Wang Chin Feng - Storyboard
Goo Man Chung - Other releases
Tung Lam - Biography & selected filography
Regisseur Cheng Chang Ho - Original poster
Speelduur 97 min - Color stills
Prod. maatschappij Shaw brothers - Production notes

Vanaf het moment dat Chao Chih-hao (Lo Lieh) op zeer jonge leeftijd zijn ouders verloor woont hij bij Sung Wu-yang (Goo Man Chung). De man is een heuse kung fu meester en Chao Chih-hao leert dus ook erg veel van hem. Samen met Ying Ying (Wang Ping) de dochter van de meester vormen ze een hecht gezinnetje. Sung Wu-yang is alleen niet de jongste meer. Hierdoor is hij niet meer in staat om Chao Chi-hao de training te geven die hij nodig heeft. Hij vindt dus ook dat de jongen het elders moet gaan zoeken en vraagt of een vriend hem onder zijn vleugels wil nemen. Deze stemt hiermee in maar Chao Chih-hao heeft wat moeite om zijn leraar achter te laten. Als deze hem verteld dat hij moet trainen om een belangrijke wedstrijd te winnen gaat hij pas overstag. Na een reis van een paar dagen meldt hij zich bij Suen Hsin-pei (Fong Min). Het eerste wat zijn nieuwe leraar doet is hem testen. Hij laat hem vechten tegen zijn beste man en het wordt al snel duidelijk dat er nog veel werk te doen. Chao Chih-hoa krijgt hoofdzakelijk huishoudelijk werk te doen. Hier moppert hij niet over. Later blijkt dat dit wederom een test van Suen Hsin-pei was. Hij weet nu wie hij tegenover zich heeft en de lessen kunnen beginnen. Helaas worden deze al vrij snel en ruw verstoort door een rivaliserende kung fu school. Deze staat onderleiding van Meng Tung-Shan (Tin Fung) maar het is hoofdzakelijk zijn zoon, Meng Tien-hsiung (Tung Lam) die de troepen aanvoert. In het gevecht wat volgt raakt meester Suen Hsin-pei gewond. Het lijkt er ook erg op dat eigenlijk niemand iets had kunnen doen want ze waren gewoon te sterk. Die zelfde avond heeft Chao Chih-hao er genoeg van. Hij brengt een bezoek aan het restaurant waar de mannen van Meng Tung-Shan zich meestal ophouden. Hier begint hij een gevecht en weet ze met enig gemak te verslaan. Als hij later terug keert naar zijn school verwacht hij op zijn kop te krijgen. Dit gebeurt echter niet want de meester weet zijn spirit wel te waarderen. Hij verteld hem dat hij degene is die als enige de 'Iron palm' mag gaan leren van al zijn leerlingen. De strijd is alleen nog niet voorbij want Meng Tung-Shan laat dit niet zomaar op zich zitten. Hij heeft hulp gevraagd in Japan en er zijn nu drie vechters onderweg. En dit zijn niet de meest sympathieke jongens om ruzie mee te hebben.

