Jinpachi Nezu
Hideji Otaki - Documentaire: Its wonderful to create
Daisuke Ryu - Featurette: Kurosawa's continuïteit
Regisseur Akira Kurosawa - Foto galerij
Speelduur 152:42 mins - Bioscoop trailers
Prod. maatschappij Toho -

Het is het jaar 1572 en Japan is onder verdeeld bij diverse krijgsheren. Continue bevechten ze elkaar voor land en de grote steden. Hij die kyoto in handen heeft is de grootste heerser en daarmee degene met het meeste aanzien. Shingen Takeda (Tatsuya Nakadai) heeft al jaren Tokyo in zijn vizier. Helaas lukt het hem maar niet om de stad in handen te krijgen. Toch boezemt hij veel angst in bij zijn vijanden. Ze zien hem als een groot leider en iemand waar je niet zomaar om heen kan. Helaas gaat het op een dag helemaal verkeerd. Hij wordt geraakt door een kogel en sterft aan zijn verwondingen. Als laatste wens vraagt hij aan zijn generaals om zijn dood drie jaar stil te houden. Hij weet namelijk zeker dat als zijn vijanden horen van zijn overlijden ze onmiddellijk tot actie over gaan. Nobukado Takeda (Tsutomu Yamazak), de broer van de overleden heer wordt hoofdzakelijk belast met deze taak. Al snel blijkt dat hij al voorbereid op deze situatie was. Nog niet zo lang geleden wisten ze een kruimeldief te onderscheppen. De man leek precies op Shingen Takeda. Ideaal om de vijand te laten denken dat hij niet dood is. Het enige probleem is echter dat deze man in zijn gedrag totaal niet op hem lijkt. Het is een vrijbuiter en iemand die totaal niet van oorlog houdt. Toch besluit hij uiteindelijk om zijn heer op deze wijze de laatste eer te bewijzen. Hij wordt zijn Kagemuscha (schaduwkrijger). Makkelijk wordt het alleen niet. Al snel doet het verhaal de ronde dat Shingen Takeda dood is. Er ontstaan overal veldslagen. Zelfs de zoon van de grote leider komt in actie. Jaren werd hij onderdrukt door zijn vader en nu is hij het zat. Deels aangespoord door het vreemde gedrag van zijn vader besluit hij zonder overleg een stad in te nemen. Een keuze die de situatie er niet makkelijker op maakt.

Na 1975 werd het stil rondom super regisseur Akira Kurosawa. Hij had grootse plannen maar een financiële kwestie hield hem tegen. Gelukkig kwamen Francis Ford Copolla en George Lucas hem te hulp. Door een goed woordje te doen wisten ze de ontbrekende gelden bij elkaar te krijgen. 20th century fox werd co-producer en Akira Kurosawa kon beginnen aan zijn grootste project tot die tijd.

'Kagemusha' is een epos van een enorm formaat. Tegenwoordig wordt de ene na de ander film van dit kaliber de bioscoop in geslingerd. Maar voor die tijd was dit werkelijk een buiten proportionele productie. Vooral tegen het einde draait het om veldslagen van honderden soldaten. Te paard, te voet met geweer of met een zwaard, het maakt allemaal niet uit. Werkelijk alles wat er in een veldslag zit wordt getoond. Als dit de receptuur is voor meer dan twee uur film dan belooft het best een spektakel te zijn. Een spektakel is het absoluut. Alleen niet geheel op het vlak waar je het zou verwachten. Voor diegene die bekend is met het werk van deze regisseur zal het niets nieuws zijn dat de voortgang traag is. De film is dus ook heel erg gespitst op het visuele.  De beelden zijn tot in detail gearrangeerd en hierdoor intrigerend. Het verhaal wordt op een bijna toneelachtige manier verteld. Zo bestaat de openingsscène van bijna tien minuten uit een lang shot: Drie mensen, ze worden van een afstand gefilmd. Twee van hen zijn in gesprek en de derde is het onderwerp. De discussie is van groot belang en de interactie tussen de drie is duidelijk merkbaar. Wat deze scène extra bijzonder maakt is dat Tatsuya Nakadai een dubbelrol speelt. In het echt was de interactie er dus niet. Toch is deze absoluut aanwezig. Hiermee levert Akira Kurosawa meteen het bewijs van zijn talent. Daarna toont hij ons een soldaat die rennend een boodschap moet over brengen. Haastig, maar soepel beweegt hij zich door zijn rustende collega's. Als verwarde domino stenen komen zij overeind als hij passeert. We zijn nu twee scènes verder en de sfeer is al zo bijzonder dat de film al niet meer stuk kan.

