Kazuko Yoshiyuki - Other trailers
Shin Kishida -
Juzo Itami -
Regisseur Toshiya Fujita -
Speelduur 88:59 mins -
Prod. maatschappij Toei -

Na het uitvoeren van haar wraak leid Yuki Kashima (Meiko Kaji) een nogal gejaagd bestaan. Continue wordt ze achter na gezeten door de politie. In deze zelfde periode raakt Japan verwikkeld in een oorlog met Rusland. De strijd is heftig en vele Japanners vinden de dood. Maar gelukkig is de uitkomst positief voor Japan. Het resultaat hiervan is dat het oude regeringsysteem sneuvelt. Het kapitalisme voert nu de boventoon en de rijken profiteren hier goed van. De armen hebben echter pech en deze raken steeds verder achter. Ondanks dit alles is Yuki Kashima nog steeds staatsvijand nummer één. Dit gaat haar natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Want jarenlang strijd leveren is niet niets. Uiteindelijk besluit ze er de brui aan te geven. Tijdens een gevecht met een enorme overmacht gooit ze haar wapen neer en geeft zich over. Het gevolg van deze actie is dat ze in dezelfde gevangenis belandt als ze geboren is. Hier krijgt ze na een rechtzaak haar vonnis te horen. Verbaasd is ze niet als dit voor haar de strop betekent. Haar lot accepterend wacht ze rustig de dag des oordeels af. Maar als deze komt pakt hij heel anders uit dan verwacht. De koets die haar vervoert wordt overvallen. Yuki Kashima wordt  meegevoerd naar een groot landhuis. Hier ontmoet ze Seishiro Kikui (Shin Kishida) de leider van de geheimepolitie. Rustig vertelt deze haar dat ze hem nu behoorlijk wat verschuldigd is. Hij redde immers haar leven. Als tegenprestatie verwacht hij van Yuki Kashima dat zij een geheim document bij een verzetstrijder weg haalt en hem daarna vermoordt.  In eerste instantie voelt ze hier maar weinig voor. Maar langzaam maar zeker ziet ze in dat ze eigenlijk maar weinig keuze heeft.

Het eerste deel van 'Lady snowblood' geeft niet echt het idee dat er nog een vervolg aan zat te komen. Maar de film deed het zo goed dat de makers eigenlijk niet anders konden. Logischerwijze werd dit tweede deel in elkaar gezet. Maar haar wraak was genomen en dus moest er gezocht worden naar een nieuw verhaal. Dit deel valt dus eigenlijk een beetje onder de noemer van 'de avonturen van Lady snowblood'.

Naast de hoofdpersoon en de regisseur die het zelfde zijn volgen de films niet echt een vergelijkbare lijn. 'Lady snowblood 2' heeft dus ook een heel ander soort verhaal te vertellen. Een wraak film is het ook niet te noemen. Eerder is de strijd tussen arm en rijk volk en de corrupte regering het belangrijkste ingrediënt. De stijl van filmen is nog wel hetzelfde. Regisseur Toshiya Fujita weet dus ook nog steeds te verrassen. Het camerawerk is inventief en het verhaal kabbelt op laag tempo voort. Hierbij weet hij het boeiend te houden door steeds ietsje meer van het verhaal prijs te geven. En het mooie hiervan is dat het bijna niet te doorzien is waar het heen zal gaan. Langzaam maar zeker wordt je mee gevoerd in een strijd tegen hebberige leiders. Schijnheilige en bloeddorstige bewindslieden die werkelijk alles doen om hun zin te krijgen. De personages die hij neer laat zetten zitten bijzonder in elkaar. Ze hebben allemaal hun eigenaardigheden. De grens tussen realisme en karikatuur is flinterdun. Hierdoor krijg je hele vreemde snuiters.

Zoals ook in het eerste deel zal het niet echt een moeilijke rol geweest zijn voor Meiko Kaji. Het enige wat ze hoeft te doen is strak en emotieloos voor zich uit te kijken. Dit gaat haar nog steeds even goed af als in het vorige deel. Haar blik is ijzingwekkend en het blijft misleidend dat achter dit uiterlijk een echte killer schuil gaat. De rest van de acteurs moet echter heel wat meer uit de kast trekken. Hun personages zijn namelijk een stuk gecompliceerder. Iedereen doet dit met overtuiging en een natuurlijke uitstraling. Vooral Yoshio Harada levert een indrukwekkende prestatie. Hij speelt een verbitterde dokter die zijn eigen leven onnodig op het spel zet. De rest zet ook zijn beste beentje voor. Stuk voor  stuk leveren ze een prima prestatie. En dit levert een mooie kijkers ervaring op.

De titel van de film 'Love song of vengeance' is enigszins misleidend. Het zou immers makkelijk geweest zijn om in dit tweede deel Meiko Kaji verliefd te laten worden. Opvallend genoeg wordt dit cliché niet aangewend. En dit ondanks dat hier eigenlijk genoeg mogelijkheden voor zijn. Wat enigszins opvalt is dat periode waar dit tweede deel zich afspeelt niet helemaal aansluit bij het eerste deel. Er missen een aantal jaren die eigenlijk niet te verklaren zijn. Hierdoor wordt het idee gewekt dat het verhaal dat gebruikt is al ergens op de plak lag. Hieraan is het personage van Yuki Kashima toegevoegd en daar hebben we 'Lady snowblood 2'.

Evenals het eerste deel is de actie een bijzaak. Misschien dat het woord bijzaak alleen de actie iets te kort doet. De mate van geweld speelt eigenlijk een belangrijkere rol dan de choreografie. Het gaat er dus behoorlijk bloederig aan toe. Gewonden bloeden dood in één spuitende aderlating en krijgen het zelfs voor elkaar een rivier rood te kleuren. Het geweld van de gevechten wordt overtroffen door diverse martelingen. Afransel partijen met als middelpunt een hulpeloos en vastgebonden slachtoffer. Vreemd genoeg heeft dit plaats bij zowel de goede als de slechte partij. Hierdoor ontstaat de vraag moet ik dit nu wel goedkeuren als de juiste patij dit doet. Het antwoord hierop moet je zelf maar bedenken. Een ding is alleen zeker ze gaan absoluut ver hierin. Want als een verdachte na afranseling en begieten met kokend water nog niet wil praten dan injecteer je hem gewoon met het pestvirus. Wat wel gezegd mag worden is dat de gevechten uitstralen dat ze goed voorbereid zijn. Het zijn namelijk bijzonder lange shots waarbij Yuki Kashima gehele bospaden al vechtend af loopt. De camera volgt haar de gehele weg zonder te worden onderbroken.

Het tweede deel van 'Lady snowblood' is anders, minder wraak gericht en eigenlijk ook net iets minder sterk. Dit neemt niet weg dat het een prima film is om te kijken. Voor de actie hoef je het niet te doen. Maar voor het verhaal en de bizarre personages des te meer. Kortom een leuke en bijzonder gewelddadige film.

Een slimme zet van A-film om beide 'Lady snowblood' films op een dvd te zetten. Hierdoor word de drempel tot aanschaffen opeens een stuk verlaagd. Alleen hierdoor komt de aanwezigheid van extra's wel in het gedrang. We moeten het met de originele trailers van beide films en een leuke geanimeerd menu doen. Verder zijn er nog wel wat andere trailers aanwezig van andere Aziatische A-film releases.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 2.35:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Uitgever A-film/Asiamania