home           nieuws          filmrecensies          acteurs           artikelen         forum           links         contact
Of je nu op zoek bent naar old skool, jaren tachtig, moderne Hongkong films of enige ander vorm van Aziatische cinema of cult www.hkflix.com is de site waar je moet zijn. Met deze reden is www.kungfufilms.nl ook trots om hun als partner te hebben.

  ..





Lady Snowblood (1973)

Blood Snow, Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld, Shura-yuki-hime, Snow of Blood

Acteurs Meiko Kaji EXTRA'S 
Toshio Kurosawa -
Maasaki Daimon -
Miyoko Akaza -
Shinichi Uchida -
Regisseur Toshiya Fujita -
Speelduur 97 mins -
Prod. maatschappij Toei -

 

Het loopt tegen het einde van 1800 en Japan zit in een cultureel reces. Het westen krijgt steeds meer grip op het land en hierdoor ontstaan er vreemde situaties. De familie Kashima ondervindt dit aan de lijve. Eerst wordt de man van het gezin op gruwelijke wijze vermoord en daarna hun zoon. Sayo (Miyoko Akaza), de vrouw van het gezin wordt door de daders meegenomen en misbruikt. Maar hiermee is het nog niet klaar. Een van hen neemt haar mee als zijn persoonlijk slaaf. Maanden van vernedering gaan voorbij zonder dat er iets gebeurt. Pas dan ziet Sayo haar kans schoon toe te slaan. Ze vermoordt de man die haar tijden vasthield. Alleen hiermee is het nog niet gedaan. Vol van haat wil ze op zoek naar de andere drie die haar dit aangedaan hebben. Alleen de autoriteiten steken hier een stokje voor. Ze wordt gepakt voor de moord en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. Hierdoor lijken al haar kansen op wraak verkeken. Voor Sayo lijkt de enige oplossing een kind te krijgen en op dit kind haar bloedwraak over te dragen. Een jaar later is het zo ver, Yuki wordt geboren. Dit kostte alleen zoveel moeite dat Sayo hierbij komt te overlijden. De andere gevangenen ontfermen zich over het kind en als er een vrij komt wordt ze meegenomen naar buiten. Ze wordt naar een klooster gebracht waar ze opgevoed wordt. In deze opvoeding staat maar een ding centraal en dat is wraak. Op Yuki''s twintigste verjaardag is het moment daar. De tijd van wraak is aangebroken. Gewapend met een zwaard en vol van haat gaat ze op zoek naar de twee mannen en de vrouw die haar moeder dit aangedaan hebben.

Meestal worden verhalen over wraak toebedeeld aan de mannen . Zij lijken immers meedogenlozer dan de vrouwen. Maar 'Lady Snowblood' laat zien dat de vrouwen absoluut niet onder doen voor de mannen. Sterker nog ze gaan zelfs verder om hun doel te bereiken en grijpen middelen aan die de mannen nooit zouden kunnen gebruiken.

Dat 'Lady Snowblood' een inspiratie bron voor 'Kill Bill' was lijkt me algemeen bekend. Er werden personages, ideeën, delen van de soundtrack en een stukje van de stijl van filmen overgenomen. Op zich lijken de twee verhalen niet echt op elkaar. Alleen het principe is hetzelfde maar verder gaan de twee films totaal een andere kant op. De basis van 'Lady Snowblood' is natuurlijk wraak maar de psychologische kant van dit alles wordt ook goed belicht. Zo wordt er van alles bijgehaald. Alle personages waar wraak op genomen moet worden krijgen een eigen wereld en mensen om zich heen. En waar van de één niets terecht is gekomen is de ander een berucht figuur in de onderwereld geworden. En de weg naar wraak is niet altijd even makkelijk. Zo krijgt Yuki een aantal tegenslagen te verwerken. Hierdoor weet het verhaal op verscheidene momenten een verrassende wending te nemen. Opvallend is alleen wel dat het personage van Yuki het minste diepgang lijkt te hebben. Niet echt vreemd want ze toont totaal geen emoties. Dit is natuurlijk te wijten aan de manier waarop ze opgevoed is. Haar enige doel is wraak en haat is de enige emotie die ze kent. En daar wordt je natuurlijk geen gezellig en kleurrijk mens van. De sfeer is dus ook bijzonder duister en grimmig.

