Maggie Cheung - Warrior prince: interview met Yuen Biao
Ng Man Ling - Nemesis: Interview met Yuen Wah
Yip Sun - Trailer gallery
Regisseur Clartence Fok -
Speelduur 109 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Al zijn hele leven dient Feng San (Yuen Wah) de keizer. Na al die jaren wil hij wel eens wat meer dan alleen maar gedwee achter iemand aan te lopen. Hij slaat compleet door en vermoord en verkracht tientallen vrouwen in het palijs. Tussen zijn slachtoffers bevindt zich ook de prinses. Als de keizer dit hoort is hij woest. Hij roept Fang Zhou Sheng (Yuen Biao), het hoofd van de beveiliging bij zich. Het enige wat deze kan doen is de tirade van zijn keizer aanhoren. Maar als hij aan het einde van het gesprek ter dood veroordeeld wordt valt het toch wat zwaar. Gelukkig bedenkt de keizer zich. Fang Zhou Sheng krijgt de opdracht om Feng San een halt toe te roepen. Hij moet hem gevangen nemen en als dat niet lukt doden. Alleen de losgeslagen schurk heeft grootse plannen. Hij heeft namelijk een reusachtig boeddhistisch voorwerp weten te bemachtigen. Hiermee schijn je door de tijd te kunnen reizen. Fang Zhou Seng is net te laat om hem te stoppen. Dit heeft als gevolg dat ze samen driehonderd jaar de toekomst in geslingerd worden. Hier leveren ze samen een verwoede strijd in de ijzige bergen. Dit gevecht eindigt in een gelijkspel en beiden lijken het niet te overleven. Een behoorlijke periode later stuit een archeologische onderzoekteam op de bevroren lichamen. Dol enthousiast nemen ze hun vondst mee terug naar Peking. Hier besluiten ze dat ze niet de juiste middelen hebben voor verder onderzoek. De twee bevroren strijders worden via Hongkong naar Amerika verscheept. Maar verder als Hongkong komen ze niet. Door een toevalligheid ontdooien de vriezers waar ze in bewaard worden. Als er dan ook nog kortsluiting bij komt worden de lichamen tot leven gewekt. Verbaast neemt Fang Zhou Sheng de wereld om zich heen weer. Hij kan maar niet plaatsen wat er gebeurt is en vind dat hij op een duivelse plek terecht gekomen is. Uiteindelijk is het de jonge prostituee Polly (Maggie Cheung) die zich over hem ontfermd. Ze maakt flink misbruik van de goedheid van Fang Zhou Sheng. Continue spant ze hem voor haar karretje en laat ze hem allerlei kleien criminele klusjes doen. Door alle verwarring heeft hij hier niets van door. Hij denkt dat er in al die jaren gewoon erg veel veranderd is en dat het zo hoort. Al die tijd heeft hij niets van Feng San gehoord. Hij heeft geen idee of het bij hem hetzelfde gegaan is. Maar dan hoort hij op het nieuws iets wat verdacht veel op de werkwijze van Feng San lijkt. Hij besluit te proberen om de klus die hij driehonderd jaar geleden niet goed afronden dan toch nog te beëindigen.

