Al zijn hele leven dient Feng San (Yuen
Wah) de keizer. Na al die jaren wil hij wel eens wat meer dan alleen
maar gedwee achter iemand aan te lopen. Hij slaat compleet door en
vermoord en verkracht tientallen vrouwen in het palijs. Tussen zijn
slachtoffers bevindt zich ook de prinses. Als de keizer dit hoort is hij
woest. Hij roept Fang Zhou Sheng (Yuen Biao), het hoofd van de
beveiliging bij zich. Het enige wat deze kan doen is de tirade van zijn
keizer aanhoren. Maar als hij aan het einde van het gesprek ter dood
veroordeeld wordt valt het toch wat zwaar. Gelukkig bedenkt de keizer
zich. Fang Zhou Sheng krijgt de opdracht om Feng San een halt toe te
roepen. Hij moet hem gevangen nemen en als dat niet lukt doden. Alleen
de losgeslagen schurk heeft grootse plannen. Hij heeft namelijk een
reusachtig boeddhistisch voorwerp weten te bemachtigen. Hiermee schijn
je door de tijd te kunnen reizen. Fang Zhou Seng is net te laat om hem
te stoppen. Dit heeft als gevolg dat ze samen driehonderd jaar de
toekomst in geslingerd worden. Hier leveren ze samen een verwoede strijd
in de ijzige bergen. Dit gevecht eindigt in een gelijkspel en beiden
lijken het niet te overleven. Een behoorlijke periode later stuit een
archeologische onderzoekteam op de bevroren lichamen. Dol enthousiast
nemen ze hun vondst mee terug naar Peking. Hier besluiten ze dat ze niet
de juiste middelen hebben voor verder onderzoek. De twee bevroren
strijders worden via Hongkong naar Amerika verscheept. Maar verder als
Hongkong komen ze niet. Door een toevalligheid ontdooien de vriezers
waar ze in bewaard worden. Als er dan ook nog kortsluiting bij komt
worden de lichamen tot leven gewekt. Verbaast neemt Fang Zhou Sheng de
wereld om zich heen weer. Hij kan maar niet plaatsen wat er gebeurt is
en vind dat hij op een duivelse plek terecht gekomen is. Uiteindelijk is
het de jonge prostituee Polly (Maggie Cheung) die zich over hem
ontfermd. Ze maakt flink misbruik van de goedheid van Fang Zhou Sheng.
Continue spant ze hem voor haar karretje en laat ze hem allerlei kleien
criminele klusjes doen. Door alle verwarring heeft hij hier niets van
door. Hij denkt dat er in al die jaren gewoon erg veel veranderd is en
dat het zo hoort. Al die tijd heeft hij niets van Feng San gehoord. Hij
heeft geen idee of het bij hem hetzelfde gegaan is. Maar dan hoort hij
op het nieuws iets wat verdacht veel op de werkwijze van Feng San lijkt.
Hij besluit te proberen om de klus die hij driehonderd jaar geleden niet
goed afronden dan toch nog te beëindigen.
Voor regisseur Clarence Ford was 'Iceman cometh' zijn
eerste actie film. Gelukkig koos hij de juiste mensen uit om hem door
deze ontgroening heen te helpen. Want met hoofdrolspelers als Yuen Biao
en Yuen Wah zijn we gegarandeerd van spectaculaire gevechten en stunts.
Voeg hier ook nog eens een twee extra choreografen aan toe en het feest
is compleet. Want beide heren werden ondersteund door Chin Kar Lok en
Yuen Tak. De laatste zal iedereen wel kennen uit de Shaw Brothers
klassieker 'The master'. Maar ondanks al deze geweldige vechters is het
toch geen zuivere actie film geworden. Humor speelt natuurlijk ook een
belangrijke rol. Tevens is er ook een vleugje romantiek in het verhaal
terug te vinden. Maggie Cheung speelt de vrouwelijke hoofdrol en ze doet
dit op de manier zoals we haar allemaal het beste kennen. Een beetje
tuttig maar toch standvastig. De vraag blijft bij haar in dit soort
rollen: is het nu een mooie dame of niet. Over sex-appeal is er
hier bij haar niet echt te spreken. Maar het wordt haar natuurlijk ook
niet makkelijk gemaakt. De kleding die ze moet dragen helpt ook niet
echt mee. Dit is natuurlijk wel typerend voor de periode waarin de film
gemaakt is. Bijna iedere vrouw liep er in die tijd zo bij dus eigenlijk
kunnen we dit haar niet toerekenen. Haar spel is natuurlijk wel van goed
niveau en ze zet een bijzonder typetje neer. Een soort provocerende
versie van haar rol in 'Police story'. Yuen Biao speelt bijzonder
overtuigend. Niet alleen verwerkt hij erg veel drama in zijn rol maar
toont hij ook een enorme onschuld. Dit blijft natuurlijk altijd een
aparte combinatie voor een getrainde vechter. Helemaal op de manier
waarop het hier toegelicht wordt. We zien hem koken, borduren, muziek
maken en nog meer van dat soort dingen. Dit speelt zich hoofdzakelijk in
het midden van de film af. De resterende delen zijn gereserveerd voor de
actie scènes. Hier is een bijzonder mooie verdeling in gevonden. In het
begin heeft dit namelijk een nogal traditioneel thema. Er wordt met grote
zwaarden gevochten in een prachtige besneeuwde omgeving. Het einde
gevecht mengt hier ook nog eens vuurwapens en explosieven door heen. Dit
maakt een mooie combinatie van vuurwerk, martial arts en acrobatiek. Het
laatste is natuurlijk waar beide hoofdrolspelers enorm in uit blinken.
Yuen Wah springt met gemak vanaf de straat via een vuilnisbak op een
rijdende auto. Later overtreft hij dit nog even door van enorme hoogte
naar beneden te springen. Zijn val wordt natuurlijk wel gebroken door de
bekende dozen. Maar toch raad ik het niemand aan deze stunt na te doen. Yuen Biao moet het wat meer van zijn salto's en flips hebben. Het ene
moment zien we hem nog gewoon op de grond. Plots springt hij op de kast
om daar een van zijn prachtige salto's van af te maken. Verder is hij
erg sterk in zijn benenwerk en laat hij dingen zien waar menig tricks
beoefenaar jaloers op mag zijn. Zijn trappen zijn keihard en bijzonder
doeltreffend. En dit is best bijzonder voor een mannetje van zijn
formaat. Massa heeft hij namelijk niet en hij moet het allemaal uit
zijn techniek halen. Bijzonder indrukwekkend. Als Schurk is Yuen Wah
zoals altijd lekker duister. Continue barst hij in maniakaal gelach uit
en buldert het door de speakers. Het heeft dus allemaal wat weg van een
cartoon. De personages zijn niet realistisch maar toch vertonen ze echte
emoties. Dit blijft iets wat alleen maar in een film uit Hongkong kan.
Want waar anders weten ze op zo een manier al deze genres met elkaar te
versmelten tot een geheel. 'Iceman cometh' behoort absoluut tot de beste
films van Yuen Biao. Hij is van het begin tot het einde vermakelijk en
een absoluut hoogte punt uit de Hongkong filmgeschiedenis. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |