Lau Kong -
Lee Hoi San -
Fung Hak On -
Regisseur John Woo -
Speelduur 101:38 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

De dag die voor Kao (Lau Kong) de mooiste dag van zijn leven had moeten worden eindigt in een nachtmerrie. Nog niet zo lang geleden verloor hij zijn vader. Nu is hij in een klap de verantwoordelijke voor de clan en al zijn rijkdommen. Omdat hij eigenlijk nog veel te jong is voor deze verantwoordelijkheid maakt hij verkeerde keuzes. Hij valt als een blok voor het mooiste meisje uit het bordeel. Omdat hij toch geld zat heeft koopt hij haar uit om met haar te trouwen. Maar Pai (Lee Hoi San), de grootste rivaal van zijn vader besluit roet in het eten te gooien. Nog voor ze elkaar het jawoord kunnen geven slaat hij meedogenloos toe. Kao weet ternauwernood te ontsnappen. Hij vlucht naar de kung fu leraar van zijn vader. Hier worden zijn wonden verzorgd en kan hij rustig op krachten komen. Het enige waar Kao aan kan denken is wraak. Alleen zijn gastheer weigert hem hierin te steunen. Dit om het simpele feit dat Kao gewoon niet vaardig genoeg is. Alleen waar het Kao ontbreekt aan vaardigheid compenseert hij in sluwheid. Want als hij zelf Pai niet kan verslaan zit er niets anders op dan dat hij vechters rekruteert die de klus voor hem kunnen klaren. Zijn interesse gaat meteen uit naar Chang (Wei Pai). Hij is een jonge maar zeer verdienstelijke vechter. Door toedoen van zijn moeder heeft hij zich echter moeten terugtrekken uit de wereld van geweld en doodslag. Het is alleen wel zo dat hij een enorm groot gevoel voor rechtvaardigheid heeft. Zodra hij ook maar iets van onrecht bespeurt komt hij in actie. De sluwe Kao heeft dit natuurlijk al snel door. Hij besluit de situatie enigszins te manipuleren zodat hij toch zijn zin krijgt. Chang trapt hier met open ogen in en krijgt zelf zijn vriend Green (Damian Lau) zo ver om hem te helpen. Kao is super content met het feit dat hij deze twee super vechters voor zich gewonnen heeft. Hij vergeet alleen dat de manier waarop misschien wel eens uit zou kunnen komen.

Na het regisseren van iets meer dan een handvol films in verschillende genres komt John Woo in 1979 met 'Last hurrah for chivalry'. Dit is echter niet zijn eerste kung fu film. 'The Young dragons', 'Dragon tammers' en 'Hand of death' gingen deze film voor. Helaas is het wel zijn laatste in dit genre. Maar zoals bekend is John Woo niet het type dat zich te lang in een soort film vastbijt. Zijn stijl en thema's blijven altijd herkenbaar maar de setting verandert steeds. Ondanks dat hij in deze periode nog niet doorgebroken is, ligt het er overduidelijk bovenop dat we met een bijzonder vaardige regisseur te maken hebben.

Als we sec naar het verhaal gaan kijken brengt het niet echt wat nieuws. Het is het zoveelste wraak verhaal. Het genre wordt al jaren beheerst door dit thema maar echt een probleem hoeft dit niet te zijn. Helemaal als er rustig de tijd genomen wordt om alles uit te leggen. De karakters worden goed uitgelicht en hun onderlinge band goed gesmeed. Iedereen heeft dus ook een duidelijke achtergrond en doel. Hierdoor zijn de personages erg levendig. Langzaam maar zeker ontvouwt zich de relatie tussen iedereen. Hierdoor ontstaat een boeiend en intrigerend geheel. Maar dit is niet het enige waarmee John Woo alles aan elkaar spijkert. Het titel nummer komt in allerlei vormen en variaties terug. Of het nu de ballade versie is of de instrumentale, hij dikt hiermee de spanning of het drama flink aan.

