Fan Siu Wong - Deleted scenes
Lynn Hung Doi-Lam - Pre production
Lam Ka Tung - Shooting diary
Regisseur Wilson Yip - Making of
Speelduur 106:22 mins - Main scene's
Prod. maatschappij Mandarin films LTD - Interviews

Het is rond 1930 en kung fu is bijzonder populair in Foshan. In de stad is zelfs een straat waar alle kung fu scholen samen hun onderkomen hebben. Iedereen leeft gebroederlijk samen en iedereen wordt in zijn waarde gelaten. Ip Man (Donnie Yen) benadert deze gekte op geheel eigen wijze. Trainen doet hij alleen maar regelmatig spart hij vriendschappelijk met zijn vrienden. Soms hebben deze wedstrijden een wat zwaardere aard. Maar zelfs dan verliest hij het respect voor zijn tegenstander niet. Een gevecht verliezen kan een kung fu meester immers zijn klandizie kosten. Vaak sluit hij dus ook zijn deuren als hij met een echte meester vecht. Dit doet hij ook voor Jin Shan Zhao (Fan Siu Wong), een arme kung fu meester uit het noorden. Toch is het gevecht anders dan normaal. Die dag had Jin Shan Zhao iedereen verslagen in Foshan behalve Ip Man. Buiten het huis staan dus ook drommen mensen die het gevecht willen zien. Het enige wat ze kunnen is afwachten tot de deuren weer open gaan. Pas dan zullen ze zien wie de winnaar is. Wat gehoopt wordt gebeurt en Ip Man is de winnaar van het gevecht. Hiermee redt hij de eer van Foshan en maakt hij zichzelf meteen tot de grote meester van de stad. Iedereen wil hem nu als leraar maar Ip Man voelt hier niet veel voor. Uiteindelijk hoeft hij deze keuze ook niet te maken want de Japanse invasie beëindigd het leven zoals ze in Foshan gewend waren. Ip Man verliest zijn huis en wordt gedwongen om een arm leven te leiden. Zijn kung fu training geraakt op de achtergrond en hij moet werken voor de kost. Maar ook nu lukt het hem niet om onopvallend door het leven te gaan. Al snel wordt hij opgemerkt door Miura (Ikeuchi Hiroyuki), een Japanse generaal. Deze probeert Ip Man te dwingen om de Japanners Wing Chun te leren. Ip Man gaat liever vechtend ten onder dan dat hij zichzelf op deze manier aan de Japanners bindt. Een keuze die grote gevolgen zal hebben.

Als er één kung fu systeem momenteel wereldwijde bekendheid geniet dan is het Wing Chun wel. Met zijn duidelijke regels en strakke bewegingen is het een bijzonder praktische vorm van martial arts. De man verantwoordelijk hiervoor was niemand minder dan Ip Man. Hij bracht een ware revolutie op gang op kung fu gebied en veranderde de regels. Al jaren werd er gesproken over het maken van een film over zijn leven. Plannen die maar geen doorgang vonden tot dat Wilson Yip begon aan 'Ip Man'. Donnie Yen leek de beste man voor de hoofdrol en eind 2008 kon iedereen in Hongkong de film in de bioscoop zien.

Dat het maken van deze film bijzonder serieus genomen moest worden moet Wilson Yip duidelijk geweest zijn. Er zijn wereldwijd bijzonder veel beoefenaars van de stijl en allen zullen ze deze film kritisch gaan bekijken. Ip Man moest dus ook op de juiste wijze neergezet worden. Op het verhaal valt dus ook weinig tot niets aan te merken. Of het historisch honderd procent correct is valt te bezien maar Ip Man wordt op prachtige wijze neergezet. China heeft er naast Wong Fei Hung, Fong Sai Yuk en Huo Yuen Jia dus ook een nieuwe held bij. In de film worden de juiste elementen met elkaar vermengd. We krijgen dus ook verscheidene lagen voorgeschoteld. De relaties van de personages onderling lijken prima te kloppen. Regelmatig wordt er terug verwezen naar een eerder gebeurtenis en dit geeft het allemaal een gevoel van echtheid. Ieders motief lijkt goed gegrond en er blijkt overduidelijk dat er in het script van deze film veel tijd is gaan zitten. Natuurlijk zijn er elementen waar je niet aan kan ontkomen voor een martial arts film. Er moet altijd een vijand zijn. Hier betreedt de film een klein beetje de clichés. Verwijten hoeven we hierover niet te maken want anders dan dit kan het gewoon niet. De Japanners in het verhaal vervullen hun rol dus ook zoals het hoort. De meesten zijn uiterst gemeen en hebben maar weinig respect voor de Chinezen. Het enige wat niet helemaal te rijmen valt is dat er gesuggereerd wordt dat door het gevecht wat Ip Man had de revolutie op gang kwam. Ik denk dat hier het verzet dat in die tijd gerust aan het werk was iets te kort gedaan wordt.

