Kyoko Enami -
Riju Go -
Noboru Hamada -
Regisseur Junji Sakamoto -
Speelduur 127 min -
Productie maatschappij   -

Het is 1973 en doormiddel van fraude weet de huidige president van Korea zijn positie te houden. Als zijn mensen niet in gegrepen hadden was waarschijnlijk Kim Dae-Jung, de andere kandidaat de winnaar geworden. Dit zit hem natuurlijk totaal niet lekker en hij geeft de opdracht om hem uit de weg te laten ruimen. Kim Dae-jung is zelf op dat moment in Japan om voor zijn doel, het stoppen van de dictatuur in Korea meer steun te zoeken. Op zich is dit niet het meest handige moment om hem te ontvoeren aan gezien dit makkelijk een internationaal schandaal zou kunnen veroorzaken. Toch wil de president dat zijn opdracht uitgevoerd wordt. Diverse mensen van de ambassade worden hiermee belast. Maar ook het Japanse leger draagt zijn steentje bij. Zij zetten Hiroshi Uchiyama (Akira Emoto) een van hun beste mensen in. Alleen hij staat niet echt voor de volle honderd procent achter hen geen wat hem opgedragen wordt. Toch zet hij door want een order blijft natuurlijk een order. Langzaam maar zeker ontwikkeld zich een plan om Kim Dae-jung te ontvoeren. Het is alleen niet zo makkelijk als het in het begin leek. Natuurlijk heeft hij zijn lijfwacht. Maar deze is nog jong en bijzonder onervaren. Tevens maakt Kim Dae-jung er een gewoonte van om hem bij afspraken buiten te laten wachten. Dit vormt dus niet het grootste probleem. Het lokaliseren van Kim Dae-jung is eerder het moeilijkste punt. Niemand weet waar hij is en om het lastiger te maken wisselt hij steeds van verblijfsplaats. Door middel van het uitspelen van een journalist die eerder een interview met hem afnam weten ze hem toch te vinden. Razend snel wordt er een plan in werking gezet en Kim Dae-jung ontvoert. De bedoeling was om hem te vermoorden maar vijf dagen later wordt hij vlak bij zijn huis weer vrij gelaten. Een nogal onverwachte wending die misschien toch wel beter was voor beide partijen.

Een film die gebaseerd is op ware feiten en een belangrijk stuk uit de Koreaanse geschiedenis toelicht. Kim Dae-Jung is de een van de sleutelfiguren die er voor zorgde dat Korea nu een democratische land is. Vijfentwintig jaar later werd hij uiteindelijk ook de president van Korea en werd al zijn inzet beloond. Het verhaal perfect omschrijven is bijna onmogelijk voor iemand die bijna geen kennis heeft van de Koreaanse geschiedenis. Er zijn gewoon te veel randgebeurtenissen waar het bestaan ervan niet bekend is de gemiddelde Europeaan. Wij zijn nieuwstechnisch minder betrokken bij de Aziatische landen. Amerika trekt natuurlijk ook veel meer de aandacht naar zich toe. Dit gegeven is ook iets wat onder het oppervlak een hele belangrijke rol speelt in 'KT'. Het wordt dan wel niet met naam en toe naam genoemd maar toch is de frustratie rond om deze wereldmacht duidelijk aanwezig. Op zich is het verhaal goed te volgen. Ook als je geen kennis hebt van de Koreaanse geschiedenis is het goed duidelijk wat er precies aan de hand is. Het enige wat misschien wel voor wat verwarring kan zorgen is het lezen van de hoes van deze DVD release. Deze geeft het idee dat de film pas echt begint na de ontvoering van Kim Dae-jung. Het omgekeerde is de waarheid en het verhaal gaat om de voorbereidingen naar de ontvoering toe. De weg hiernaar toe wordt uitgebreid behandeld. Niet echt spectaculair en misschien zelfs wat aan de saaie kant. Het gaat hoofdzakelijk om dialogen, wat heen en weer geschuifel en wederom dialogen. Nu is hier op zich natuurlijk niets mis mee. De personages komen erg levendig over en hebben stuk voor stuk goed uitgewerkte motieven voor hun handelingen. De getoonde actiescènes zijn minimaal. In totaal een of twee vuist gevechten en even zoveel schietpartijen. Hier valt eigenlijk niets spectaculairs te zien. En eigenlijk hoeft dit ook niet. Het zou behoorlijk uit de toon zijn gevallen bij de serieuze aard van het verhaal. Wat wel bijzonder opvalt is dat de personages totaal niet over de top gaan. Tegenwoordig zijn slechte mensen in films altijd duidelijk slecht. Hier komen ze gewoon over als jij en ik maar als het er op aankomt zijn ze plots meedogenloos en verknipt. Niet vreemd want iedereen vecht natuurlijk voor het doel waar hij in geloofd en dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig. Dit komt alleen in de film niet echt duidelijk naar voren. De gebruikte auto's en hotels zijn eigenlijk de weinige punten waar dit echt duidelijk uit naar voren komt. Aan de kleding is het niet echt duidelijk te zien en hier had best wat meer de nadruk opmogen liggen. Het zelfde geldt eigenlijk voor de muziek. Het hoofddeuntje ligt er goed in het gehoor maar is eigenlijk veelste modern. Tevens pas het beter in een horror film dan in deze waargebeurde triller. Samen met nog een aantal andere nummer word dit steeds herhaald door de film heen. 'KT' verteld absoluut een aangrijpend verhaal. Er wordt duidelijk aangegeven hoe corrupt de grote leiders wel niet zijn. Het komt allemaal misschien wat traag op gang maar uiteindelijk wordt de spanning goed voelbaar. Voor mensen die interesse hebben in de politiek achtergrond van Korea is dit absoluut een 'must see'. Verder heeft de film helaas niet genoeg te bieden voor het andere publiek.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 1.85)
Geluid kwaliteit Goed Dolby digital 2.0 / 5.1)
Ondertiteling Nederland / Frans