Yuen Wah - Trailers
Kan Chia Fong -
Chiu Chi Ling -
Bruce Liang -
Regisseur Chow Sing Chi -
Speelduur 99 min -

De 'Axe gang' is een bijzonder gevreesde bende gangsters. Als handelsmerk gebruiken ze een bijl als wapen en hun moordpartijen zijn onnodig wreed en bloederig. Iedereen in de stad, bij wie ze ook maar een beetje geld weg kunnen halen, gaat gebukt onder hun terreur. Althans, bijna iedereen want net buiten de stad bevind zich een huizenblok waar de mensen zo arm zijn dat er niets te halen valt. Laat dit nu net de plek zijn waar 'wannebe ganster' Sing (Chow sing Chi) wat geld probeert af te persen. Zijn hele act maakt niet echt indruk en als laatste strohalm probeert hij maar wat te dreigen met vuurwerk. Dit maakt de situatie alleen maar erger want als hij het rotje gooit raaktt hij de tweede man van de 'axe gang'. Deze komt natuurlijk onmiddellijk verhaal halen. Voordat iedereen het door heeft veranderd het vredige (maar vreemde) huizenblok in een slagveld. Wat niemand wist is dat er drie geweldige kung fu meesters tussen de arme mensen wonen. De gangster kiezen na een groot gevecht het hazenpad en de rust keert weder. Maar dit is natuurlijk maar van korte duur, de 'axe gang' zint natuurlijk op wraak en huren twee vreemdsoortige vechters in; een muzikanten duo dat via hun instrument de meest vreselijk klanken kunnen afvuren. De drie meesters zijn simpel weg geen partij voor deze extreme aanvallen en delven dus ook vreselijk het onderspit. Al die tijd hebben de eigenaren van het huizenblok (Yuen wah en Kan Chia Fong) toe staan kijken. En als het eigenlijk al te laat is grijpen ze in. Beide beheersen ze hun eigen stijl van kung fu waarvan de meeste mensen denken dat het niet eens bestond. Ze maken de 'Axe gang' nogmaals duidelijk dat ze maar beter niet meer terug kunnen komen. Doodsbang vluchten ze weg, maar de baas weigert om het hierbij te laten. Hij laat uit een zwaarbewaakt gekkenhuis een man halen die bekend staat als 'The beast' (Bruce Liang). Voor deze man zou zijn probleem met gemak moeten kunnen oplossen.

Ondanks dat de film aangekondigd wordt als een film met Chow Sing Chi is hij niet in zo heel veel scènes te zien. Min of meer speelt hij wel de hoofdrol, maar het zijn meerdere personages waar de nadruk op ligt. Zijn humor is er duidelijk in terug te vinden en de regie en een deel van het script was ook van zijn hand. Op doldwaze wijze worden humor, kung fu, een beetje drama en moderne technologie tot een heerlijke film versmolten. Maar het allerbelangrijkste is het feit dat voor deze film een heleboel oude acteurs weer voor de camera verschijnen. Hiermee bedoel ik Fong Hak On, Chu Ci Ling, Bruce Liang, Yuen Wah en Kan Chia Fong. Deze mensen zijn toch wel de personen die samen met Yuen Wo Ping de gevechten in deze film tot een succes maakte. De getoonde bewegingen zijn dus ook echte kung fu die doormiddel van special effects een stuk extremer gemaakt worden. Interne kracht is iets wat hierin erg belangrijk is. Kan Chia Fong gebruikt haar stem om een alles vernietigende geluidsgolf teweeg te brengen. Fong Hak On schiet met zijn snaarinstrument tonen af die veranderen in messen. En Bruce Liang toont een bijzonder hilarische 'Toad' stijl. Dit alles wordt overtroffen door de sublieme kung fu stijl van Chow Sing Chi. Nou ja, in de film dan, want ondanks dat hij het erg goed doet is zijn manier van vechten niet perfect. Hij is geen martial artist dus eigenlijk hoeft dat ook niet. Het eindgevecht is een geweldig visueel spektakel geworden. Het gaat om een gevecht waarin Chow Sing Chi het opneemt tegen de gehele 'Axe gang'. Een massaal gevecht waar het laatste deel van 'The matrix' nog een puntje aan kan zuigen. Zo zie je maar dat de choreografie van Yuen Wo Ping of eigenlijk kung fu in het algemeen niet in Hollywood thuis hoort. De sfeer in de film doet aan als een soort surrealistische jaren vijftig. Het komt allemaal wat gemaakt over. Dit is iets wat de tekenfilm stijl die van tijd tot tijd de kop op steekt aardig ten goede komt. De grappen zijn behoorlijk flauw maar wel zo dat je er niet aan ontkomt om te lachen. Kijk bijvoorbeeld dus ook niet vreemd op de gehele 'axe gang' opeens in Michael Jackson stijl een dansje uitvoert. Natuurlijk zijn er nog legio andere voorbeelden te noemen, maar het omschrijven hiervan zou simpel weg te veel tijd in beslag nemen. 'Kung fu hustle' is een anderhalf uurdurende bizarre trip vol humor en kung fu. Wat mij betreft een stijl die hopelijk de mensen in Hongkong wederom aanzet tot het maken van meer van dit soort films. Wat dit is iets waar ze het publiek absoluut een plezier mee zullen doen.

Beeld kwaliteit Goed (anamorphic 2.40:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1, DTS 5,1)
Ondertiteling Engels, Chinees