Voor de rol van Ip Man verloor Donnie Yen aardig wat kilo's. Tevens sprak hij veel met diens zoon Ip Chun. Hierdoor weet hij de grootmeester bijzonder goed neer te zetten. Deze rol is ook anders dan wat Donnie Yen gebruikelijk neerzet. Zijn spel is rustiger en beheerster en dit staat hem goed. De andere acteurs zetten ook erg sterke rollen neer. Van Simon Yam valt natuurlijk ook niet anders te verwachten maar Fan Siu Wong scoort bijzonder goed. Dit zou wel eens zijn grote doorbraak kunnen zijn. Ook de Japanse acteur Hiroyuki Ikeuchi zet zijn rol bijzonder stabiel neer en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is niemand die uit de toon valt of misplaatst lijkt.

Voor een film als deze is de actie van groot belang. Het is dus ook niet voor niets dat Sammo Hung hier als choreograaf gevraagd werd. Hij maakte immers al eerder vele succesvolle films die Wing Chun als gevechtstijl hadden. Er valt niet anders te zeggen dat hij zichzelf hier werkelijk overtreft. De getoonde technieken zijn realistisch en stralen kracht en doeltreffendheid uit. Vaak zie je in kung fu gevechten een bepaald ritme terug maar dit is hier niet het geval. Dit maakt de gevechten afwisselend en boeiend. Het contrast tussen het korte en directe Wing Chun en de andere stijlen wordt duidelijk weergegeven. Vooral Fan Siu Wong levert hiervoor een voortreffelijk prestatie. Het is dus ook te hopen dat hij nu eindelijk de kans krijgt die hij al jaren verdient. Een doorbraak zou voor hem en ons geen kwaad kunnen. Donnie Yen is meesterlijk als altijd en toont dat hij de afgelopen maanden niet verspild heeft. Hij laat het principe van Wing Chun duidelijk en netjes zien. De opzet om te laten zien dat Wing Chun superieur is over de andere vechtstijlen is hier duidelijk gelukt.

Tijdens het kijken van de film valt de muziek op positieve wijze op. Het doet allemaal wel een beetje denken aan de 'Once upon a time in Chcina' trilogie. Maar er zijn ergere dingen om een vergelijking mee te moeten trekken. Hierdoor krijgt de film een lekker heldhaftig sfeertje mee en voelt het allemaal meteen vertrouwd.

Om het hele feest compleet te maken zijn er diverse prachtige sets gebouwd. Vanuit het niets is er een complete winkelstraat herrezen in de perfecte stijl van 1930. Ook Ip Man's huis ziet er werkelijk prachtig uit. Alles voelt heel compleet en levendig aan en eigenlijk is de stijl te vergelijken met 'Fearless'.

'Ip Man' is een film geworden die werkelijk alles op de juiste plek heeft. Een goed en boeiend verhaal met meerdere lagen, mooie sets, prachtige actie, voortreffelijk acteurs en de introductie van een Chinese legende aan de wereld. Iedereen die Wing Chun beoefent zal dus ook met trots naar deze film kunnen kijken. Misschien is het verhaal maar deels waar maar dat zou de pret niet mogen drukken. De film is super vermakelijk en behoort bij iedere martial arts film liefhebber in de kast.

Qua extra's gaat het hier om een redelijke uitgebreide release. Op de eerste disk staat al genoeg materiaal om je even bezig te houden. Hierop vinden we teasers, trailers en allerlei ander promotie materiaal voor de film. Pre-production geeft een blik van twee minuten op de eerste dagen van het filmen. Hierbij worden persconferenties getoont en trainingssessie van Donnie Yen. Shooting diary neemt ons drie en halve minuut mee de set op in een later stadium. Bij de deleted scenes krijgen we meer dan vier minuten aan verwijderd materiaal te zien. Een leuke extra en tevens ook de meest interessante omdat er ook verschillende eindes getoond worden. De photo gallery spreekt voor zich en behoefd dus ook geen uitleg. Als laatste op de eerste disk kunnen we kiezen voor about the movie. Hieronder vinden we een schat aan informatie. In Engelse tekst word de geschiedenis van het Wing Chun prijsgegeven en het ware verhaal van Ip Man belicht. Dat dit in het Engels bijgevoegd is mag een verassing heten want bij de rest van de extra's ontbreekt de ondertiteling. Disk twee heeft gelukkig wel Engelse ondertiteling. De making of duurt meer dan achttien minuten en toont precies wat je van een making of mag verwachten. Met major scenes draait allemaal om de belangrijke sets. Zo word de hoofdstraat en het huis van Ip Man in de film helemaal toegelicht. Beide sets zijn vanaf de grond opgebouwd en zitten vol met details en elementen die trouw zijn aan de tijd waarin de film zich afspeelt. Bij de interviews is een tijdsduur van meer dan twintig minuten geen uitzondering. Iedereen die hongerig naar informatie is over deze film zal hier dus uitgebreid aan zijn trekken komen. Ip Chun director Sammo geeft beide de mogelijkheid om de film nog eens van extra toelichting te voorzien. Beide laten duidelijk hun trots voor het project merken en de tijdsduur is net geen drie en halve minuut. Mocht je het nu nog niet zat zijn dan kan je nog twee minuten kijken naar de gala primiere van de film in Hongkong. Kortom een behoorlijk complete release!

Beeld kwaliteit Zeer goed (Widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 6.1)
Uitgever Universe laser & video co