De manier waarop dit alles weergegeven wordt is met een bijzondere visuele flair. Het mag zelfs gezegd worden dat de film technisch zijn tijd ver vooruit was. Bijzondere camerahoeken en bewegingen worden afgewisseld met leuke toevoegingen. Zo wordt er met foto's gewerkt om een klein verhaaltje te vertellen en meer van dat soort fratsen. De gebruikte sets zijn bijzonder sfeervol. Natuurlijk roept sneeuw al snel een bepaald gevoel op. Maar dit in combinatie met sets in dezelfde stijl als de Shaw brothers is natuurlijk helemaal geweldig. Vooral de eerste scène na de opening van de film is hier een geweldig voorbeeld van. Verder worden mooie buitensets continue afgewisseld door binnensets. In het gebruik van bloed gaat de film een behoorlijk stuk verder dan Hongkong. Als iemand dodelijk getroffen wordt spuit het bloed in het rond. Het lijkt dus zo te zijn dat het bloed van de japanners in die tijd onder behoorlijk druk stond. Yuki haar witte gelaat wordt dus ook meerdere malen rood van kleur. Hetzelfde geldt eigenlijk voor haar kleding. Over de grond kunnen we maar beter niet spreken want riviertjes van bloed zijn er niets bij.

Een groot verschil tussen films uit Hongkong en Japan is dat de laatste meer voor het verhaal gaan. De actie hoort er wel bij maar is een stuk minder aanwezig. Niet geheel vreemd want Japanners zijn over het algemeen een stuk directer. Een gevecht kan dus ook over zijn met twee slagen van het zwaard. Dit gebeurt dus ook regelmatig. Het draait in de gevechten dus ook meer om de opbouw dan de actie zelf. Verder is de choreografie super strak en indrukwekkend. Opvallend genoeg zitten er zelfs trainingscènes in de film. Een zeer jonge Yuki krijgt les van een Japanse monnik. Haar trainingen bestaan uit zwaardvechten en fysieke zaken. Voor het laatste wordt ze regelmatig in een ton van een berg afgerold. Als ze dan duizelig uit de ton komt moet ze zich direct verdedigen tegen een aanval. Goed voor de coördinatie zullen we maar zeggen.

Zoals al eerder aangegeven speelt Meiko Kaji de hoofdrol super strak. Helaas ontstaat er hierdoor niet echt een band tussen haar en de kijker. Het is vrij moeilijk om met iemand mee te voelen als er geen emoties getoond worden. De geschiedenis liegt er echter niet om en hiermee wordt gelukkig wel wat medeleven gecreëerd. Van de gehele cast speelt iedereen zijn rol erg overtuigend. Niemand valt uit de toon en dit maakt alles tot een sluitend geheel. Opvallend is wel de rol van Sanae Nakahara. Zij speelt de rol van de enige vrouw waar Yuki wraak op moet nemen. Haar uitstraling is bijzonder angstaanjagend. Ze heeft iets in haar ogen wat meteen duidelijk maakt dat we hier niet met een gezellig mens te maken hebben.

Als we het hebben over sterke film over wraak dan is 'Lady Snowblood' er absoluut één van. Alles aan deze film zit prima in elkaar en is goed doordacht. Het enige is wel dat hij bijzonder duister en gewelddadig is. Van tijd tot tijd gaat hij zelfs een beetje ver in zijn gruweldaden. Het is dus ook zeker geen film die je even gezellig op kan zetten op de verjaardag van je oma. En als we gaan kijken naar de actie van de film is dit misschien wat aan de weinige kant. Kijk 'Lady Snowblood' dus ook maar liever voor het verhaal en de prachtige beelden dan voor de actie. Als je hier even rekening mee houdt is het zeker dat dit ook voor jou een absolute klassieker zal worden.

Copyright kungfufilms.nl (2006)

Extra's

Een slimme zet van A-film om beide 'Lady snowblood' films op een dvd te zetten. Hierdoor word de drempel tot aanschaffen opeens een stuk verlaagd. Alleen hierdoor komt de aanwezigheid van extra's wel in het gedrang. We moeten het met de originele trailers van beide films en een leuke geanimeerd menu doen. Verder zijn er nog wel wat andere trailers aanwezig van andere Aziatische A-film releases.

 

Drager DVD (reg 2)
Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 2.35:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Ondertiteling Nederlands
Taal Japans
Uitgever A-film/Asiamania
Waardering          8/10

Terug naar het overzicht.