Het loopt tegen het
einde van 1800 en Japan zit in een cultureel reces. Het westen krijgt
steeds meer grip op het land en hierdoor ontstaan er vreemde situaties.
De familie Kashima ondervindt dit aan de lijve. Eerst wordt de man van
het gezin op gruwelijke wijze vermoord en daarna hun zoon. Sayo (Miyoko
Akaza), de vrouw van het gezin wordt door de daders meegenomen en
misbruikt. Maar hiermee is het nog niet klaar. Een van hen neemt haar
mee als zijn persoonlijk slaaf. Maanden van vernedering gaan voorbij
zonder dat er iets gebeurt. Pas dan ziet Sayo haar kans schoon toe te
slaan. Ze vermoordt de man die haar tijden vasthield. Alleen hiermee is
het nog niet gedaan. Vol van haat wil ze op zoek naar de andere drie die
haar dit aangedaan hebben. Alleen de autoriteiten steken hier een stokje
voor. Ze wordt gepakt voor de moord en veroordeeld tot levenslange
gevangenisstraf. Hierdoor lijken al haar kansen op wraak verkeken. Voor
Sayo lijkt de enige oplossing een kind te krijgen en op dit kind haar
bloedwraak over te dragen. Een jaar later is het zo ver, Yuki wordt
geboren. Dit kostte alleen zoveel moeite dat Sayo hierbij komt te
overlijden. De andere gevangenen ontfermen zich over het kind en als er
een vrij komt wordt ze meegenomen naar buiten. Ze wordt naar een
klooster gebracht waar ze opgevoed wordt. In deze opvoeding staat maar
een ding centraal en dat is wraak. Op Yuki''s twintigste verjaardag is
het moment daar. De tijd van wraak is aangebroken. Gewapend met een
zwaard en vol van haat gaat ze op zoek naar de twee mannen en de vrouw
die haar moeder dit aangedaan hebben.
Meestal worden
verhalen over wraak toebedeeld aan de mannen . Zij lijken immers
meedogenlozer dan de vrouwen. Maar 'Lady Snowblood' laat zien dat de
vrouwen absoluut niet onder doen voor de mannen. Sterker nog ze gaan
zelfs verder om hun doel te bereiken en grijpen middelen aan die de
mannen nooit zouden kunnen gebruiken.
Dat 'Lady Snowblood'
een inspiratie bron voor 'Kill Bill' was lijkt me algemeen bekend. Er
werden personages, ideeën, delen van de soundtrack en een stukje van de
stijl van filmen overgenomen. Op zich lijken de twee verhalen niet echt
op elkaar. Alleen het principe is hetzelfde maar verder gaan de twee
films totaal een andere kant op. De basis van 'Lady Snowblood' is
natuurlijk wraak maar de psychologische kant van dit alles wordt ook
goed belicht. Zo wordt er van alles bijgehaald. Alle personages waar
wraak op genomen moet worden krijgen een eigen wereld en mensen om zich
heen. En waar van de één niets terecht is gekomen is de ander een
berucht figuur in de onderwereld geworden. En de weg naar wraak is niet
altijd even makkelijk. Zo krijgt Yuki een aantal tegenslagen te
verwerken. Hierdoor weet het verhaal op verscheidene momenten een
verrassende wending te nemen. Opvallend is alleen wel dat het personage
van Yuki het minste diepgang lijkt te hebben. Niet echt vreemd want ze
toont totaal geen emoties. Dit is natuurlijk te wijten aan de manier
waarop ze opgevoed is. Haar enige doel is wraak en haat is de enige
emotie die ze kent. En daar wordt je natuurlijk geen gezellig en
kleurrijk mens van. De sfeer is dus ook bijzonder duister en grimmig.
De manier waarop dit
alles weergegeven wordt is met een bijzondere visuele flair. Het mag
zelfs gezegd worden dat de film technisch zijn tijd ver vooruit was.
Bijzondere camerahoeken en bewegingen worden afgewisseld met leuke
toevoegingen. Zo wordt er met foto's gewerkt om een klein verhaaltje te
vertellen en meer van dat soort fratsen. De gebruikte sets zijn
bijzonder sfeervol. Natuurlijk roept sneeuw al snel een bepaald gevoel
op. Maar dit in combinatie met sets in dezelfde stijl als de Shaw
brothers is natuurlijk helemaal geweldig. Vooral de eerste scène na de
opening van de film is hier een geweldig voorbeeld van. Verder worden
mooie buitensets continue afgewisseld door binnensets. In het gebruik
van bloed gaat de film een behoorlijk stuk verder dan Hongkong. Als
iemand dodelijk getroffen wordt spuit het bloed in het rond. Het lijkt
dus zo te zijn dat het bloed van de japanners in die tijd onder
behoorlijk druk stond. Yuki haar witte gelaat wordt dus ook meerdere
malen rood van kleur. Hetzelfde geldt eigenlijk voor haar kleding. Over
de grond kunnen we maar beter niet spreken want riviertjes van bloed
zijn er niets bij.
Een groot verschil
tussen films uit Hongkong en Japan is dat de laatste meer voor het
verhaal gaan. De actie hoort er wel bij maar is een stuk minder
aanwezig. Niet geheel vreemd want Japanners zijn over het algemeen een
stuk directer. Een gevecht kan dus ook over zijn met twee slagen van het
zwaard. Dit gebeurt dus ook regelmatig. Het draait in de gevechten dus
ook meer om de opbouw dan de actie zelf. Verder is de choreografie super
strak en indrukwekkend. Opvallend genoeg zitten er zelfs trainingscènes
in de film. Een zeer jonge Yuki krijgt les van een Japanse monnik. Haar
trainingen bestaan uit zwaardvechten en fysieke zaken. Voor het laatste
wordt ze regelmatig in een ton van een berg afgerold. Als ze dan
duizelig uit de ton komt moet ze zich direct verdedigen tegen een
aanval. Goed voor de coördinatie zullen we maar zeggen.
Zoals al eerder
aangegeven speelt Meiko Kaji de hoofdrol super strak. Helaas ontstaat er
hierdoor niet echt een band tussen haar en de kijker. Het is vrij
moeilijk om met iemand mee te voelen als er geen emoties getoond worden.
De geschiedenis liegt er echter niet om en hiermee wordt gelukkig wel
wat medeleven gecreëerd. Van de gehele cast speelt iedereen zijn rol erg
overtuigend. Niemand valt uit de toon en dit maakt alles tot een
sluitend geheel. Opvallend is wel de rol van Sanae Nakahara. Zij speelt
de rol van de enige vrouw waar Yuki wraak op moet nemen. Haar
uitstraling is bijzonder angstaanjagend. Ze heeft iets in haar ogen wat
meteen duidelijk maakt dat we hier niet met een gezellig mens te maken
hebben.
Als we het hebben over sterke film over wraak dan is 'Lady Snowblood' er
absoluut één van. Alles aan deze film zit prima in elkaar en is goed
doordacht. Het enige is wel dat hij bijzonder duister en gewelddadig is.
Van tijd tot tijd gaat hij zelfs een beetje ver in zijn gruweldaden. Het
is dus ook zeker geen film die je even gezellig op kan zetten op de
verjaardag van je oma. En als we gaan kijken naar de actie van de film
is dit misschien wat aan de weinige kant. Kijk 'Lady Snowblood' dus ook
maar liever voor het verhaal en de prachtige beelden dan voor de actie.
Als je hier even rekening mee houdt is het zeker dat dit ook voor jou
een absolute klassieker zal worden.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |