Charlene Choi - Behind-the-scenes
Wang Gang - Trailer
Liu Keng Hung - Photo gallery
Regisseur Chu Yen Ping -
Speelduur 98:26 mins -
Prod. maatschappij Shanghai film group -

Voor Fang Shijie (Jay Chou) heeft het leven nooit echt mee gezeten. Als baby werd hij te vondeling gelegd samen met een geheimzinnig kung fu boek. Een zwerver vond hem en bracht hem naar een dichtbij zijnde kung fu school. Hier werd hij opgenomen door de hoofdleraar (Eddy Ko). Jaren verloopt alles voorspoedig. Zijn nieuwe voogd zorgt goed voor hem en onderwijst hem in alle geheimen van het kung fu. Maar op een avond slaat het lot toe. Zijn leraar is de geheimzinnige stijl uit het boek bijna meester. Echter maakt deze een vergissing en sterft tijdens de training. Dit laat Fang Shijie achter in de handen van de geldwolf Wang Biao (Wang Gang). Hij wordt getreiterd, gebruikt als menselijke boksbal en regelmatig vernederd. Gedwee ondergaat hij dit alles maar ondertussen zou hij het fysiek makkelijk een halt toe kunnen roepen. Zijn kung fu is namelijk van een bijzonder hoog niveau. Weinig mensen zijn zich hiervan bewust. Echter is het ronselaar Zhen Li (Eric Tsang) die de potenties van de jongen meteen herkent. Hij ziet het helemaal zitten om Fang Shijie te introduceren bij een basketbal team. Op deze manier kan hij veel geld verdienen en geeft hij Fang Shijie de hoop zijn ouders te vinden. Fang Shijie ziet het niet echt zitten maar hoort het verhaal wel aan. Echter brengt een van zijn eigen acties verandering in de zaak. Door een gevecht dat hij met een groep gangsters had wordt hij gedwongen zijn school te verlaten. Ten einde raad besluit hij toch op het aanbod van Zhen Li in te gaan.

Bij het zien van de titel en afbeeldingen van de film komt meteen de vergelijking met 'Kung fu soccer' boven. Niet onterecht want het is zeker dat die film gediend heeft als de blauwdruk voor 'Kung fu dunk'. Het moge duidelijk zijn dat het hier ook niet de bedoeling is om creatieve cinema te maken. De keuze om popidool Joy Chou de hoofdrol te geven bevestigt dit alleen maar. Natuurlijk is dit een commerciële beslissing geweest want dit betekent automatisch dat zijn fans de film zullen gaan zien. Hiermee is meteen zeker dat de investering niet voor niets zal zijn geweest.

Qua verhaal is 'Kung fu dunk' geen hoogvlieger. Scènes lopen niet lekker in elkaar over, verhaallijnen worden niet goed uitgediept en bij sommige zaken ontbreekt duidelijkheid. Ook voelt het regelmatig afgeraffeld. Eigenlijk is het van alles niets. Het is een beetje een actie film, een beetje een drama, een beetje romantisch en een beetje een sport film. Eigenlijk is er maar een ding wat het op en top is en dat is een komedie. Dit loopt als rode draad door het geheel heen. De grappen zijn van een prima niveau en hier valt zeker om te lachen. Het zal alleen niet vreemd zijn om te horen dat ze niet erg origineel zijn. Ze behoren tot de standaard Hongkong humor. Vreemde en overdreven personages zijn dus ook geen uitzondering. Ze reageren niet natuurlijk op situaties en liggen tegen het cartooneske aan. En topsporter die alcoholist is en toch presteert kom je niet alle dagen tegen. Hierdoor zijn ze niet echt serieus te nemen. De bedoeling is dit waarschijnlijk ook niet geweest. De bovenstaande omschrijving is eigenlijk die van de gemiddelde film van regisseur Chu Yen-Ping. De meeste Hongkong film liefhebbers zullen wel bekend zijn met films als 'Fantasie mission force' en 'Flying daggers'. Deze zijn ook van zijn hand en lijden aan precies het zelfde euvel. Dit neemt alleen niet weg dat ze makkelijk weg kijken en voor anderhalf uur simpel vermaak zorgen. Echt kwaliteit is het niet maar dat was ook eigenlijk wel te verwachten.

