Ku Feng - Other releases
Wang Lung Wei - Color stills
Yuen Wah - Original poster
Yeun Bun - Biography & selected filmography
Regisseur Sun Chung - Production notes
Speelduur 97:12 mins -

Li Bao-Tong (Wong Yue) leeft zijn leven per moment. Het enige waar hij zich echt voor interesseert is kung fu. Hier is hij in de loop der jaren aardig goed in geworden. Nog niet zo lang geleden kwam hij in aanraking met een bedelaar genaamd Chen Ying-Gang (yuen Bun). Deze nam hem onder zijn vleugel en in ruil voor eten leerde hij de jongen kung fu. Dit alles gebeurt stiekem. Li Chang-Jian (Ku Feng) de vader van Li Bao-Tong wil namelijk niet dat zijn zoon kung fu leert. Hij ziet hem liever studeren om zo later een goede baan te krijgen. Zelf is Li Chang-Jian aardig succesvol. Iedereen respecteert hem en zijn katoen bedrijf zet veel om. Het zorgeloze leven van Li Bao-Tong slaat plotseling om. Eerst strijkt hij gangster He Chang-Xing (Wang Lung Wei) aardig tegen de haren in. Dit incident wordt uiteindelijk in de kiem gesmoord. Maar niet veel later is het echt mis. Voor zijn ogen wordt Chen Ying-Gang door een huurmoordenaar (Yuen Wah) vermoord. Het kost Li Bao-Tong moeite om te ontsnappen maar het lukt hem toch. In de haast en door zijn grote fantasie begrijpt hij de laatste woorden van zijn leraar helemaal verkeerd. Hij denkt nu dat zijn vader de opdracht gaf tot deze aanslag. Meteen waant hij zich de zoon van een groot gangster. Zijn gedrag neemt nu helemaal excessieve vormen aan. Hij wordt nog een grotere praatjesmaker en beledigt de een na de ander. De angst voor zijn vader neemt echter niet af. Continue denkt hij dat de huurmoordenaars die achter hem aan zitten door hem gestuurd zijn. Hierdoor ontstaat een hele rare situatie. Li Bao-Tong heeft hier echter niet zo heel veel van door en gaat op dezelfde wijze verder. Dit verandert echter als hij opeens door heeft hoe de vork in de steel zit.

Als we het hebben over de betere regisseur van de Shaw studios is Sun Chung er toch eentje die genoemd moet worden. Helaas geniet hij niet de bekendheid die hij verdient. Zijn films zijn nog niet ontdekt door het grotere publiek. Toch behoren ze absoluut tot de klassiekers. Vooral films als 'Avenging eagle', 'Human lanterns' en 'The deadly breaking sword' zijn hier een goed voorbeeld van. Wat direct opvalt is dat Sun Chung niet genre gebonden is. Hij redt zich overal wel en de resultaten zijn altijd goed. Met 'The kid with a tattoo' maakt hij na meer dan zes jaar weer eens een komedie. Eentje die qua verhaal redelijk standaard is maar door de magie van Sun Chung er toch uit springt.

Bijna iedere kung fu komedie heeft een nog jonge hoofdrolspeler die gek is op kung fu en het leven niet echt serieus neemt. Een bijdehante snotaap die alleen aan zichzelf denkt en iedereen tegen zich in het harnas jaagt. 'The kid with a tattoo' is hier geen uitzondering op. Het enige wat er ontbreekt is de wraak voor de dood van de meester. Althans, er wordt wel een meester vermoord maar dit schijnt het hoofdpersonage niet heel veel te deren. Hij heeft het te druk met zichzelf en zijn eigen fantasie. Hier wordt leuk mee gespeeld. Er wordt zelf twijfel opgewekt bij de kijker over wat er nu werkelijk allemaal aan de hand is. Zoals je van Sun Chung mag verwachten weet hij dit alles in een goed vat te gieten. Het verhaal loopt dus ook op een goed tempo door. Variatie is er ook genoeg en de film stort dus ook geen moment in. Hoofdzakelijk is het allemaal komedie. Maar wel komedie die binnen de perken van het toelaatbare blijft. De personages gaan dus ook niet over de top. De grappen zijn redelijk standaard. Helemaal dubbel liggen van het lachen is er dus ook niet bij. Maar dit maakt op zich niet uit. De sfeer van het geheel is goed en hierdoor is het een hele prettige film.

