Eric Tsang - Trailers
Leon Lai -
Anthony Wong -
Regisseur Andrew Lau & Alan Mak -
Speelduur 112 mins -
Productie maatschappij Rain tree productions -

Het is tien maanden na de dood van Chan Wing Yan (Tony Leung). De gehele geschiedenis heeft aardig zijn sporen na gelaten. Lau Kin Ming (Any Lau) doet al die maanden al wat simpel en administratief werk. Dit geschiedt op een afgelegen locatie omdat hij natuurlijk nog steeds verdacht is. Als de uitslag van het politie onderzoek hem vrijpleit is hij dolgelukkig. Hij krijgt een hoge positie bij interne zaken. Het leven lijkt voor hem dus nu de goede kant op te gaan. Het enige is alleen wel dat hij geen idee heeft of er nog meer voormalige informanten van Hon Sam (Eric Tsang) zijn. Deze zouden hem kunnen verraden. Het eerste wat hij dus ook gaat doen is proberen zijn toekomst veilig te stellen. Hierbij stuit hij op Yeung Kam Wing (Leon Lai). Deze hoge politie beambte houdt er nogal opvallende gewoontes op na. Hij maakt de ene promotie na de andere en zou voorheen ook banden met Sam gehad hebben. Het lijkt er zelfs op dat hij nog steeds regelmatig informatie naar iemand door speelt. Paranoïde als Lau Kin Ming is plaatst hij overal waar hij apparatuur om Yeung Kam Wing te volgen of af te luisteren. Als hij hem op een avond volgt word er een envelop gepost. Deze envelop bevat een micro cassette met onbekende informatie. Als Lau Kin Ming ziet voor wie deze envelop bestemd is kijkt hij enorm verbaasd. Een oude zakenpartner van Hon Sam genaamd Shen Ching doemt opeens op uit de duisternis. Als hij deze man probeert te volgen raakt hij hem al snel kwijt. Lau Kin Ming weet nu bijna zeker dat Yeung Kam Wing een maffia informant is. Het enige wat hij nu moet doen is er voor zorgen dat hij bewijs materiaal in handen krijgt. Onder tussen ligt hij ook nog eens in een moeilijke scheiding. Tevens heeft hij regelmatig contact met de voormalige psychiater (Chan Wai Lam) van Chan Wing Yan. Hij probeert hij bij haar informatie in te winnen. Maar op de een of andere manier kan hij zich erg goed bij haar ontspannen. Stukje bij beetje geeft hij steeds meer van zijn geheimen aan haar prijs. Dit verward de arme vrouw die de dood van Chan Wing Yan nog steeds niet verwerkt heeft enorm. Maar ook met Lau Kin Ming zelf gaat het steeds slechter. Hij ziet dingen die er niet zijn en werkt slordig en gehaast. Hij zegt ook steeds meer dingen die Chan Wing Yan ook regelmatig zei en heeft al dagen niet geslapen. Het enige waar hij op hoopt is dat hij de volgende dag Yeung Kam Wing kan arresteren. Hiermee zou de rust in zijn bestaan weder kunnen keren en hij voor eens en voor altijd op het rechte pad kunnen blijven.

Het laatste deel uit de 'Infernal affairs' trilogie. Waar deel twee zich geheel in de tijd voor het eerste deel afspeelde is dit een combinatie van die twee. Niet alleen wordt het verhaal opgepakt waar het eerste deel eindigde. Ook word het gat gevuld wat er tussen deel een en twee ontstaan is. We krijgen nu dus antwoord op alle vragen die er nog zouden moeten zijn. We krijgen Chan Wing Yan, het personage van Tony Leung van een geheel andere kant te zien. Hij is goed bezig en weet zich steeds verder het maffia netwerk in te werken. Dit heeft als gevolg dat hij een stuk vrolijker is dan we hem eerder zagen. Natuurlijk heeft hij wel zijn kantekeningen bij wat hij doet. Tony Leung is zo charmant als hij zijn kan en er valt regelmatig hartelijk om hem te lachen. Hij steekt continue de draak met serieuze zaken. Dit is vooral iets wat hij op het kantoor van zijn psycholoog doet. Hij wil helemaal niks aan haar prijsgeven. Het gevolg hiervan is dat hij enorm zijn best doet om haar op het verkeerde been te zetten. Zowel zijn spel als dat van Chan Wai Lam is bijzonder sterk. Er is een duidelijke chemie tussen het tweetal en dit is erg leuk om naar te kijken. Andy lau's personage mag zich daarentegen nu van de andere kant laten zien. Hij ziet er erg slecht uit en is een zenuwinzinking nabij. Niet geheel vreemd natuurlijk als je bedenkt wat er zich allemaal boven zijn hoofd hangt. Het maffe is alleen wel dat de kijker continue in twee strijd zit. Moeten we nu medeleven met hem voelen of niet. De situatie waar hij in verkeerd is natuurlijk zijn eigen schuld. Maar als we eerlijk zijn is het hem wel aardig boven het hoofd gegroeid. Ook Andy Lau speelt geweldig en laat zichzelf van zijn beste kant zien. Eigenlijk geldt dit voor iedere acteur die in de film meespeelt. Het is duidelijk zichtbaar dat iedereen enorm zijn best heeft gedaan om deze film te maken voor wat hij is. En dit geldt toch wel voor de gehele serie. De 'Infernal affairs' trilogie mag toch wel de beste film serie genoemd worden die ooit uit Hongkong kwam. Alleen het verhaal dwingt al enorm veel respect af. De manier waarop dit zich ontwikkeld is werkelijk briljant. Dit geldt voor de eerdere delen en in deel drie wordt deze traditie gewoon even voort gezet. Niets is vanaf het begin duidelijk. Stukje bij beetje vallen de stukjes op hun plek. Uiteindelijk zorgt dit voor een climax die je verbaasd achter je hoofd doet krabben. En het mooie hiervan is dat er niet eens veel actie aan te pas hoeft te komen. Voorheen was Hongkong de film industrie die scoorde met actie films. Met deze serie wordt het bewijs geleverd dat ze het ook op een andere manier kunnen. Dit zorgde natuurlijk ook voor een enorme verandering in de industrie. Helaas ging het hierdoor niet beter qua aantallen maar het niveau ging wel enorm omhoog. Wat regie en camera werk ligt het niveau ook weer erg hoog. Iedere compositie lijkt tot in de puntjes uitgedacht te zijn. De manier waarop de camera zich hier doorheen beweegt is heerlijk. Dit voegt nog eens extra toe aan de spannende sfeer die er toch al heerste. Muzikaal wordt deze moderne film deels ondersteunt door een nogal zwaar klassieke soundtrack. Zingende koren die opbouwen van zacht naar hard. Een opvallende keuze maar het misstaat absoluut niet. 'Infernal affairs 3' is een waardige afsluiter van de serie. Niet alleen wordt er veel opgelost. Het verhaal is spannend en lekker mysterieus. Tevens is het zo dat met de kennis die je opgedaan hebt na het kijken van deel twee en drie deel een opeens een geheel nieuwe dimensie gaat krijgen. Het is alleen wel verstandig om de juiste volgorde aan te houden. Want gooi je het door elkaar dan zal je hopeloos verdwalen.

Wat extra betreft is dit de minst interessante dvd uit de 'Infernall affairs' trilogie.  Er is op deze disk alleen een making of te vinden. Deze duurt ongeveer 12 minuten en geeft een leuk inzicht over het maken en ontstaan van de film. Behind the scene's beelden worden afgewisseld door interviews en andere zaken.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 & DTS)
Taal Cantonese
Uitgever Asiamania