Lilly Li - Behind the scene foto's
Pei Ti Betty - Color stills
Danny Lee - New trailer
Regisseur Chang Cheh, Pao Hsueh-Li - Original poster
Speelduur 94 min - New releases
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biografieën

Wang Wu (Chen Kuan Tai) is de leider van een transportbeveiligingsbedrijf en bekend om zijn vaardigheid met het grote zwaard. Zowel het volk als de regeringsbeambten hebben respect voor hem en zien hem als een sleutelfiguur in de stad waar hij woont. Het loopt tegen het einde van de Ching dynastie en het is duidelijk dat er een revolutie aan komt. Tan Si-tong (Yuen Hua) een van de mannen die zich inzet voor de revolutie weet steeds meer terrein te winnen. Hij doet zijn best om in contact te komen met Wang Wu na een korte ontmoeting, maar is niet direct succesvol. De tweede keer heeft hij meer succes en verteld Wang Wu over zijn plannen. Beide mannen hebben bijzonder veel respect voor elkaar en een vriendschap is snel gemaakt. Maanden gaan voorbij tot Tan Si-tong bijna bij zijn grote doorbraak is. Helaas wordt hij net voor het grote succes ontmaskert en belandt in de gevangenis. In afwachting van zijn executie blijft hij nog steeds zijn idealen trouw en laat de moet niet zakken. Zodra Wang Wu dit nieuws hoort roept hij al zijn mannen bij elkaar om zijn vriend te bevrijden en er voor te zorgen dat de revolutie zijn doorgang vindt.

Een samenwerking tussen twee regisseurs namelijk Pao Hsueh-Li en Chang Cheh. Van Pao Hsueh-Li heb ik alleen 'Boxer from Shantung' gezien. Dit was ook een gezamenlijk project van beide heren. Dus over zijn stijl van regisseren durf ik niet veel te zeggen. De hand van Chang Cheh is duidelijk terug te vinden. Veel mooie rijdende shots, mannelijk verbroedering en een iets trage vordering van het verhaal. Doordat er genoeg te zien is op de uitgebreide sets, is er door het laatst genoemde makkelijk heen te kijken. Het verhaal wordt uitgebreid vertelt door middel van verschillende acteurs, figuranten en heeft diverse lagen. 'Iron bodyguard' blijft verrassende wendingen nemen. Het is dus niet vanaf het begin duidelijk hoe het verhaal zich ontwikkeld. Helaas zijn de gevechten niet echt spectaculair en ligt het tempo wat aan de lage kant, dit is niet geheel vreemd voor een film uit 1973. De nadruk ligt meer op het verhaal dan de gevechten en hierdoor zit er van de anderhalf uur dat de film lang is ongeveer vijfentwintig minuten actie. Deze scènes zijn wel groots opgezet en meer dan honderd soldaten nemen het op tegen de helden. Dit soort gevechten zijn altijd een spektakel om naar te kijken, maar gaan soms een beetje over de top. Let in dit gevecht vooral even op Danny Lee (die wereldwijde bekend werd door zijn rol in 'the Killer') die met twee messen in zijn lijf nog steeds doorvecht. In deze benauwde situatie trekt hij een mes uit zijn borst en verwond hiermee zijn tegenstander, redelijk extreem. Het karakter van Chen Kuan Tai had voor het goede iets kwetsbaarder mogen zijn, want hij wordt neergezet als iets te onverslaanbaar. In het laatste gevecht maakt een 'iron fist master' naar mijn idee te weinig kans en krijgt het bijna niet voor elkaar om hem te raken. 'Iron bodyguard' heeft weinig spectaculaire actie. Echter door de verrassende ontwikkelingen in het verhaal merk je hier vrij weinig van. Het is zeker het kijken waard voor mensen die niet alleen voor de actie gaan.

Drager Dvd (reg 3)  Pei Ti Betty   Originele poster
Beeld kwaliteit Goed (1:2.35)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)