Voor regisseur Clarence Ford was 'Iceman cometh' zijn eerste actie film. Gelukkig koos hij de juiste mensen uit om hem door deze ontgroening heen te helpen. Want met hoofdrolspelers als Yuen Biao en Yuen Wah zijn we gegarandeerd van spectaculaire gevechten en stunts. Voeg hier ook nog eens een twee extra choreografen aan toe en het feest is compleet. Want beide heren werden ondersteund door Chin Kar Lok en Yuen Tak. De laatste zal iedereen wel kennen uit de Shaw Brothers klassieker 'The master'. Maar ondanks al deze geweldige vechters is het toch geen zuivere actie film geworden. Humor speelt natuurlijk ook een belangrijke rol. Tevens is er ook een vleugje romantiek in het verhaal terug te vinden. Maggie Cheung speelt de vrouwelijke hoofdrol en ze doet dit op de manier zoals we haar allemaal het beste kennen. Een beetje tuttig maar toch standvastig. De vraag blijft bij haar in dit soort rollen: is het nu een mooie dame of niet. Over sex-appeal is er hier bij haar niet echt te spreken. Maar het wordt haar natuurlijk ook niet makkelijk gemaakt. De kleding die ze moet dragen helpt ook niet echt mee. Dit is natuurlijk wel typerend voor de periode waarin de film gemaakt is. Bijna iedere vrouw liep er in die tijd zo bij dus eigenlijk kunnen we dit haar niet toerekenen. Haar spel is natuurlijk wel van goed niveau en ze zet een bijzonder typetje neer. Een soort provocerende versie van haar rol in 'Police story'. Yuen Biao speelt bijzonder overtuigend. Niet alleen verwerkt hij erg veel drama in zijn rol maar toont hij ook een enorme onschuld. Dit blijft natuurlijk altijd een aparte combinatie voor een getrainde vechter. Helemaal op de manier waarop het hier toegelicht wordt. We zien hem koken, borduren, muziek maken en nog meer van dat soort dingen. Dit speelt zich hoofdzakelijk in het midden van de film af. De resterende delen zijn gereserveerd voor de actie scènes. Hier is een bijzonder mooie verdeling in gevonden. In het begin heeft dit namelijk een nogal traditioneel thema. Er wordt met grote zwaarden gevochten in een prachtige besneeuwde omgeving. Het einde gevecht mengt hier ook nog eens vuurwapens en explosieven door heen. Dit maakt een mooie combinatie van vuurwerk, martial arts en acrobatiek. Het laatste is natuurlijk waar beide hoofdrolspelers enorm in uit blinken. Yuen Wah springt met gemak vanaf de straat via een vuilnisbak op een rijdende auto. Later overtreft hij dit nog even door van enorme hoogte naar beneden te springen. Zijn val wordt natuurlijk wel gebroken door de bekende dozen. Maar toch raad ik het niemand aan deze stunt na te doen. Yuen Biao moet het wat meer van zijn salto's en flips hebben. Het ene moment zien we hem nog gewoon op de grond. Plots springt hij op de kast om daar een van zijn prachtige salto's van af te maken. Verder is hij erg sterk in zijn benenwerk en laat hij dingen zien waar menig tricks beoefenaar jaloers op mag zijn. Zijn trappen zijn keihard en bijzonder doeltreffend. En dit is best bijzonder voor een mannetje van zijn formaat. Massa heeft hij namelijk niet en hij moet het allemaal uit zijn techniek halen. Bijzonder indrukwekkend. Als Schurk is Yuen Wah zoals altijd lekker duister. Continue barst hij in maniakaal gelach uit en buldert het door de speakers. Het heeft dus allemaal wat weg van een cartoon. De personages zijn niet realistisch maar toch vertonen ze echte emoties. Dit blijft iets wat alleen maar in een film uit Hongkong kan. Want waar anders weten ze op zo een manier al deze genres met elkaar te versmelten tot een geheel. 'Iceman cometh' behoort absoluut tot de beste films van Yuen Biao. Hij is van het begin tot het einde vermakelijk en een absoluut hoogte punt uit de Hongkong filmgeschiedenis.

Zoals op iedere Hongkong legends DVD is ook 'Iceman cometh' voorzien van een Audio comentaar door Bey Logan. Altijd even leerzaam en informatief weet de man de gehele film door zijn verhaal te doen. Ook dit keer weer heeft hij zich duidelijk goed voorbereid. Verder zijn er twee interview te vinden. De eerste is Warrior prince: interview met Yuen Biao. Yuen Biao verteld ons hoofdzakelijk over het filmen van 'Iceman cometh'. Natuurlijk komen er gaande weg ook nog allerlei andere zaken aan bod. Maar het meeste waar over gesproken wordt is de film die op deze DVD staat. Het interview duurt tien minuten. De tweede is Nemesis: Interview met Yuen Wah. Ook dit interview is recentelijk op genomen en Yuen Wah verteld ronduit over hoe en alles in de film tot stand is gekomen. De stunts worden besproken en de problemen waar ze tegen aanliepen tijdens het filmen. Dit interview duurt veertien minuten.

Beeld kwaliteit Goed16:9 (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands, Engels