Danny Lee -
Wang Chung -
Chen Ping -
Regisseur Pao Hsueh Li -
Speelduur 92 min -
Productie maatschappij Shaw brothers -

Onder valse voorwenselen belandt Tseng Yung (Danny Lee) in de gevangenis. Hij wordt ondervraagt door hoofdcommissaris Lo (Chen Kuan Tai). Maar een echte ondervraging is het niet. Het lijkt meer op een marteling om hem tot toegeven te dwingen. Tseng Yung blijft volhouden dat hij het niet gedaan heeft en wordt meer dood dan levend terug in zijn cel gegooid. Niet veel later krijgt hij bezoek van zijn oudere broer, Tseng Kan (Wang Chun). Tseng Yung vraagt zijn broer ten einde raad om de hulp in te roepen van Ge Liang (David Chiang). Maar Ge Liang is een nogal apart figuur die heel moeilijk te vinden is. Het enige aanknopingspunt dat Tseng Kan heeft is een herberg in de stad. Als hij de eigenaar te spreken krijgt komt hij niet echt verder want deze heeft geen idee waar Ge Liang zich bevindt. Buiten ontmoet hij een zwerver die toevallig de naam van de man die hij zoekt laat vallen. Onmiddellijk vraagt hij de zwerver waar hij hem kan vinden, maar ook deze man heeft geen idee. Hij krijgt wel een volgend aanknopingpunt, het adres van een rijke man aan de andere kant van de stad. Ook hier komt hij niet verder en de moed zakt hem in de schoenen. Verder zoeken hoeft niet want ondertussen heeft Ge Liang hem zelf al gevonden. Tseng Kan verteld hoe zijn broer onschuldig veroordeeld zal worden voor de dood en beroving van zeven mensen. De broers waren wel betrokken bij deze overval, maar stonden aan de goede kant. Echte aanknopingspunten om de echte dader op te sporen zijn er niet. Het enige wat ze hebben is dat de leider een wond aan zijn rechterbeen zou hebben. Niet veel maar Ge Liang stemt in om te helpen. Eerst vraagt hij aan Tseng Kan om geld te lenen bij de rijke man waar hij al eerder was en dit aan Commissaris Lo te geven. Op deze manier moeten ze wat tijd kunnen winnen om het onderzoek op gang te krijgen. Het enige wat niemand weet is dat Ge Liang een meester in het vermommen is en op deze manier de hele omgeving al tijden manipuleert.

Een verhaal dat ontelbare mogelijkheden te bieden heeft en deze worden redelijk benut. De manier waarop David Chiang met zijn vermommingen de hele situatie weet te beïnvloeden is absoluut geweldig. Natuurlijk zitten er wel een paar niet kloppende eigenaardigheden in het verhaal. Want bijna zeven personen tegelijk zijn, zonder dat iemand dit merkt lijkt me onmogelijk. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, er moest anderhalf uur vermakelijke film gemaakt worden en dat is gelukt. Zoals bekend zijn plaksnorren, baarden en pruiken zijn natuurlijk altijd al materialen die door de Shaw studio's graag gebruikt werden. Maar om David Chiang in een film regelmatig van uiterlijk te zien veranderen is natuurlijk nieuw. En ik moet zeggen dat dit hem goed afgaat. Het blijft iedere keer wel duidelijk David Chiang maar de verschillen in de karakters zijn goed merkbaar. Hij laat dus een goed stukje acteerwerk zien en het woord hoofdrol wordt op deze manier behoorlijk uitgediept. Er zijn namelijk maar weinig scènes waarin hij niet aanwezig is. Hierdoor komen de karakters van de andere acteurs enigszins in het gedrang. Dit komt ook doordat er nogal wat personages in de film verwerkt zijn. Ze hebben allemaal netjes hun doel voor de ontwikkeling van het verhaal maar missen hierdoor net dat beetje extra. De rol van Chen Kuan Tai blijft klein en hetzelfde geldt voor Danny Lee en Wang Chung. Ze zijn aanwezig en daar blijft het ook bij. Voor liefhebbers van David Chiang is deze film dus ook een must. Ondanks dat kung fu in deze film geen hoofdonderdeel is, zijn er toch voldoende gevechten aanwezig. Natuurlijk zijn deze totaal vrij van acrobatische toeren maar het tempo zit er goed in en ze zijn goed overzichtelijk. De choreografie zit leuk in elkaar en is soms bij het grove af. Ik doel hier op de moorden waar het personage van Danny Lee beschuldigt van wordt. De rolverdeling in de gevechten is wel wat beter en het is niet alleen David Chiang die de overhand heeft. Zowel Shut Tung Tin als Chen Kuan Tai komen hier goed aan bod. Wat actie betreft is niet alleen maar kung fu maar tegen het einde ontstaat er een achtervolging te paard. Het aparte is dat het paard achtervolgd wordt door een motor. Even wennen, maar uiteindelijk toch vermakelijk. De sfeer is het ene moment grimmig en slaat dan opeens weer om naar lichte humor. Er zit dus genoeg variatie in het verhaal om het boeiend te houden. En het blijft lang de vraag wat er nu exact aan de hand is, lekker mysterieus dus. Doordat stukken uit de film iets weg hebben van een western is alles erg toegankelijk voor mensen die nieuw zijn in het genre. Hierdoor en door het leuke verhaal zou 'The imposter' uitermate geschikt zijn voor vertoning op tv.

Drager vcd (2 disks)
Ondertiteling Engels / Chinees