J.J. Jia - Deleted scene
derek Tsang - Berlin tour
Anthony Wong - Isabella Leong interview
Regisseur Pang Ho-Cheung - Music video
Speelduur 109:23 mins - Trailer & tv-spots
Prod. maatschappij Not brothers - Notebook

Het is vlak voor de overdracht van Macau aan China. Er komt een eind aan de jaren van Portugese leiderschap en iedereen is er gespannen onder. Vooral de politieagenten die niet geheel zuiver waren. De één na de ander wordt opgepakt en vastgezet. Voor inspecteur Ma Jan-Shing zijn het dus ook spannende tijden. Hij probeert zijn leven op gewone wijze voort te blijven zetten maar heeft het idee dat hij continue in de gaten gehouden wordt. Echter is het niet de politie die hem volgt. Cheung Bik-Yan (Isabella Leung), een van zijn vriendinnetjes heeft namelijk besloten hem niet meer uit het oog te verliezen. Meerdere malen vroeg hij haar hier mee op te houden maar ze weet van geen wijken. Uiteindelijk komt dit tot een gewelddadige conclusie. Pas dan neemt hij de tijd om te luisteren naar de reden van haar vasthoudendheid. Althans dit komt ter sprake als hij haar probeert af te kopen. Hetgeen hij te horen krijgt gooit even zijn wereld overhoop. Maar aangezien Ma Jan-Shing het niet zo nauw neemt met zijn en andermans emoties probeert hij er ook snel weer overheen te stappen. Hij betaalt haar een bedrag om weg te blijven. Tot zijn  irritatie zit ze alleen een dag later al weer bij hem op de stoep. In een vlaag van medeleven besluit hij haar toch nog eenmaal te helpen. Dit blijkt alleen langer te duren dan verwacht en stukje bij beetje begint het tweetal zich verwant te voelen met elkaar. Een gevoel wat voor Ma Jan-Shing totaal onbekend is. Het verhaal dat ze hem vertelde zou best wel eens waar kunnen zijn. Hierdoor wordt hun band alleen maar groter en wordt Ma Jan-Shing steeds meer in een rol geduwd waar hij voor zijn gevoel niet in thuis hoort.

De meeste van ons kennen Chapman To van zijn lichte of komische rollen. Het is dus ook een beetje wennen dat hij hier in een art-house film speelt. De vraag of hij hierin past is dus ook onvermijdelijk. Het zelfde geldt voor de nog onbekende Isabella Leung. Voor regisseur Pang Ho Cheung is het ook redelijk onbekend terrein. Maar het is de uitstraling van het artwork en het verhaal wat de nieuwsgierigheid wekt. Het belooft namelijk een dromerige- en visueel prachtige kijkerervaring te worden.

Te veel weggeven over het verhaal zou niet handig zijn. De kracht van de film komt namelijk voort uit het mysterie hiervan. Op handige wijze worden we op het verkeerde been gezet. Dit alleen al is een compliment waard. Hiermee wordt ook getoond hoe inspecteur Ma Jan-Shing het meisje dat hem volgt verkeerd heeft kunnen inschatten. Wat je ziet hoeft dus niet altijd de realiteit te zijn. In het begin werkt dit allemaal wat verwarrend. De focus op de personages lijkt zoek en het is wat rommelig. Hierdoor ga je niet meteen op in het verhaal. Langzaam maar zeker komt er duidelijkheid. Hierdoor ontstaat er ook een prettige betrokkenheid bij de personages. Het bijzondere hiervan is dat ze geen van beiden in het begin sympathiek lijken. Toch weten ze uiteindelijk je hart te winnen. Ondanks dat het verhaal enorm traag gaat wordt het niet saai. Alle scènes dienen een doel en langzaam maar zeker wordt dit steeds duidelijker. Hierdoor blijft dit traag bewegend schilderij toch interessant.