Het verhaal is waterdicht en een voortreffelijke basis voor al die mooie beelden. Alleen mag het wel gezegd worden dat Akira Kurosawa dit ook uit de doeken had kunnen doen in minder tijd. Alles is behoorlijk traag en als je niet kan genieten van zijn visuele stijl is de film een martelgang. Akira Kurosawa deinst ook niet terug om iets wat allang duidelijk is nog even uitgebreid te herhalen.

'Kagemusha' draagt een duidelijke boodschap met zich mee. Het zijn van een grootleider maakt iemand nog geen beter mens. Zo kan een simpele dief veel meer respect voor het leven hebben. Dit en meer soapachtige problemen lopen als een rode draad door de film. Want of je nu een koning bent of een gewone jongen de dagelijkse problemen blijven hetzelfde.

Het is opvallend dat er eigenlijk niet echt acteurs zijn die er heel erg uitspringen. Eigenlijk is er maar een die alles naar zich toe trekt. De rest dient als ondersteuning voor hem. Dit komt hoofdzakelijk door zijn positie in het verhaal.  Maar ook zijn spel is erg sterk. Hij laat verschillende kanten van zijn kunnen zien. De ene keer serieus en de andere keer ernstig. Maar door de wat afstandelijke shots komt de kijker niet echt dicht bij hem te staan. Hij blijft wat ongrijpbaar en hierdoor intrigeert zijn personage des te meer. Rare tegenstrijdigheden die het een heel aparte kijkerservaring maken.

Ondanks dat 'Kagemuscha' oorlog als hoofdonderwerp heeft zit er niet zo heel veel actie in de film. Het draait meer om extreem grote veldslagen. Grote groepen soldaten marcheren voorbij maar vechten doen ze niet echt. Het is wel briljant om te zien hoe deze scènes zijn opgezet. Soms lijkt er namelijk geen einde te komen aan de stoet soldaten.

'Kagemuscha' is een indrukwekkende  epos van een voortreffelijke regisseur. Met deze film weet hij zichzelf werkelijk op meerdere vlakken te verbeteren. De beelden zijn prachtig en het op feiten gebaseerde verhaal komt goed over. Dat de film traag is blijft een bekend stijl kenmerk van Akira Kurosawa. Een minpunt is het niet te noemen want hij weet de leegte die hiermee ontstaat prachtig te vullen. De beelden zijn stuk voor stuk adembenemend en boeiend. Voor iemand die geen moeite heeft met trage films is dit dus ook een absolute aanrader.

20th century fox brengt 'Kagemusha' uit met een tweede dvd vol met extra's. Dit is dus ook een erg compleet document als het om de film gaat. Je kan namelijk werkelijk alles te weten komen over wat er ook maar mee te maken heeft. Als eerste is er een audio commentaar van Akira Kurosawa expert Stephen Prince. Als dit je honger naar informatie nog niet gestild heeft kan je over naar de tweede dvd. Via gesprekken met George Lucas, Francis Ford Copolla en Akira Kurosawa worden we ingewijd over het ontstaan van 'Kagemusha'. De financiën schenen nogal een probleem te zijn. George Lucas en Francis Ford Copolla hadden al jaren veel bewondering voor de regisseur. Om deze reden hebben ze samen flink hun best gedaan om geld los te peuteren voor de productie. Deze documentaire duurt net geen twintig minuten. Nu de voorbereiding behandeld is gaan we daarna over op het werkelijke maken van de film. In de documentaire 'Its wonderful to create' wordt alles vanaf de casting behandeld. Dit gaat door middel van interviews met betrokkenen en beelden uit de film en van de opnamen. Een bijzonder informatief stuk van iets meer dan veertig minuten. Voordat Akira Kurosawa aan 'Kagemusha' begon werkte hij de gehele film uit in storyboards. Dit deed hij met verf en het resultaat is bijzonder kunstig. Een van de acteurs zette deze afbeeldingen achter elkaar en voegde de dialogen van de film toe. Hierdoor ontstaat er een hele aparte versie van de film en dit duurt meer dan veertig minuten. In 'Een visie verwezenlijkt' worden dezelfde storyboards naast het eindresultaat uit de film gezet. Het is bijzonder om te zien hoe gelijkend deze zijn. Als laatste zijn er drie verschillende trailers aanwezig.

Beeld kwaliteit Goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 4.0)
Ondertiteling Nederlands, Engels, Frans, Arabisch