Jackie Chan
Sammo Hung - n.v.t.
Andy Lau -
Jimmy Wang Yu -
Regisseur Jue Yin-ping -
Productie maatschappij Golden Harvest -

Als Andy (Tony Leung Ka Fei) na een gezellig etentje op het punt staat in zijn auto te stappen is hij getuige van een moordaanslag op zijn vriend. Onmiddellijk grijpt hij naar zijn wapen. Na een paar schoten gelost te hebben in de richting van de dader zet hij de achtervolging in. De dader springt in een auto die bij het starten onmiddellijk ontploft. Na grondig onderzoek van de plaats van de aanslag weten ze de schutter de identificeren. Het blijkt om een gevangene te gaan die aan aantal weken eerder overleden is. Verward door dit rare verhaal besluit Andy op onderzoek te gaan in de gevangenis waar de dader overleden is. Hij laat zich vrijwillig opsluiten en vertelt bijna niemand wat hij gaat doen. Alleen hij en zijn chef weten van zijn geheime missie. Er is dus geen weg terug zodra hij binnen is. Hij belandt in een keiharde duistere wereld, waar iedereen continue om zich heen moet blijven kijken, want zowel de bewakers als de gevangenen maken het elkaar niet makkelijk.

Een uitstapje van zowel Jackie Chan als Sammo Hung naar het ‘heroic bloodshed’ genre. Het verhaal gaat dat ze deze rol aangenomen hebben om een schuld te vereffenen bij collega acteur Jimmy Wang Yu of dat het een vriendendienst geweest zou moeten zijn. De ware aard van dit uitstapje zal waarschijnlijk nooit bekend worden, maar het maakt de film er niet slechter op. Beide heren spelen een bijrol. De hoofdrol is weggelegd voor Tony Leung Ka Fei. De film centreert zich rond een bijzonder duistere gevangenis. Langzaam worden de betrokken karakters geïntroduceerd en wordt er verteld met welke reden ze in deze kleurloze hel belandden. Het begin ziet er bijzonder gedateerd uit, maar dit verdwijnt al snel als we voor het eerst de gevangenis binnen komen. Jackie Chan speelt een rol die je niet direct van hem zou verwachten, maar zijn vechtstijl is absoluut herkenbaar gebleven. Compleet ontdaan van alles wat ook maar met humor te maken heeft en dus super realistische en keihard. Naar mijn idee is het gevecht met Andy Lau een van de meest verrassende gevechten van Jackie Chan op film. Sammo Hung zorgt voor een klein beetje humor in deze duisternis en komt helaas niet echt in actie. Alleen op het einde, maar dit is een vuurwapengevecht. Hij zet een aandoenlijke vader neer die het maar niet kan verwerken dat hij door zijn gevangenisstraf het opgroeien van zijn zoon moet missen. Een rol die hem op het lijf geschreven is, dom en eigenwijs. Veel drama dus, maar er is een perfecte balans gevonden om er een mooi geheel van te maken. Al is bij sommige scènes de verhouding tussen oorzaak en reactie een klein beetje zoek. De verbroedering onderling wordt in ieder geval goed in beeld gebracht en ‘Island of fire’ weet op de juist manier emoties op te roepen bij de kijker. Wat bijzonder vermakelijk is zijn de mede gevangen die hoofdzakelijk uit oudere mannen bestaan en een beetje te vergelijken zijn met de mannen in de gevangenis uit ‘Enter the dragon’. Het blijft altijd leuk als er een moment is waarop ze even moeten acteren en dus met een houding aannemen die niet bij de gezichtuitdrukking of scène past. Dit zorgt altijd weer voor zo’n heerlijk moment dat je alleen maar in Hongkong films tegen kan komen, perfectie is ook niet altijd alles. Ik moet zeggen dat er in ‘Island of fire’ een heleboel te zien is en dat het verhaal niet vanaf het begin voorspelbaar is. Alleen de bijzonder combinatie van acteurs maakt het dat deze film een klassieker en dus het kijken waard is. Het is alleen wel dat je beter een ondertitelde versie kan kijken, want de Engels in gesproken stemmen doen de film geen eer aan.

Drager dvd  Hongkong video release   Hongkong legends dvd release (Import)
Geluid kwaliteit Redelijk
Uitgever SDVD