Geboorte datum: Als kind studeerde Lee Hoi San aan de Peking opera
school van Madam Fan Fok Fa. Samen met grote namen als Fong Hak On
en Lam Ching Ying rondde hij zijn opleiding succesvol af en begon als
stuntman bij de Shaw brothers. Na ontelbaar veel kleine
rollen kreeg hij zijn eerste grote rol in Liu Chia Liang's 'Spiritual
boxer'. Hij mocht een van de slechte hoofdrollen neerzetten en dit is hij
eigenlijk voor de rest van zijn carrière maar blijven doen. Ondanks dat de
man de vriendelijkheid zelve is, staat zijn imposante uiterlijk het gewoon
niet toe om de rol van een held te spelen. Het zou gewoon zonde zijn om
het zijn duistere charisma niet ten volste te benutten. Door zijn
handelsmerk, de kale kop en natuurlijk zijn typerende lichaamsbouw is het
ook niet iemand die je snel zal vergeten. Ondanks zijn Peking opera
achtergrond is Lee Hoi San niet iemand die veel acrobatiek in zijn
gevechten zal verwerken. Liever houdt hij beide benen op de grond en laat
hij een enorm krachtige kung fu stijl zien die zich hoofdzakelijk op het
zwaaien van de armen concentreert. Zijn benenwerk is super stabiel en
vormen een krachtige basis. Opvallend is dat als je de lijst met films van
Lee Hoi San stap voor stap doorloopt hij zich nooit tot een studio
beperkte. In het begin van zijn loopbaan wisselde hij veel tussen de de Shaw studio's en individuele producenten. Later werd Golden
Harvest
hoofdzakelijk zijn thuis basis. Dit is tevens de studio voor wie hij zijn
meest opvallende rollen neerzette. Hij werd gesteund door zijn oude
klasgenoot Fong Hak On, bij wie hij ondertussen in het stuntteam zat. Zijn
meest opvallende rol is toch wel in 'The magnificent butcher'. Samen met
Sammo Hung zet hij een eindgevecht neer wat werkelijk iedere grens van
klasse overschrijdt. Door de rollen die hij in films neerzette zagen een
boel mensen hem in het dagelijks leven als een door en door slechte man.
Mensen liepen met een boog om hem heen en vaak hoorde hij fluisteren, dat
is toch die crimineel. Dit is iets waar hij stiekem van kon genieten met
de zelfkennis dat hij eigenlijk een heel vredelievend persoon is. Een van
de weinige films waarin Lee Hoi San geen crimineel neerzet is 'Fist
and guts'. Helaas is dit geen hoofdrol, maar een bijrol. Aan de zijde van
Liu Chia Yung strijdt hij tegen het kwaad met verbazingwekkend genoeg,
haar. Begin jaren negentig begon Lee Hoi San zich steeds meer terug te
trekken uit de film industrie. Met het verdwijnen van de echte kung fu
film maakte hij langzaam de stap naar televisie waar hij nog steeds af en
toe een rolletje voor doet.
Geselecteerde films:
Drug
addicts (1973)
Heroes
Two (1974)
Spiritual
Boxer, The (1975)
Condemned,
The (1976)
Bruce
Lee -- True Story (1976)
Executioners
from Shaolin (1977)
Invincible
Armour, The (1977)
He Has
Nothing But Kung Fu (1977)
36th
Chamber of Shaolin, The (1978)
Shaolin
Mantis (1978)
Dirty Tiger,
Crazy Frog (1978)
Swordsman
and Enchantress (1978)
Warriors
Two (1978)
Shaolin
challenges ninja (1978)
Descendant
Of Wing Chun (1978)
Goose Boxer
(1978)
Incredible
Kung Fu Master, The (1979)
Kung
fu genius (1979)
Shadow
boxing (1979)
Knockabout
(1978)
My
Kung Fu Twelve Kicks (1979)
Odd
Couple (1979)
Last
Hurrah for Chivalry (1979)
Magnificent
Butcher, The (1979)
Buddhist
Fist, The (1979)
Kung
Fu Genius (1979)
Young
Master, The (1980)
Sword,
The (1980)
Drunken master slippery snake (1980)Two
Toothless Tigers (1980)
Ring
of Death (1980)
Tower of
Death (1981)
Prodigal
Son, The (1982)
Shaolin
Prince (1983)
Shaolin intruders (1983)
Shaolin
and Wu Tang (1983)
Project
A (1983)
Disciples
of the 36th Chamber (1985)
Protector,
The (1985)
Twinkle
Twinkle Lucky Stars (1985)
First
mission (1985)
Peking
Opera Blues (1986)
Project
A II (1987)
Miracles
(1989)
|