Cheung Man - Rags to riches: Gordon Chan interview
Ng Man Tat - Beggar's banguet: interactive Biography
Norman Chu - Original trailer
Lam Wai - UK promotional trailer
Regisseur Gordon Chan - Further atracctions
Speelduur 96 mins -

Als zoon van de gouverneur van Kanton is er niets waar je zorgen om hoeft te hebben. Het leven is makkelijk en er is geld voor alles. Naar school gaan om iets te leren is er dus voor Chan So (Chow Sing Chi) niet bij. Lezen, schrijven, filosofie en wat dan ook interesseren hem allemaal niet. Het enige wat hem boeit is kung fu en feesten. En als de mogelijkheid zich voordoet om even te slapen dan maakt Chan So hier zeker gebruik van. Zijn vader (Ng Man Tat) is zo verblind van trots dat hij de luiheid en onkunde van zijn zoon niet eens door heeft. Hij vindt zijn idee om mee te doen aan een nationaal kampioenschap dus ook helemaal niet vreemd. En het idee is ook niet ontstaan uit trots. Chan So kwam er op nadat hij eindelijk een vrouw (Cheung Man) ontmoette die niet voor zijn geld viel. Zelfs een huwelijksaanzoek bleef onbeantwoord. Althans, ze wilde alleen met hem trouwen als hij een eervol en respectabel man zou zijn. Voor Chan So zat er dus niets anders op dan dit te bewijzen. Door een klein beetje te frauderen weet hij dit uiteindelijk te bewijzen. Maar als hij later voor zijn overwinning bij de keizer mag komen valt hij door de mand. Chiu, een van zijn oude vijanden (Norman Chu) beweert dat Chan So niet kan schrijven. Het ontkennen hiervan is onmogelijk aangezien het allemaal waar is. Als straf worden alle bezittingen van hem en zijn vader in beslag genomen. Tevens zijn ze voor de rest van hun leven verplicht verder te leven als bedelaar. Dit raakt Chan So zo vreselijk dat hij nu helemaal nergens meer zin in heeft. Als hij dan ook nog eens opnieuw vernederd wordt door Chiu is het helemaal over. De ommekeer komt pas als hij ontdekt dat Chiu zijn droomvrouw in handen heeft. Hij wil haar gebruiken om de keizer te vermoorden. En dit is natuurlijk iets wat Chan So niet kan laten gebeuren.

Iedereen is wel bekend met 'Beggar So'. De meesten door de film 'Drunken master' waarin Simon Yuen deze legende geweldig gestalte geeft. In 'King of beggars' is het Chow Sing Chi die de rol voor zijn rekening neemt. Hier gaat het om zijn jeugdjaren. En het verhaal heeft eigenlijk niets meer weg van het originele levensverhaal van 'Beggar So'. Desalniettemin is het een heerlijke mix van kung fu, komedie en drama geworden.

In het jaar 1992 zaten we midden in de revival van de martial arts film. Ook de komedies kregen dus een kung fu thema mee. 'King of beggars' is hier een mooi voorbeeld van. Het heeft een oud verhaal als basis en dit is behoorlijk aangepast. En ondanks dat het hier om een komedie gaat is er ook nog flink wat ruimte vrij gehouden voor drama en kung fu. Zonder enige moeite weet regisseur Gordon Chan de drie thema's met elkaar te mengen. Het tempo zit er goed in en dit zorgt voor een mooi doorlopend geheel. Hij weet zijn scènes goed op te bouwen. En dit in combinatie met de grappen van Chow Sing Chi heeft een hilarisch resultaat. Het draait allemaal om timing zullen we maar zeggen. Een dramatisch moment kan dus ook zomaar omslaan in een flauwe grap. En deze gimmick werkt erg goed. Gelukkig is het daarna al vrij snel over. Er wordt dus ook niet door gehamerd op een grap. De personages zijn wel wat moeilijk serieus te nemen. De meesten zijn wat dommig en gedragen zich niet echt menselijk. Toch lukt het goed om emoties los te krijgen bij de kijker. Dit draagt natuurlijk flink bij aan de sfeer van de film.

