Chang Yi -
Jack Long -
Ching Lung -
Regisseur Chen Chi Hwa -
Speelduur 91 min -
Productie maatschappij -

Ooit maakte het ‘bloodrain’ zwaard deel uit van de keizerlijk schat van China. Het was een bijzonder wapen dat zodra het uit de schede gehaald werd garant stond tot bloed vergieten. Op een dag werd het zwaard door een gemaskerde man gestolen. De keizer (Chang Yi) die persoonlijk het spoor volgde belandde bij de familie Lin. Buiten hun huis weet hij een gemaskerd man te stoppen die verklaart het wapen hier afgeleverd te hebben. Maar de familie Lin zegt van niets te weten. De gemaskerde man blijft vol houden het wapen in opdracht van hen gestolen te hebben. De waarheid is echter heel anders. Toch moet Lin Chi Chi dit met de dood bekopen. Het ‘Bloodrain’ zwaard was niet in opdracht van hem gestolen. Aangezien hij wel in het verzet tegen de keizer zat vond hij het niet vreemd dat een medestander het bij hem aanleverde. Hij accepteert het dus ook te sterven voor dit doel. Gelukkig wist hij het zwaard met zijn dochter, Lin Fong (Judy Lee) mee te geven. De keizer wist niets van het bestaan van Lin Fong af en samen met haar oom en haar broertje vluchten ze. Net buiten een klein dorpje beginnen ze een restaurant. Op deze manier hopen ze alles goed in de gaten te kunnen houden en het verzet te dienen. In de nacht gaat Lin Fong naar buiten ze verkleed zich als bedelaar en zoekt naar informatie om de dood van haar vader op te kunnen lossen. Op een van deze speurtochten redt ze een meisje uit de klauwen van een groepje gangsters. Onbewust dwarsboomt ze hiermee de juiste persoon. Zelf heeft ze dit niet meteen door maar als ze merkt dat ze in de gaten gehouden wordt gaat er toch een lichtje branden. Het duurt dus ook niet lang voordat ze door hebben wie Lin Fong werkelijk is. Er worden diverse vechters achter haar aangestuurd met als gevolg dat haar oom om het leven komt. De enige familie die ze nu nog heeft is haar jongere broertje. Ze besluit hem in veiligheid te brengen bij meneer Chau (Yue Yang) de meest gerespecteerd man van de stad. Maar of dit nu de meest slimme zet was valt te bezien.

Met ‘Kung fu in the brave shadow’ bewijst IFD films maar weer eens hoe een gevarieerd aanbod aan films ze hebben. Ditmaal geen Koreaanse productie maar een Wu Xia film uit Taiwan. De hoofdrollen zijn weg gelegd voor een aantal bekende acteurs. Judy Lee is degene waar de film omdraait en ze neemt het op tegen niemand minder dan Chang Yi. Zoals het hoort bij Wu Xia films zitten er een hoop onzekerheden in het verhaal. Bergen plotwisselingen die gelukkig niet al te veel verwarring zaaien. We beginnen gewoon ergens midden in het verhaal en stukje bij beetje wordt de geschiedenis van de personages ontrafelt. Dit zorgt in het begin voor een lichte verwarring, maar dit wordt vrij snel weer weg genomen. Het is dus ook gewoon een kwestie van ontspannen over je heen laten komen wat er gebeurt. Er valt in ieder geval genoeg te zien. De kostuums zijn prachtig en goed verzorgt. Vooral het keizerlijk gewaad van Chang Yi springt er erg uit. Dit in combinatie met de grootste sets maken het een erg complete film. Het meeste is buiten gefilmd. Dit is een combinatie van het leven in een dorp en de omliggende bossen. Dit alles zijn de bekende gebouwen die je wel vaker in een productie uit Taiwan tegen komt. Ik vind het telkens weer bijzonder hoe ze er voor kunnen zorgen met verschillende camera hoeken het toch weer een andere uitstraling te geven. De binnensets komen hoofdzakelijk terug in het eind gevecht. Het gaat hier om een molen die aan een klein riviertje ligt. Helaas krijgen we alleen de onderkant te zien. De binnenkant wordt wel te volste benut. Om Chang Yi te kunnen verslaan wordt er gebruik gemaakt van het binnen vallend dag licht. Doormiddel van luiken voor de ramen verblinden ze hem als het nodig is. Dit heeft een redelijk spectaculair schouwspel als gevolg. Hoofdzakelijk zijn de gevechten allemaal met wapens. De enige uitzondering is Chang Yi. Zijn stijl is vergelijkbaar met de ‘Eagle claw’. Doormiddel van een paar speciale handschoenen maakt hij van zijn handen een dodelijk wapen. Judy Lee gebruikt in het begin een stok. Later stapt ze over op het gebruik van het ‘Bloodrain’ zwaard. Het blijft een dame om respect voor te hebben. Met gemak doet ze mee met de mannen en doet hier niet voor onder. Haar bewegingen zijn strak en ze beheerst de wapens op en top. Op zich wordt er goed geacteerd in de film. De emoties liggen er misschien iets te dik op. Het lijkt er dus ook op dat de acteurs meer op toneel staan dan dat ze in een film spelen. Yue Yang steekt met kop en schouders boven de rest uit. Zijn gezicht is erg vriendelijk maar de slechte ondertoon is heel duidelijk aanwezig. Een bijzonder opvallende combinatie. Het is dus ook continue zoeken naar wat zijn ware bedoelingen zijn. Lung Fei springt er ook absoluut uit. Dit is alleen meer door zijn verschijning dan door zijn acteerwerk. Hij is aanwezig, vecht en dat is het eigenlijk. Zijn uitstraling is erg wreed en dit zorgt er voor dat hij toch goed opvalt. Over het algemeen genomen heeft ‘Kung fu in the brave shadow’ aardig wat te bieden. De beelden zijn mooi, de muziek goed gekozen en de gevechten van hoog niveau. Het enige probleem waar de film wel last van heeft is dat het allemaal redelijk monotoon is. Er zitten niet echt pieken en dalen in. Als dit anders was geweest had de film een stuk plezieriger geweest om naar te kijken. Nu komt hij net boven het gemiddelde uit en anders was het absoluut een topper geweest.

Ondertiteling geen
Waardering          7/10 Met dank aan de boudisque