Zoals gezegd is Chapman To niet direct iemand die je in deze rol zou verwachten. Hij is dus ook een soort anti held. Toch weet hij dit juk van zich af te spelen. Het maakt helemaal niet uit dat er geen afgetrainde gladde jongen staat. Hij weet zijn personage geloofwaardigheid en realisme mee te geven. Voor hem is dit dus ook een enorme stap voorwaarts. Isabella Leung is voor hem een goede tegenspeler. Ondanks dat ze een prima prestatie levert mist ze toch nog iets. Er had van haar kant veel meer emotie in het verhaal gezeten. Of we dit haar nu moeten aanrekenen of de regisseur is niet helemaal in te schatten. Het zou namelijk makkelijk kunnen dat Pang Ho Cheung hiervoor gekozen heeft omdat ze het niet aan kon. Eigenlijk zijn het continue deze twee acteurs die in beeld te zien zijn. Verder heeft iedereen maar een heel klein rolletje. De leukste hiervan is die van Anthony Wong. Hij is maar een keer of vier te zien. Maar als hij in beeld is zit hij te eten en praat hij (met zijn mond vol) in raadsels. De oplettende kijker kan deze oplossen en dit maakt de film meteen interactief.

In 'Isabella' is duidelijk de stijl van Wong Kar Wai terug te zien. Niet zozeer in het verhaal maar des te meer in het visuele. Bijzondere kleuren, aparte camerahoeken, veel traag bewegende beelden en ga zo maar door. Dit geeft de film een dromerige en ontspannen sfeer. Romantische is het allemaal niet bedoeld. Het verhaal is eerder een drama waarin iemand zichzelf vindt. Hierdoor ontstaan allerlei situaties die uiteenlopen van grappig tot ontroerend.

We kennen allemaal de momenten in ons leven dat alles vanzelf lijkt te gaan. Je wordt geleefd door een bepaalde situatie of gebeurtenis. Dit laat vaak hele prettige herinneringen na. 'Isabella' probeert heel duidelijk zo een moment weer te geven en dit lukt erg goed. De muziek draagt hier ook erg aan bij. Het gaat hier om een ontspannen Spaans gitaar geluid dat de gehele film te horen is.

De gehele film is in Macau opgenomen. Dit blijft toch een hele bijzondere plek. Aan de ene kant straalt het enorm veel chaos en verderf uit. Aan de andere kant weer heel veel rust. Het laatste komt vooral door de combinatie van het Chinese met het Portugese. Smalle straatjes met prachtige oude gebouwen, rustieke parken, moderne gokhuizen en Chinese architectuur. Heel apart allemaal. We krijgen werkelijk het gehele eiland te zien en hierdoor zou je haast gaan denken dat het een promotie film voor is.

'Isabella' is voor liefhebbers van dromerige films een echte aanrader. Erg uitbundig is het allemaal niet maar toch spreekt het tot de verbeelding. De kracht van de film zit hem vooral in het visuele. De beelden zijn prachtig en de kleuren mooi en contrasterend. De acteurs leveren allemaal een top prestatie en op het verhaal is niets aan te merken. 'Isabella' verdient dus eigenlijk niets dan lof. Het enige minpunt wat er te bedenken valt is dat het type film niet iedereen aanspreekt.

De speciale edition van 'Isabella' is netjes en verzorgt. Het gaat hier namelijk om twee dvd's in een gebruikelijk hoesje. Deze zit weer samen met een fotoboekje in een slipcase. Op de eerste disk vinden we de film en op de tweede disk de extra's. Helaas ontbreekt de ondertiteling bij alles wat er hier op te vinden is. Niet geheel gebruikelijk bij een release die geen regio code mee gekregen heeft. Maar er is genoeg terug te vinden bij de extra's. Het gaat hier om een Making of, Deleted scene, interviews en video clips. Verder is er ook nog allerlei promotie materiaal terug te vinden. Trailers, tv-spots, foto's en posters van de film allemaal netjes in galerijen. Het fotoboekje is dus eigenlijk wat deze release het meest interessant maakt. De rest is als je geen Chinees spreekt wat lastig te volgen.

Drager DVD 2 disc (reg 0)
Beeld kwaliteit Zee goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby digital)