gehele stad. Het politieonderzoek is natuurlijk wat primitiever dan vandaag de dag, maar niet minder effectief. Door ouderwets speurwerk wordt uiteindelijk toch de dader opgespoord. Mysterieus is het zeker want bijna tot het einde van de film blijft het gissen naar de motieven van de ontvoerders. Zelfs de identiteit wordt niet prijsgegeven. Even krijgen we hem wel te zien, maar dit is niet voldoende om hem in het verdere verhaal te kunnen plaatsen. Hierin schuilt absoluut de kracht van het tweede deel en net als je denkt te weten wat er gaat gebeuren volgt er toch wat anders. Een sterk stukje film waar Akira Kurosawa zoals altijd ruim de tijd voor neemt. Meer als twee uur heeft hij nodig om het verhaal tot een passend einde te brengen en het tempo zit er vergeleken bij zijn andere films redelijk in. Wat alleen wel opvalt is dat ondanks de lange speelduur de karakters toch wat mat blijven. Waarschijnlijk wederom een bewuste keuze van de regisseur, want hierdoor is het vrij moeilijk te bepalen of het personage wat Toshiro Mifune neerzet nu een eerlijk man is of niet. Het begint er tenslotte steeds meer op te lijken dat de ontvoering een persoonlijk tintje heeft. Of het nu wraak, toeval of met de grote zakelijke stap die hij wou zetten te maken heeft blijft een groot geheim tot het einde van de film. Hiermee wordt tevens de dubbele betekenis van de titel 'High and low' prijsgegeven. En zoals altijd is heeft dit te maken met de emotionele problemen waarmee een mens in zijn leven geconfronteerd wordt.

Beeld kwaliteit Goed (zwart-wit, Widescreen)
Uitgever Total film
Waardering