Net als Jackie Chan heeft Chow Sing Chi iets wat de kijker pakt. Een bepaald charisma wat aanspreekt en zorgt voor een comfortabel gevoel. Voor hem was dit een redelijk standaard klus. Iets waar hij zich ongetwijfeld volledig voor ingezet heeft. Maar er is niet echt te zeggen dat hij iets anders neerzet dan wat hij normaal doet. En hier moet je natuurlijk wel van houden. Doe je dit namelijk niet dan ben je snel klaar met de film. Zijn gedrag is kinderlijk flauw en gaat compleet over de top. Ng Man Ta die zijn vader speelt gaat hier compleet in mee. Samen hebben ze de meest flauwe en zinloze dialogen. En ze zijn niet de enigen. Samen met hen doet er nog een heel leger van gestoorde mensen mee aan deze film. Gelukkig word dit nog enigszins gestabiliseerd door andere acteurs. De mooie en betoverende Cheung Man zorgt met haar aanwezigheid voor behoorlijk wat rust. Norman Chiu doet dit op een compleet andere manier. Hij is een van de beste schurken van de jaren negentig. Dit bewijst hij hier maar weer eens opnieuw. Hij zet een kung fu meester neer die overgestapt is naar de duistere zijde. Door middel van verraad, magie en kung fu probeert hij de nieuwe heerser van China te worden.

Als we het over kung fu acteurs hebben is Chow Sing Chi niet de eerste die in je op komt. Toch weet hij zich goed te redden. Hij staat hier onder supervisie van Yuen Cheung Yan. Een van de broers van Yuen Wo Ping en dit staat toch altijd wel garand voor goede en over de top actie. Verwacht alleen niet dat de film uitpuilt van de gevechten. Ze zijn zeker wel aanwezig maar moeten hun tijd delen met de drama en humor van de film. Het jaar waarin de film gemaakt is staat synoniem met touwtjes. De trucage ontbreekt dus zeker niet en het is zelfs een beetje versneld. Hier komen ook nog eens 'palmblasts' bij en allerlei ontploffingen. Maar het absolute hoogtepunt is toch wel de 'Sleeping fist' van Chow Sing Chi. Deze stijl werd al meerdere malen weergegeven in een film. Het mag alleen absoluut gezegd worden dat de manier waarop het hier gedaan wordt het meest vermakelijk is. Dit ziet er voortreffelijk uit maar het is niet verstandig de gevechten serieus te nemen. Eigenlijk heeft de film qua stijl erg veel weg van Jet Li's komedie uitspatting 'Last hero in China'. De actie is hier misschien iets minder strak, maar het idee is hetzelfde. Als je van iets geks houdt kom je dus zeker aan je trekken.

Naast de vertrouwde studio's in en om Hongkong nam Gordon Chan deze film voor een groot deel op in China. Er wordt gefilmd bij de keizerlijke tombe, op de Chinese muur en in en om prachtige bossen. Er zijn behoorlijk wat figuranten op de been. Hierdoor geeft 'King of beggars' een goed gevoel af van compleetheid. Het enige is wel dat de belichting wat goedkoop overkomt. Deze komt meer in de buurt van een televisie serie dan van een film.

Als je van de typische Chinese humor houdt dan is 'King of beggars' zeker jouw film. Zonder enige moeite worden humor, kung fu, drama en een leuke verhaal met elkaar vermengd. Het eindresultaat is een film die perfect de hoogtijdagen van Hongkong weergeeft. Een periode waarin eigenlijk alles wat er gemaakt werd de moeite waard was.

Een Hongkong legends DVD zonder extra's bestaat niet of althans die moet nog gemaakt worden. Maar ondanks dit word de kwaliteit van de extra's de laatste tijd wel iets minder. Op deze schijf is namelijk niet echt veel te vinden. Het meest interessante is het interview met regisseur Gordon Chan. Uitgebreid verteld hij over het maken van 'King of beggars' en wat hij van Chow Sing Chi vind. Allemaal positieve berichten en het duurt ruim een half uur. Daarnaast is er een geschreven/interactieve biografie van Chow Sing Chi te vinden. Door bepaalde stukken aan te klikken worden er stukken uit het interview met Gordon Chan of een relevante trailer gespeeld. Verder zijn er de originele, nieuwe trailer en trailers van andere films aanwezig. Niet veel en dat was voorheen toch wel anders.

Beeld kwaliteit Zeer goed
Geluid kwaliteit zeer goed (Dolby Surround 2.0 Stereo of Dolby Surround 5.1)
Ondertiteling Engels of Nederlands