Alles klopt dus bijna aan deze film. Er is alleen een klein puntje wat niet geheel bevredigend is. De veroorzaker van alle ellende kan aan het begin niet goed genoeg vechten. Om deze reden zou hij zelf geen wraak kunnen nemen. Vreemd genoeg ontpopt hij zich plots aan het einde van de film als de meest bizarre vechter van allemaal. Dit zal wel te maken hebben met het feit dat hij doorslaat. Maar een gek zonder vaardigheid moet door een echte meester makkelijk te verslaan zijn. Dit is het enige wat er eigenlijk op alles aan te merken is. De sfeer is heerlijk melodramatisch en werkt als een warme deken van emotie op de kijker. Dit is precies waar John Woo altijd voor geroemd wordt. Hij weet namelijk op heerlijke wijze een held en de relatie die helden onderling hebben neer te zetten. Vanaf het begin voel je de doemsfeer en weet je eigenlijk al hoe het af gaat lopen. Maar toch ga je je tegen wil en dank hechten aan de personages.

De stijl doet erg aan als een Shaw film. De manier waarop alles gefilmd wordt, de sets, de kleding en ga zo maar door. Opvallend genoeg is dit een film uit de studio van Golden harvest. Nu is het zo dat John Woo jaren bij de Shaw brothers gewerkt heeft. Hij was regelmatig de assistent van Chang Cheh. Hierdoor is deze stijl bekend terrein voor hem.

Qua stijl en sfeer zou de film dus zo uit de Shaw studios gekomen kunnen zijn. Qua kung fu is het toch echt een Golden harvest film. Fung Hak On was verantwoordelijk voor de choreografie. Het mag duidelijk zijn dat ook John Woo zich hier flink mee bemoeid heeft. De gevechten zijn namelijk meer dan alleen een aaneenschakeling van technieken. Tijdens de gevechten gebeurt er telkens weer wat anders. Steeds weer is er een ander doel wat bereikt moet worden. Eigenlijk is het te vergelijken met een schaakspel. Je kan nooit direct voor je koning gaan. Je moet eerst de andere stukken uitschakelen of zo positioneren dat je vrij baan hebt voor de genadeslag. Hierbij moet je ook nog eens rekening houden met je tegenstander en het feit dat hij precies hetzelfde aan het doen is. Dit alles in combinatie met het geweldige kunnen van de acteurs maken ze tot de betere van het genre.

Wat charisma betreft is Wei Pai een prima acteur. Hij speelt zijn rol erg goed en maakt zijn personage levendig. Qua kung fu schiet hij toch te kort. Gelukkig wordt hij omringt door een aantal van de besten. Fong Hak On is namelijk erg op dreef en Lee Hoi San overtreft zichzelf. Het moge ook duidelijk zijn dat er veel tijd en aandacht in de gevechten is gaan zitten. Damian Lau is eigenlijk van hetzelfde laken een pak als Wei Pai. Zijn uitstraling is heerlijk. Hij weet humor met drama te mengen zonder dat een van beiden zijn kracht verliest. Kung fu technische schiet hij net te kort maar dit ben je al snel vergeten. Helemaal als je ziet hoe hij samen met Wei Pai tegen Chin Yuet San vecht. De slapende tovenaar die hij neerzet is werkelijk briljant en met z´n drieën maken ze deze scène tot een van de beste uit het genre.

´Last hurrah for chivalry´ is dus een absolute aanrader. Er zijn maar weinig mensen die kung fu en drama op zo een geweldige wijze met elkaar kunnen mengen. Hier komt ook nog eens bij dat de stijl verfrissend te noemen is. En dit is erg knap want in 1979 liep het genre tegen zijn  top aan en was bijna alles al wel geprobeerd of gedaan. Voor mensen die John Woo zijn films kunnen waarderen maar zich nog niet aan de kung fu film gewaagd hebben is dit een prima manier om te wennen. Alle elementen van zijn latere films zijn aanwezig. Alleen de pistolen zijn vervangen door zwaarden en de moderne setting door een ouderwetse.

Na het vertrek van Bey Logan bij Hongkong legends is het label niet meer wat het geweest is. De extra´s vallen dus ook enorm tegen. We moeten het doen met een film retrospective of Damian Lau & Lee Hoi San. Eigenlijk wil dit niet meer zeggen dan een groot aantal scène´s van beide heren die achter elkaar geplakt zijn. Het klinkt dus beter als het in werkelijkheid is. Tevens komt dit over als vulling om toch nog maar iets van een extra op de dvd te hebben.

Geluid kwaliteit Goed (
Ondertiteling Nederlands & Engels
Taal Mandarin of Engels