Sammo Hung - Originele trailer
Lee Hoi San -
Philip Kao -
Wong Hang Sau -
Regisseur Joseph Cheung -
Speelduur 89 min -

Twee kung fu scholen in een dorp is iets wat normaal voor problemen zou moeten zorgen. Alleen in het geval van Li Chin Fei (Huang Ha) en Li Chin Peng (Peter Chan Lung) valt dit wel mee. Zoals je aan de namen al ziet gaat het om twee broers. Hun grote verschil is de stijl van kung fu die ze meester zijn. De een geeft namelijk les in 'Wing Chun' en de andere in 'Five style fist'. Op een dag schieten ze beiden te hulp om Yang Wei (Lee Hoi San), een kwade kung fu meester het dorp, uit te zetten. Samen lukt dit ze met gemak, maar toch weet Yang Wei er toch nog een rare draai aan te geven. Hierdoor ontstaat er een discussie over welke stijl er nu het beste is. Dit loopt zelfs zo hoog op dat de twee leraren niets meer met elkaar te maken willen hebben. Een slimme zet van Yang Wei want hij weet dat hij ze samen nooit kan verslaan en op deze manier maakt hij een kans. Maar eerst verdwijnt hij om ergens te kunnen trainen. Kung Fu Chin (Tung Wai) heeft een enorme interesse in kung fu. Zijn grote probleem is alleen dat hij geen leraar heeft. Wat hij wel heeft is een baantje dat slecht verdient en een baas die hem afblaft. Als hij weer eens ruzie krijgt met zijn baas wordt hij ontslagen. Voor Kung fu Chin een mooie kans om zich eens helemaal op trainen toe te leggen. Hij meldt zich aan bij beide scholen om zo snel mogelijk veel kennis te vergaren. Dit gebeurt praktisch in dezelfde periode als twee andere leerlingen. Kung fu Chin traint een jaar lang en leert veel. Alleen dit alles wordt verstoord als de beide leraren er achter komen dat hij ook de andere stijl leert. Ze gooien hem er uit met als gevolg dat hij opzoek moet naar een andere leraar. Echt ver hoeft hij niet te zoeken want een een tijdje eerder ontmoeten hij Fei Ja (Sammo Hung). Deze neemt de jonge onder zijn hoede en leert hem zoveel mogelijk. En dat is maar goed ook want niet alleen Yang Wei is nog steeds opzoek naar wraak. De twee jongen die zich bijna gelijk met hem aanmelden zijn namelijk gestuurd om hun leraar te bespioneren. Op deze manier hoopt een onbekende kung fu meester (Phillip Kao) hun geheimen te weten te komen.

Absoluut een bijzonder vermakelijke kung fu komedie met in de hoofdrollen Tung Wai en Sammo Hung. Ondanks dat je duidelijk ziet dat het budget niet al te hoog was wist regisseur John Cheung er wat moois van te maken. Er is een goede balans gevonden tussen kung fu, humor en het verhaal. Het laatste is een aparte draai op het bekende leerling meester verhaal. Voor de verandering weet de leerling de dood van zijn meester(s) te voorkomen voordat het gebeurt. Om dit alles ook nog een verantwoordelijk tintje mee te geven zit er ook nog eens een wijze les in verwerkt. Door middel van het verhaal wordt duidelijk gemaakt dat het altijd beter is om samen te werken en je niet te laten leiden door jaloezie. Wie had er ooit gedacht dat er in een kung fu komedie een verborgen boodschap zou zitten. Verder is het een hele vriendelijke film waar de gevechten erg speels overkomen. Maar laat je niet misleiden want elke gebruikte techniek wordt perfect uitgevoerd. Niet geheel vreemd want iedereen die meewerkte is een entiteit op zich in het genre. De combinatie tussen kung fu en acrobatiek is dus ook geweldig. Meerdere malen krijgen we prachtige twee tegen een gevechten te zien waar in bewezen wordt hoe goed de acteurs zijn. De persoon die zich namelijk moet verdedigen wordt namelijk niet om beurten aangevallen. Zijn aanvallers wachten namelijk niet tot de ander klaar is, maar stoten en trappen ieder van hun eigen kant. Om dit alles nog eens wat completer te maken worden er ook nog diverse verbluffende trainingen aan toe gevoegd. Ook hier draait het om humor en vaardigheid. De timing in de grappen is heerlijk en zorgt meerdere malen voor een hartelijke lach. De chemie tussen Tung Wai en Sammo Hung werkt hierin ook erg aanstekelijk. Laat je ook vooral niet misleiden door het wat tengere voorkomen van Tung Wai. Want diep van binnen schuilt een niet te stoppen Peking opera artiest. Helaas heeft de acrobatische kant bij hem de overhand. Toch weet hij zich erg goed te redden in de gevechten. Hiervoor verdiend hij alle respect want er zijn maar weinig acteurs die werkelijk alles zelf doen. Sammo Hung is ook goed op dreef. Vooral het gevecht waar hij met een stok vecht die als maar groter wordt is super. Vaak zie je hem in een rol waar het personage wat hij neerzet een wat dom karakter heeft. In 'The kung fu master' is dit anders. Hij zet een iemand neer die op een speelse manier anderen manipuleert om hier zelf beter van te worden. Dit zorgt voor leuke momenten aan de goktafel. Vooral omdat het spel wat gespeeld wordt vrij simpel is. Het gebeurt namelijk regelmatig dat de gespeelde spelletjes in kung fu films voor de westerse kijker onbekend zijn. Hierdoor worden dit soort scènes erg saai maar dat is hier zeker niet het geval. Er zijn meerder acteurs die een eervolle vermelding verdienen. Vooral de vrouwelijke Wong Hang Sau. Ze heeft een mooie acrobatische stijl en zorgt voor de nodige afwisseling tussen alle mannen. Van Lee Hoi San en Phillip Kao kan je er altijd wel van uit gaan dat het goed is. En deze film is daar zeker geen uitzondering op. 'The kung fu master' is simpel weg een top film die je niet mag missen. Helemaal als je bedenkt dat deze film vroeger in de Nederlandse videotheken lag onder de titel 'De kleine dikke met de superslag.

Beeld kwaliteit Goed (2.00:1)
Waardering          9/10 Met dank aan de Boudisque