Wat onmiddellijk opvalt is de strakheid van de beelden. De kleuren zijn super helder en de productie goed verzorgd. Er zal gerust wel een flink budget neergelegd zijn om alles te realiseren. Veel van deze beelden zijn verrijkt door computer effect. Deze zijn praktisch onzichtbaar in de beelden verweven. Qua camerabewegingen is het ook allemaal dik in orde. Veel shots vanuit de lucht die langzaam op hun doel afvliegen. Aan het visuele aspect van 'Kung fu dunk' ligt het dus absoluut niet.

De reden waarom Jay Chou de hoofdrol speelt lijkt overduidelijk. Zijn populariteit wint het hier van zijn talent als acteur. In zijn scènes is hij aanwezig en daar is alles mee gezegd. Zijn gezicht toont totaal geen emoties en als kijker krijg je geen grip op hem. Hij heeft zich wat Bruce Lee-achtige trekjes aangemeten. Deze vallen alleen weer te weinig op om echt iets met je te doen. Door de combinatie van de regie en zijn acteerwerk blijft zijn personage zielloos en niet te begrijpen. Eric Tsang daarentegen draait zijn standaard riedel af. Hierin is hij charmant, grappig en irritant te gelijk. Hij weet wel zo nu en dan wat emoties los te krijgen bij de kijker. Charlene Choi ondergaat hetzelfde lot als Jay Chou. Ze is aanwezig in de film maar zou dit net zo goed niet kunnen zijn. Haar personage heeft weinig tot geen inhoud en voegt zeker niets toe aan het verhaal. Er wordt nog wel even een poging gedaan om haar in het verhaal te betrekken. Deze is alleen zo minimaal dat het weer nergens op slaat. In de kleinere rollen zijn vele oud gedienden aanwezig. Zo zien we Eddie Ko en Leung kar Yan als de een van de kung fu meesters van Jat Chou. Verder zijn het Liu Keng-Hung, Wilson Chen Bo-Lin en Shaun Tam Chun-Yin die hun kunsten op het basketbalveld mogen vertonen.

Als we op de titel en de trailer af gaan belooft het een spectaculaire actie film te worden. Echter valt dit een beetje tegen. Het begin is redelijk en hierin komen veel bekende kung fu zaken terug. De school waar Fang Shijie heeft een goede sfeer en trainingen vinden hun inspiratie in de klassieke kung fu films. Echter is dit beeld al snel verdwenen en bevinden we ons in de moderne wereld. De film bevat één gevecht en verder speelt de actie zich af op het basketbalveld. Er mag gezegd worden dat de actiescènes er goed uit zien. Er wordt op hele strakke wijze gebruik gemaakt van touwtjes. In combinatie met de computer effecten zorgt dit voor een aantal mooie beelden. De grote teleurstelling zit hem hier in de lengte en hoeveelheid van de actie. Het is namelijk allemaal over voordat je er erg in hebt. Jay Chou laat hier echter wel zien dat hij sportief is. Hij beweegt soepel en het lijkt er op dat hij zijn eigen stunts gedaan heeft. Liu Keng Hung valt op door zijn armspieren en verder is er niet echt iemand die indruk maakt.

'Kung fu dunk' brengt dus niet het spektakel waar op gehoopt was. Er zit te weinig spanning in de actie en het verhaal mist focus en structuur. De acteurs worden maar half benut en van personages is er niet echt te spreken. Het mag duidelijk zijn dat alle aandacht naar het visuele aspect van de film gegaan is. Dit is allemaal dik in orde en de film zier er bijzonder goed uit. Vervelend om naar te kijken is het dus niet. Je komt de film makkelijk door maar emotioneel doet de film weinig met je.

Deze twee disk versie van 'kung fu dunk' bevat niet echt heel veel extra's. Gelukkig zijn ze wel Engels ondertiteld en van redelijk lengte. Interview duurt namelijk net geen uur. Hierin komt bijna iedereen die meewerkte aan de film even aan het woord. Voor Behind-the-scene geld eigenlijk het zelfde. Deze duurt net geen uur en hierin is veel te zien over het maken van de film. Verder is er één trailer aanwezig en een photo gallery.

Drager DVD 2 disks (reg 0)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 6.1 ES of 6.1 EX)
Uitgever Deltamac