Als er een film is die veel betekend heeft voor het genre dan is het 'King boxer' wel. Het gaat dan niet eens om iets vernieuwend in het verhaal of de actie. De opzet is namelijk bijna het zelfde als 'Chinese boxer' en de gevechten zijn redelijk houterig en traag. 'King boxer' is de eerste kung fu film die succes had in Amerika. Een experiment van de Shaw brothers om te kijken of ze hun afzet gebied konden verbreden. Lo Lieh speelt de hoofdrol. Het is bijzonder om hem eens in de hoofdrol als held te mogen zien. Normaal gesproken zet hij altijd de slechte van het stuk neer of vertolkt hij een bijrol. Hier is dit dus niet het geval. Het personage wat hij neerzet is vrij introvert en het is dus vrij lastig om hem echt goed te kunnen beoordelen. Zijn motieven zijn in ieder geval wel duidelijk en dit volgt ook precies het pad wat een echte martial artist behoort te volgen. Hij vecht alleen als het echt niet anders kan en houdt zelfs dan nog goed de controle. Voor zijn tegenstanders geldt precies het tegenovergestelde. Eigenlijk zijn dit er bijna teveel om op te noemen maar ze horen wel allemaal van de zelfde school. Geen makkelijke jongen en de een nog meer onhebbelijk dan de andere. Voor de zoon van hun leider roept erg veel onfrisse gevoelens op bij de kijker. Tung Lam weet dit perfect neer te zetten. Zijn beetje vadsige kop helpt hier zeker ook een handje bij. Verder zitten er nog drie Japanners in die perfect aan het stereo type beeld voldoen. Wat onmiddellijk opvalt is de grootsheid waarmee het verhaal in elkaar gezet is. Er zijn een groot aantal personages die kleine en niet geheel onbelangrijke plekken in het verhaal opnemen. Er wordt ook regelmatig terug gegrepen naar de thuis basis van onze held. Er is dus ook genoeg te zien en dit geeft het allemaal een lekker en compleet gevoel mee. De continuïteit is dus goed aanwezig en de film kent bijna geen saaie momenten. De muziek keuze helpt hier ook behoorlijk bij. Er is bijna de hele tijd wel iets te horen. Er is zelfs een Chinese zangeres die bijna twee complete nummers te gehorend brengt. Het intro muziekje is lekker funky en leent het begin van 'Iron side'. Dit sampeltje komt ook telkens weer terug zodra Lo Lieh zijn 'Iron palm' dreigt te gebruiken. Het is trouwens een heel apart gezicht hoe zijn handen hierbij rood opgloeien. Zoals altijd zijn de locaties van de Shaw brothers prachtig. Het is een beetje een combinatie van traditionele Chinese gebouwen en Engelse architectuur. Dit laatste geldt eigenlijk alleen voor de binnenkant van de gebouwen. Op een subtiele wijze smelten deze twee stijlen samen. Niet vreemd natuurlijk want Hongkong was natuurlijk een kolonie van Engeland. Op zich stellen de gevechten niet zo heel erg veel voor. Het gaat hier om die bekende hakkerige choreografie die iedereen wel kent uit de begin jaren zeventig. De gevechten zijn ook al niet erg lang maar toch stralen ze wat bijzonders uit. Het is hoofdzakelijk de spanning die regisseur Cheng Chang Ho hierin weet op te bouwen. Hier komt ook nog eens bij dat ze bijzonder bloederig zijn. Bij diverse mensen worden de ogen uitgestoken met de bekende twee fingers of met de hand dwars door het lichaam heen gestoken. Dit is mogelijk door het beheersen van de 'Iron palm'. Lo Lieh traint hiervoor in de film maar heel erg veel aandacht wordt hier niet aan besteed. Er waren duidelijk andere punten in het verhaal die belangrijk waren. In dit opzicht is de film dus ook absoluut geslaagd. Ondanks een paar kleine foutjes is het verhaal erg pakkend. Je kan dus ook met absolute zekerheid zeggen dat dit een film is die iedere liefhebber gezien moet hebben. Eigenlijk zou deze gewoon vertoond moeten worden op televisie op deze manier kan het grote publiek opnieuw kennis maken met het genre. Ik denk alleen niet dat de mannen die bepalen wat er uitgezonden wordt hier echt wat voor gaan voelen. Originaliteit in klassiekers is namelijk niet echt hun sterkste kant zullen we maar zeggen. Er zit dus niets anders op dan deze gewoon maar aan te schaffen.

Op deze 'Kingboxer' DVD release van IVL staan de bekende extra's die altijd aanwezig zijn. Maar iets wat bijzonder is zijn de Storyboard. Dit zijn een aantal foto's vergezeld met tekeningen van de zelfde scène. Het is ten zeerste in twijfel te trekken of dit tekeningen zijn die gemaakt zijn voordat de film gemaakt werd. De Shaw brothers werkte praktische zonder scripts dus laat staan dat er ook nog storyboard getekend werden. Toch is dit een leuke extra.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 Anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Chinees / Engels