Visueel gezien gaat het hier om een waar juweeltje. Niemand weet de Shaw studios zo te benutten als Sun Chung. Hij heeft het kiezen van cameraposities tot een kunst verheven en bewijst dit hier wederom. Zijn bewegende beelden draaien vloeiend over de sets heen om op het juiste moment tot een halt te komen. Hierbij wordt ieder opstakel perfect ontweken of juist in het totaal plaatje benut. Een waar feest om naar te kijken.

Ondanks dat het genre waar deze film in past aardig uitgemolken is kiest Sun Chung hier bij de actie voor een eigen stijl. Om dit te verwezenlijken vroeg hij aan Tong Gai om de choreografie te verzorgen. Deze ging aan het werk met Wong Yue en wist het allerbeste uit de acteur te halen. Wong Yue heeft nooit heel erg uitgeblonken op het gebied van kung fu. Het is meer zijn branie en charisma wat hem tot de acteur maakte die hij was. Hier levert hij zijn beste prestatie. Hij doet dit zonder stuntdubbel of andere hulp middelen. Dit gebeurt zuiver doordat Wong Yue mag doen waar hij goed in is. Hij mag vallen, springen, duiken, klauteren en tussendoor lekker bijdehand doen. Verder schopt en slaat hij goed om zich heen en grijpt hij af en toe naar een stok of een zwaard. Het element fantasie wat gebruikelijk is in het genre is ook een stuk minder aanwezig. De gevechten gaan dus ook echt hard tegen hard. Helemaal als hij het tegen Wang Lung Wei of Yuen Wah mag opnemen. Opvallend is natuurlijk al dat Yuen Wah in een Shaw film te zien is. Toch is het zo dat hij in flink wat Shaw films gespeeld heeft. Echter waren dit altijd kleine rollen. Hij kreeg zijn echte bekendheid pas toe hij voor Golden Harvest ging werken. Wat hier extra opvalt is dat deze super acrobaat het hier zonder acrobatiek moet doen. Dit is wel een beetje vreemd maar pakt toch positief uit.

Hoofdzakelijk draait de gehele film om Wong Yue. Hij is praktisch in elke scene te zien. Storend is dit niet want zijn voorkomen en gedrag is hier erg vermakelijk. Ter ondersteuning doet Ku Feng het ook erg verdienstelijk. Hij speelt hier de truttige oude vader. De pruik die hij op heeft is werkelijk hilarisch en zijn gedrag stijf. Hier tegenover staat super schurk Wang Lung Wei. Iedere rol die hij speelt is eigenlijk hetzelfde. Echter is het altijd weer leuk. Yuen Wah heeft een redelijk grote rol. Toch valt hij niet op als Yuen Wah. Hij ziet er niet zo uit als je hem zou herkennen uit de latere Jackie Chan en Sammo Hung films. Zijn vechtstijl is ook anders.

'The kid with a tattoo' is verplichte kost voor liefhebbers van kung fu komedies. Sun Chung laat zien dat je films in dit genre ook op artistieke wijze kan maken. Er zit veel aandacht in de opbouw en de visuele uitstraling van de film. Hierdoor komt het allemaal wat meer volwassen over. De gevechten werden door Tong Gai gechoreografeerd en hij wist het beste uit de acteurs te halen. Vooral Wong Yue levert hier een topprestatie. Hij is namelijk komisch goed op dreef en krijgt hier ook nog eens de kans om goed te laten zien wat hij echt kan.

Uitgever International video limited