Jaycee Chan - Gala primiere
Wu Jing - Deleted scene's
Lisa Lu - Storyboard with directors commentary
Regisseur Benny Chan - Action special
Speelduur 129:24 mins - The Universe trilogie
Prod. maatschappij   - Soundtrack cd

Onder leiding van Tien Yeng Seng (Jacky Wu) probeert een groepje Chinese broers en zussen een grote slag te slaan in Hongkong. Verbitterd door hun verleden als wezen slaan ze keihard en meedogenloos toe. De geldauto die ze overvallen wordt dus ook veel te overdreven opgeblazen. Hierbij vallen een groot aantal onschuldige gewonden. Ook de politie moet het ontgelden. Vele agenten vinden de dood of raken ernstig gewond. Om het allemaal nog erger te maken komen ze nog weg met de buit ook. Agent Carson Fong Yik Wei (Shawn Yue) wordt belast met de zaak maar eindigt al snel op een dood spoor. Ook agent Chan Chun (Nicolas Tse) heeft zijn zinnen gezet op het vangen van de bende. Alleen zijn redenen zijn niet werk gerelateerd. Tijdens de overval was zijn vriendin namelijk een van de slachtoffers en nu zint hij op wraak. Via zijn broer raakt ook wijkagent Wai King Ho (Jaycee Chan) betrokken in het verhaal. Zijn broer was namelijk ook agent en plots verdween deze een aantal maanden geleden. Recentelijk is hij gezien in het bijzijn van Tien Yeng Seng en zijn bende. Volgens Wai King Ho is zijn broer undercover maar de politie denkt hier heel anders over. Ze zetten de jonge agent dus ook flink onder druk. Gelukkig kan hij wel tegen een stootje en al snel sluit hij zich aan bij de andere twee agenten. Vreemd genoeg is de bende van Tein Yeng Seng nog niet vertrokken na hun grote slag. Het lijkt er zelfs op dat ze de buit nog niet in hun bezit hebben. Zelf zijn ze driftig opzoek naar de plaats waar het momenteel verstopt ligt. Dit maakt ze kwetsbaar en het afvallige politieteam is ze dus ook al snel op het spoor. Het duurt alleen niet lang voordat de rollen omgedraaid worden en het drietal behoorlijk in de problemen raakt.

Na het zien van Donnie Yen's 'Flash Point' lijkt er weer hoop te zijn voor echte Hongkong actie films. Films waarbij de actie net zo belangrijk is als het verhaal en de makers hun ziel en zaligheid op het spel zetten voor een spectaculair eind resultaat. Zelfs het oplopen van verwondingen wordt getrotseerd en geen risico is te groot. Als we de trailer moeten geloven, zal 'Invisible target' ons iets vergelijkbaars brengen. Spektakel van het begin tot eind en vol met indrukwekkende stunts. De verwachtingen zijn dus ook hoog gespannen.

Het verhaal gaat over drie agenten waarvoor er niets anders op zit dan samen te werken om een meedogenloze Chinese bende een halt toe te roepen. Door hun totaal verschillende karakters en ego's verloopt dit alles behalve soepel. Een mooie basis waar absoluut een boeiend verhaal uit te halen moet zijn. Regisseur Benny Chan doet dus ook zijn uiterste best om dit allemaal goed op het scherm te krijgen. Voor de hoofdrollen nam hij Shawn Yue, Nicolas Tse en Jackie Chan's zoon Jaycee Chan. De eerste twee hebben hun sporen ondertussen wel verdiend. Maar Jaycee Chan moet zich nog bewijzen. Een extra zware taak als je de zoon bent van één van de film legendes van Hongkong. Maar de casting is bijzonder goed gedaan en deze drie mannen spelen hun rol bijna perfect. Het verhaal bouwt goed op en we vallen van de ene verrassing in de andere. Want ondanks dat het hier om een actie film gaat is er toch goed de tijd genomen om het geloofwaardig te maken. De personages en het verhaal zijn dus ook, voor zover mogelijk, erg realistisch. Hier komt nog eens bij dat het tempo erg prettig is. Het enige nadeel is eigenlijk de speelduur van de film. Honderd en dertig minuten is namelijk niet niets. Op zich heeft Benny Chan deze tijd absoluut nodig gehad om zijn verhaal te vertellen. Maar tien minuten minder had ook best gekund. Hierdoor was de kijker waarschijnlijk met een gevoel van ik wil meer achter gebleven. Nu is het helaas zo dat je tegen het einde het gevoel krijgt dat het nu wel over mag zijn. Iets wat heel erg zonde is want alles wat er gebeurt is de moeite waard.

Naast het brengen van een goed, maar standaard verhaal gaat het hier dus om de actie. Het draait hier niet direct om kung fu. Naast Jacky Wu is er namelijk niemand die echt een goede achtergrond heeft. De keuze ligt dus ook in een combinatie van verschillende stijlen. Explosies, schietpartijen, wilde achtervolgingen of vuist tegen vuist gevechten het kan en mag allemaal. In het eerste gevecht is het al wel duidelijk dat het goed komt. De ene keiharde valpartij na de andere wordt getoond. De getoonde technieken zijn prima en het gaat er hard aan toe. Het enige commentaar wat er hier te leveren is dat het best wat minder mag met het brekende glas. Nadat er vier ramen gesneuveld zijn is de grens namelijk wel bereikt. Helaas volgen er daarna nog zeker twintig in deze scène en zijn we nog niet klaar want de rest van de film moet nog komen. Maar dit is iets wat te vergeven is. Helemaal als er daarna een waanzinnige achtervolging begint. Nicolas Tse ontpopt zich als een ware Jackie Chan en springt, valt en botst zich een weg door Hongkong. Hierbij wordt hij geraakt door een bus, valt hij keihard op de grond, rolt over auto's heen en ga zo maar door. Werkelijk waar een heerlijke scène waar iedere actie liefhebber ronduit van zal genieten. We zijn nu een minuut of vijfentwintig de film in en er is al genoeg noemenswaardig gebeurd. Er volgen nog achtervolgingen over daken, gevechten midden tussen de vlammen en ga zo maar door. Verder heeft het eigenlijk ook niet zo veel nut om in detail te gaan treden. Actie moet je beleven en niet lezen.

Evolutie is iets wat nooit stil staat. Soms gaat het wat lastiger of traag maar stil staan doet het nooit. In 'Invisble target' wordt een enorme stap naar voren geboekt. Kabels worden gebruikt maar op zo een manier dat je het vaak niet eens ziet. Hierdoor worden er stunts gedaan die vroeger niet eens denkbaar waren. Nu zijn ze nog steeds niet zonder risico en kan de uitvoerder behoorlijk hard vallen.

Over de acteurs in de productie valt geen slecht woord te zeggen. Allemaal doen ze het erg goed en de rollen passen perfect bij ze. Regisseur Benny Chan liet de acteurs weten dat hij graag wilde dat ze hun eigen stunts deden. Nicolas Tse verdient hierbij het meeste respect. Wat hij laat zien getuigt van absolute lef! Jaycee Chan neemt ook de nodige risico's. Hij valt meerdere malen van een eerste etage en knokt met Andy On in een zee van brandende benzine.

De soundtrack van de film is behoorlijk opzwepend. Moderne muziek wordt gemengd met traditionele Chinese muziek. Dit is een erg sterke combinatie en geeft de film een erg goede sfeer.

Eigenlijk kan ik wel door blijven gaan met het opsommen van de goede punten van 'Invisible target'. Het beste is gewoon om de film te gaan kijken. Als je dit gedaan hebt raad ik aan om dit nogmaals te doen. De stunts vallen de tweede maal namelijk nog meer op en hierdoor zal het respect voor de film alleen maar groeien.

Wat aparte dvd uitgave betreft blijven ze in Hongkong steeds wat nieuws verzinnen. De slipcase van 'Invisble target' is beplakt met een redelijk hard schuimrubber en hierop zijn kaarten van de cover geplakt. Apart maar het idee hierachter gaat het begrip een klein beetje te boven. Dit neemt echter niet weg dat deze 3 disk uitvoering een boel leuke extra's heeft. Niet geheel onbelangrijk is de aanwezigheid van Engelse ondertiteling. Natuurlijk ontbreekt de Making of niet. Dit is een zeer uitgebreide blik op het maken van de film. Interviews, beelden van de set en alles wat belangrijk is word getoond. Normaal niet echt boeiend maar zelf de Gala primiere is leuk om naar te kijken. Hierbij worden de acteurs voorgesteld en kort geïnterviewd. De sfeer hier is goed en dat maakt het leuk. Bij de Deleted scene's Krijgen we ongeveer tien minuten aan verwijderd materiaal te zien. Sommige zorgen voor wat meer verduidelijking van de personages en sommige waren inderdaad overbodig. Voor de mensen die het niet wisten 'Heroic duo', 'Divergence' en ' invisible target' vormen samen een trilogie. Een heel duidelijk verband tussen deze drie films is er in het eerste opzicht niet. Maar het schijnt hem te zitten in de manier waarop een held getoond word. Dit word allemaal netjes uit de doeken gedaan in The Universe trilogie. Voor de actie fans is er de Action special. Hierin worden alle stunts een rustig bekeken. We krijgen precies te zien hoe alles tot stand gekomen is en wat er allemaal mis en goed ging. Als laatste neemt Benny Chan in Storyboard with directors commentary de storyboard tekeningen met ond door. Niet echt een onwijze toevoeging maar toch leuk om een keer gezien te hebben. Tevens is er ook nog een cd aanwezig met de soundtrack van de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (widescreen'
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolbt digital 5.1 of DTS)
Uitgever Universe laser & video co