|
Als Andy (Tony Leung Ka Fei) na een gezellig etentje
op het punt staat in zijn auto te stappen is hij getuige van een
moordaanslag op zijn vriend. Onmiddellijk grijpt hij naar zijn wapen. Na
een paar schoten gelost te hebben in de richting van de dader zet
hij de achtervolging in. De dader springt in een auto die bij het
starten onmiddellijk ontploft. Na grondig onderzoek van de plaats van de
aanslag weten ze de schutter de identificeren. Het blijkt om een
gevangene te gaan die aan aantal weken eerder overleden is. Verward
door dit rare verhaal besluit Andy op onderzoek te gaan in de
gevangenis waar de dader overleden is. Hij laat zich vrijwillig opsluiten en vertelt bijna niemand wat hij gaat doen. Alleen hij en zijn
chef weten van zijn geheime missie. Er is dus geen weg terug zodra hij
binnen is. Hij belandt in een keiharde duistere wereld, waar iedereen
continue om zich heen moet blijven kijken, want zowel de bewakers als de
gevangenen maken het elkaar niet makkelijk.
Een uitstapje van zowel Jackie Chan als Sammo Hung
naar het ‘heroic bloodshed’ genre. Het verhaal gaat dat ze deze rol
aangenomen hebben om een schuld te vereffenen bij collega acteur Jimmy
Wang Yu of dat het een vriendendienst geweest zou moeten zijn. De ware
aard van dit uitstapje zal waarschijnlijk nooit bekend worden, maar het
maakt de film er niet slechter op. Beide heren spelen een bijrol. De
hoofdrol is weggelegd voor Tony Leung Ka Fei. De film centreert zich
rond een bijzonder duistere gevangenis. Langzaam worden de betrokken
karakters geïntroduceerd en wordt er verteld met welke reden ze in deze
kleurloze hel belandden. Het begin ziet er bijzonder gedateerd uit, maar
dit verdwijnt al snel als we voor het eerst de gevangenis binnen komen.
Jackie Chan speelt een rol die je niet direct van hem zou verwachten,
maar zijn vechtstijl is absoluut herkenbaar gebleven. Compleet ontdaan
van alles wat ook maar met humor te maken heeft en dus super
realistische en keihard. Naar mijn idee is het gevecht met Andy Lau een
van de meest verrassende gevechten van Jackie Chan op film. Sammo Hung
zorgt voor een klein beetje humor in deze duisternis en komt helaas niet
echt in actie. Alleen op het einde, maar dit is een vuurwapengevecht.
Hij zet een aandoenlijke vader neer die het maar niet kan verwerken dat
hij door zijn gevangenisstraf het opgroeien van zijn zoon moet missen.
Een rol die hem op het lijf geschreven is, dom en eigenwijs. Veel drama
dus, maar er is een perfecte balans gevonden om er een mooi geheel van te
maken. Al is bij sommige scènes de verhouding tussen oorzaak en reactie
een klein beetje zoek. De verbroedering onderling wordt in ieder geval
goed in beeld gebracht en ‘Island of fire’ weet op de juist manier
emoties op te roepen bij de kijker. Wat bijzonder vermakelijk is zijn de
mede gevangen die hoofdzakelijk uit oudere mannen bestaan en een beetje
te vergelijken zijn met de mannen in de gevangenis uit ‘Enter the
dragon’. Het blijft altijd leuk als er een moment is waarop ze even
moeten acteren en dus met een houding aannemen die niet bij de
gezichtuitdrukking of scène past. Dit zorgt altijd weer voor zo’n
heerlijk moment dat je alleen maar in Hongkong films tegen kan komen,
perfectie is ook niet altijd alles. Ik moet zeggen dat er in ‘Island
of fire’ een heleboel te zien is en dat het verhaal niet vanaf het
begin voorspelbaar is. Alleen de bijzonder combinatie van acteurs maakt
het dat deze film een klassieker en dus het kijken waard is. Het is alleen wel dat je beter een ondertitelde versie kan kijken, want de Engels in
gesproken stemmen doen de film geen eer aan.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |