Hwang Jan Lee - Trailer (New & Old)
Yen Shi Kwan - Other releases
Yeung Pang Pang - Color stills
Chiang Kam - Biography & selected filmographie
Regisseur Hsu Hsia - Production notes
Speelduur 94:21 Mins -

Een stad met twee kung fu scholen betekent problemen. Gelukkig weten de meesters van de scholen zich aardig in te houden. Want ondanks hun trots weten ze elkaar toch met respect te behandelen. Voor de zoon (Chiang Kam) van de ene leraar en de neef (Wong Yu) van de andere geldt dit helaas niet. Iedere kans die ze krijgen beconcurreren ze elkaar. Dit gaat van streken in de klas tot rare weddenschappen na schooltijd. Regelmatig heeft dit verstrekkende gevolgen en eindigt de strijd in straf voor beiden. Zo gooien ze de traditionele leeuwendans op zijn kop. De een verschijnt verkleed als kip en de ander als duizendpoot. In de strijd die volgt gaan alle remmen los. Maar ook wedstrijden met overledenen worden niet geschuwd. Ze spreken af dat wie het eerst het muntje uit de mond van een pas overledene kan halen de winnaar is. Natuurlijk verstoren ze hiermee de rust van meerdere doden. Vervolgens heeft een Taoïstische monnik zijn handen vol om alles weer in orde te maken. Deze spelletjes gaan al jaren zo en het lijkt er niet op dat het ooit zal veranderen. Echter kan het toch sneller gaan gebeuren dan verwacht. Als een kwade generaal (Hwang Jan Lee) probeert de macht in de stad te nemen slaat de vlam in de pan. Beide meesters nemen het tegen hem op maar verliezen vreselijk. De dood van hun vader en oom komt keihard aan bij de twee losbollen. Ze laten het er dus ook niet bij zitten en zweren meteen op wraak. Helaas doen ze dit een beetje ondoordacht. Ze gaan meteen tot actie over zonder zich voor te bereiden. Dit loopt bijna verkeerd af. Gelukkig komt een vrouw hen te hulp en weten ze te ontsnappen. Ten einde raad melden ze zich bij hun schoolleraar (Yen Shi Kwan). Hij zal ze helpen in de voorbereiding op hun wraak.

Een jaar na zijn regie debuut 'Lion vs Lion' kwam Hsu Hsia met zijn tweede film. Aangezien hij hoofdzakelijk werkte als choreograaf hechtte hij enorm veel waarde aan acteurs met een goede kung fu achtergrond. Voor deze film wist hij dus ook een bijzondere cast samen te stellen. Het feit alleen al dat hij Hwang Jan Lee wist te strikken is bijzonder. Voor deze benen specialist is dit namelijk de enige Shaw film waarin hij te zien is. Maar hiermee hield het niet op. Want ook Yeung Pang Pang en Yen Shi Kwan maakten er geen gewoonte van grote rollen in Shaw films te spelen. Ook zij spelen een belangrijke rol in de film en versterken Wong Yu en Chiang Kam in hun rol. Bijzondere namen dus maar de vraag is natuurlijk worden ze ook op de juiste wijze benut.

Het verhaal is wat speels en mist eigenlijk elke vorm van samenhang. 'Kid from Kwantung' is dus ook een schoolvoorbeeld van een film waarin in de actie het belangrijkst is. De personages hebben weinig diepgang maar zijn daarentegen wel weer kleurrijk. Eigenlijk volgen we in het begin de klierige uitspatting van twee pubers. Voor de doorgewinterde kung fu film kijker brengt dit weinig nieuws. Op momenten vallen we in herhaling maar er wordt ook origineel uit de hoek gekomen. De scène waarin Wong Yu als kip verkleed een reuze duizendpoot te lijf gaat is hier een mooi voorbeeld van. Helaas wordt deze scène overschaduwd door het bestaan van exact dezelfde scène in 'Last hero in China'. Dit is een film die meer mensen kennen. Hierdoor lijkt het net alsof we hier naar plagiaat zitten te kijken. Hierdoor is het allemaal wat minder boeiend en langdradig. Na wat standaard kung fu film zaken gaan we over naar een vleugje horror. Hierin krijgen we de bekende springende zombies en gele briefjes plakkende Taoïstische monniken te zien. Niets nieuws onder de zon en duidelijk een poging om de film op een fatsoenlijke lengte te krijgen. Wong Yu weet met zijn klierige charme de boel gelukkig op gang te houden. Als we hier doorheen zijn wordt het opeens interessant. Het geweld barst los en al die super acteurs mogen laten zien wat ze kunnen. Dit alles onder begeleiding van maar liefst drie choreografen en dus belooft het goed te zijn.

Zoals verwacht is de kung fu in de film goed. We mogen hier zelfs aan toe voegen dat de kung fu erg goed is. Zo goed dat het de kijker er in trekt en helemaal meesleept. Het gaat hier om een aparte mix van stijlen waar op perfecte wijze de juiste balans in gevonden is. Zo krijgen we een deel monkey kung fu te zien en dit wordt gemengd met Chi Na technieken. Natuurlijk toont Whang Jan Lee zijn bekende arsenaal aan trappen. Ze zijn zoals gebruikelijk keihard en komen extreem pijnlijk over. Yen Shi Kwan bewijst ook zijn waarde. Hij behoort absoluut tot de groten maar heeft hier helaas nooit echt de credits voor gekregen. Zijn kung fu doet hier enorm denken aan die van Liu Chia Liang. Qua snelheid doet hij niet voor hem onder en zijn technieken zijn bijzonder gedetailleerd. Hier wordt ook nog eens op in gespeeld door middel van een splitscreen. Aan de ene kant zien we het volledige plaatje en aan de andere kant de details. Erg bijzonder want dit zie je niet vaak in een film.

Een tegenstander en choreograaf kan een boel doen voor een acteur. Zo kan het dat een goede martial artist niet uit de verf komt of dat een slechte schittert. Van Wong Yu is bekend dat hij meer branie heeft dan vaardigheid. Toch knokt hij hier de sterren van de hemel. Zijn bewegingen komen goed over en zijn erg strak. Natuurlijk is er voor bepaalde zaken een stuntman gebruikt. Dit is zo goed gedaan dat het praktisch niet te zien is. Het is dat als je bekend bent met de acteurs je een beetje weet wat ze wel en niet kunnen. Want zo wordt ook Hwang Jan Lee gedubbeld. Dit is zuiver voor de acrobatiek maar zien doe je het bijna niet. Als laatste moeten we natuurlijk Yeung Pang Pang noemen. Ook zij steelt de show en laat verbluffende dingen zien met een kettingzweep.

Omdat er in een kung fu film altijd één irritant personage moet zitten ontbreekt deze ook hier niet. Deze zware rol rust hier op de schouders van Chiang Kam. Deze acteur met overgewicht mag zich een weg zeuren en janken door de film. Gelukkig mag hij tegen het einde ook nog wat knokken. Zelfs hij komt hierin goed over en Hsu Hsia, Yuen Te en Chui Fat verdienen dus ook absoluut de complimenten voor hun werk als choreograaf.

Over de uitstraling van de film valt eigenlijk niet veel te zeggen. Het is een Shaw film en iedereen weet hoe deze er uit zien. Alles is dus ook prima verzorgd en die typische sfeer is onmiskenbaar. De soundtrack is ook als gebruikelijk en als extra is de bekende Wong Fei Hung muziek te horen.

'Kid from Kwantung' is een prachtig voorbeeld van exploitatie cinema op zijn best. Van het verhaal hoeven we het hier namelijk niet te hebben. Het is hier zuiver de kung fu die het geheel naar een hoger niveau tilt. De gevechten en vooral die aan het einde brengen je naar het puntje van je stoel. Hier is duidelijk hard aan gewerkt en het resultaat is goed uit de verf gekomen. Het begin is dus even doorbijten maar daarna wordt de inzet beloond. Voor lekkere kung fu hoe je dus niet verder te kijken want dit is de film die je zoekt. Niet overslaan dus!